mijn zoon is 16 jaar en zijn vriendin 13,ze hebben sex is dit strafbaar?

Toegevoegd na 9 minuten:
mijn zoon woont in een woning van trivium(jeugdzorg!),ik ben het er niet mee eens dat mijn zoon al naar bed gaat met een 13 jarige,
(blijkbaar deden ze het al toen zij 12 jaar en hij 15 jaar was) bij haar thuis,
IK heb mijn zorg aangegeven bij jeugdzorg en nu mag hij daar toch in het weekend blijven slapen,
mijn zorg is dat het strafbaar is en dat ze als de verkering uitgaat (het is nu net weer 2 weken aan) ze alsnog een klacht kan indienen,
ze is namelijk niet echt betrouwbaar en kan heel gemeen zijn tegen leeftijdsgenootjes (bv het andere vriendinnetje van mijn zoon werd geterroriseerd door haar ,ouders kregen zelfs doodbedreigingen van dit meisje)
en nu heeft ze toch weer opnieuw verkering met mijn zoon,
ik maak me echt zorgen over deze situatie,

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Mijn advies is dat je een aangetekende brief stuurt naar het Maatschappelijk werk van Trivium die aan de leefgroep is verbonden, met daarin vermeldt dat je officieel je bezwaar maakt tegen hun instemming met dit seksuele contact van je zoon met een minderjarige, met het verzoek om een schriftelijke reactie. Die schriftelijke reactie zullen ze niet durven geven, maar verzoek er om en verwijs naar de wet op behoorlijk bestuur (waarin vermeldt dat ze binnen 3 weken moeten reageren).
WANT punt is namelijk dat jij als gezagdragend ouder geheel verantwoordelijk bent en blijft. Jouw zoon is nl ook minderjarig. Ik denk dat meer niet kunt doen, dan vastleggen (en dossier bijhouden) van jouw pedagogisch standpunt en gekweten hebben van jouw wettelijke verantwoordelijkheid. Ook zou ik bij Trivium opvragen een protocol of een schriftelijke richtlijn tav seksuele betrokkenheid van/door hun pupillen. Hebben ze wrs niet.
Nog een manco. Verder vooral rustig blijven. Jouw zoon heeft opvoedingsproblemen en heeft bijzondere zorg nodig. Behoudt altijd je eigen standpunt en focus op het beleid van de instelling. In een uiterste geval kun je overwegen de inspectie op de Jeugdzorg te informeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Lijkt me sowieso niet verstandig.. Beetje erg jong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest in het oog springende voorbeeld is naar mijn idee de leeftijd. Op welke leeftijd is het toegestaan gemeenschap1 te hebben? Dit is geregeld in het wetboek van strafrecht in de artikelen 244 en 245 onder de titel ‘misdrijven tegen de zeden’. Zoals de titel al aangeeft is het dus een misdrijf om gemeenschap te hebben met een ‘persoon’, zoals de wet dat noemt, beneden een bepaalde leeftijd. Hier is bedoeld dat het voor een volwassene dus strafbaar is om gemeenschap te hebben met iemand beneden een bepaalde leeftijd, maar ook dat het voor iemand zelf beneden die leeftijdsgrens strafbaar is om gemeenschap te hebben (dus met leeftijdsgenootjes). In de rechtspraak is echter bepaald dat het in principe strafbaar is om beneden de 16 jaar met leeftijdsgenootjes gemeenschap te hebben, maar dat het niet altijd als een ontuchtige handeling wordt aangemerkt2. De wetgever trekt de grens bij 16 jaar. Het is dus strafbaar gemeenschap te hebben met iemand beneden de 16 jaar. Of hij of zij het nu gewild heeft of niet. Nu wordt er onderscheid gemaakt tussen personen beneden de 12 en personen tussen de 12 en 16 jaar. Het is beide strafbaar, echter vervolging van degene die gemeenschap heeft met een persoon tussen de 12 en 16 jaar vindt alleen plaats als hierover een klacht is ingediend (het is een zogenaamd klachtdelict3 ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, ja, formeel is dit strafbaar. Je zoon kan vervolgd worden als dat meisje een klacht indient, overigens niet als dat meisje geen klacht indient.

Wat wel belangrijk is om te weten: als zij inderdaad een klacht indient, hoeft ze niet eens te zeggen dat de seks destijds tegen haar zin was. Seks met iemand onder de zestien is namelijk ook strafbaar als degene onder de zestien het zelf wilde.

Ik vind het dan ook op zijn zachts wonderlijk dat je zoon van jeugdzorg toestemming krijgt om bij haar te blijven slapen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals meestal van jou weer een terzakekundig antwoord, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke plus.
Het kan strafbaar zijn, maar ik vind het ook verwerpelijk.
Twaalf jaar is gewoon veel te jong, om daar een weloverwogen besluit over te nemen.
Als je het hebt over doodsbedreigingen, onbetrouwbaarheid en terroriseren, dan vind ik het dieptriest.
Ik vraag mij dan af, wat is er gebeurd in het leven van het meisje dat ze zo geworden is.
Is het een gebrek aan liefde en evenwichtigheid geweest?
Jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel straafbaar maar in ieder geval denk ik echt niet dat ze een klacht gaat indienen. U zoon heeft haar niet gedwongen om in bed te gaan dus daarom denk ik niet dat ze klacht gaat indienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon naar het bestuur stappen en er niet bij laten zitten e.v.t. een kinderrechtswinkel inschakelen is gratis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed praten met beide

veels te jong

later kan dit gevolgen hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over 9 maanden bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat bedoelde ik
het is strafbaar, maar het wordt niet vervolgd. Maar ik zou mijn zoon wel proberen te redden uit de handen van deze berenklauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vervelende is: zij hoeft haar mondje maar open te doen op het politiebureau, en dan wordt het wél vervolgd.
Uw zoon is 16 jaar oud en vind het raar dat hij sex heeft? 13 jaar is wel erg jong, maar dat zijn voor de rest uw zaken niet, dit is uw zoon zijn keuze. 16 jaar is een moooie leeftijd om sex op te hebben. Een kind die woont in een woning van jeugdzorg heeft al het een en ander meegemaakt. Veelal ook meer dan dat de ouders hebben meegemaakt op die leeftijd.
Wie was er voor hem op het moment dat hij alleen was in zijn woning? Zijn ouders niet inidergeval dus kwam hij al in contact met gasten waar hij stoer voor moet doen om in het groepje te horen. Tegewoordig (2010) praten kinderen van 12 jaar al over sex. Normaalste zaak is om op 16 jarige leeftijd sex te hebben en helemaal met de achtergrond van uw zoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet dat u boos werdt :S.
Wat ik wilde zeggen is dat het tegenwoordig normaal is. Heb zelf inderdaad slechte ervaringen gehad maar dat doet er niet aan toe. Mijn moeder heeft ook altijd voor me klaar gestaan, al heb ik dat zelf nooit op die manier ervaren en nog kan ik haar niet recht in de ogen aankijken.
het is heel erg onverstandig ze zijn beide erg jong,
helaas doen ze er heel weinig aan, jeugdzorg kennende, heb er zelf al 23 jaar mee temaken ivb met 2 kids met een beperking,
ik zou er op blijven hameren, en er zeker geen genoegen meenemen, ik weet niet in hoeverre u al bezig bent geweet met de leiding gevende van het tehuis, maar zou zeker op mijn punten gaan staan , en geen genoegen nemen met het geen hun zeggen...en anders kunt u het ook hogerop gaan zoeken binnen de stichting jeugdzorg,
heeft u ook hulp van stichting MEE , die kunnen u denk ik ook verder helpen hier mee
wens u veel sterkte
zo telezen is het een linke tante
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeugdzorg zal er waarschijnlijk niets aan doen omdat het twee MINDERJARIGEN betreft die sex MET ELKAAR hebben.
Is er een of wordt er EEN van de twee meerderjarig, dan zal BJZ waarschijnlijk pogen te verbieden/verhinderen.
Inderdaad loopt de oudste (dat hoeft niet altijd de jongen te zijn(!)) van boven de 16 kans op een klacht en mogelijk daaruit voortvloeiend vervolging maar de praktijk wijst uit dat dit geen prioriteit heeft wanneer er geen verkrachting of andere vormen van dwang in het spel zijn.
Men beschouwt het schijnbaar als leeftijdconform gedrag , dat tieners met elkaar op dit gebied experimenteren en willen daarbij niet tot criminalisering overgaan.
Ik kan mij zeer goed voorstellen dat je daar als ouders "niet gelukkig"mee bent om het zeer zacht uit te drukken, BJZ. is echter aan heel andere , zeer veel ernstiger situaties gewend.
Zonder ook maar iets goed te willen praten of recht te willen breien, krijgt Jeugdzorg met ontstellende situaties te maken, waarbij dit soort problemen "verbleken"
Vanuit pleegzorg heb ik te maken gehad met diverse situaties, zoals bovenstaande en als ouders wil je je kinderen graag "zuiver "houden.
Bij Jeudzorg moet men met te weinig mensen teveel problematiek behappen en dat leidt tot prioriteitskeuzes die door "normale"ouders moeilijk begrepen kunnen worden.
Na vele jaren met Jeugdzorg en Pleegzorg samengewerkt te hebben, heb ik wel wat meer begrip voor hun beleid gekregen, het is en blijft echter gevoelsmatig soms moeilijk
te accepteren dat men sommige situatie laat voortbestaan.......
Ik geef hier een (uit de praktijk gevormde) eigen mening weer.