Kun je op je geslachtsdeel ook ziektes of iets anders krijgen, en dus geen SOA?

Dat je een soa kan krijgen snap ik wel, maar kan je ook ziektes op je geslachtsdeel krijgen die niet overdraagbaar zijn?
dus stel ik heb nog geen onveilige seks en heb toch een aandoening op mijn geslachtsdeel, kleine witte bobbeltjes bijvoorbeeld...

ben trouwens een jongen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een minderheid van de mannen heeft op de eikelrand kleine witte bultjes (de zogenaamde “corona divina”).

Bij de een zijn deze wat meer uitgesproken dan bij de ander. Deze kleine verdikkingen liggen vaak als een soort parelkettinkje rond de onderrand van de eikel.

Het is volkomen onschuldig. Omdat ze geen klachten geven, worden ze niet behandeld.

Het kan bij bultjes op de eikel ook gaan om talgklieren. Deze zijn bij de één meer zichtbaar dan bij de ander.
Maar ook dit is niets om je druk over te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn aandoeningen die je op je geslachtsdeel kunt krijgen, maar die niet komen door onveilige seks. Zo kun je bijvoorbeeld een schimmel hebben, of ergens allergisch op reageren wat zich dan uit in enorme jeuk aan je geslachtsdeel (ik heb dat ooit gehad met een penicillinekuurtje).

Als je je ergens zorgen om maakt, kun je er het beste gewoon mee naar de huisarts gaan. Die heeft er voor geleerd en ziet wel vreemdere dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee waar die min vandaan komt. Het antwoord klopt als een zwerende .....
Bij een schimmel hoef je niet altijd naar de huisarts maar kun je bij de drogist/apotheek ook zalf halen die tegen schimmel bij vrouwen is.
Bij aanhoudende klachten natuurlijk wel de huisarts raadplegen
+
Ja hoor, dat kan.
SOA wil alleen maar zeggen dat een aandoening seksueel overdraagbaar is, dus dat je elkaar kunt besmetten door seks, maar daarmee hoeft het niet aan je geslachtsdelen te zien te zijn.

Daarnaast zijn er allerlei ziektes, aandoeningen, infecties, schimmels, parasieten en wat al niet meer die je op je hele huid/lijf kunt oplopen en DUS ook op je geslachtsdelen. Met seks hebben ze dan echter niks te maken.

Als je het niet vertrouwt, altijd mee naar de huisarts. Die ziet wel gekkere dingen, dus niks om je voor te schamen, en bij veel aandoeningen (met name schimmels en infecties) kun je er beter een beetje te vroeg bij zijn dan een beetje te laat. Vaak is het met een eenvoudig zalfje of pilletje snel voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik wil er nog aan toevoegen dat je Lichen sclerose kunt krijgen. Dat is een niet overdraagbare, geen besmettelijke aandoening op je geslachtsdelen die gepaard gaat met rode plekken en jeuk. Het heeft niets met seks te maken. Bij vrouwen komt het veel vaker voor dan bij mannen.

http://www.huidinfo.nl/lichensclerosus.htm