Zit er in voorvocht zaadcellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K
Amadea
13 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/zwanger-voorvocht.120406

Het beste antwoord

Het is natuurlijk vanuit de optiek van seksuele voorlichting handiger om aan te geven dat je ook van voorvocht zwanger kunt worden. Dat maakt het gemakkelijker, want als er voorvocht vrij komt (uit o.a. de klier van Cowper die ná de prostaat zitten) is een voorstadium van een orgasme en als je te laat bent dan komt de hele lading zaadcellen met het sperma naar buiten. De anticonceptiemethode "voor het zingen de kerk uit gaan" is 'vooral daarom onbetrouwbaar.

Als medisch bioloog wil ik toch wat voorlichting geven. In bijgaande afbeelding een overzicht van de penis en de organen. De kliertjes van Coper produceren het vocht en deze liggen ná de prostaat. De prostaat sluit de zaadleider helemaal af tót er een zaadlozing komt. Het is dus niet echt goed mogelijk dat er zaadcellen in het voorvocht komen.

Wat zeggen wetenschappers?

In de Lancet (gezaghebbbend medisch tijdschrift waar zeker geen onzin in staat) uit 1992 is dit onderzocht en er zijn in de meeste gevallen geen zaadcellen in voorvocht aangetroffen. In de gevallen waarin dat wel was waren de zaadcellen niet actief en niet in staat om een zwangerschap te bewerkstellingen.

Er zijn meer onderzoeken gedaan die dus eigenlijk het tegenovergestelde beweren als de optiek van seksuele voorlichting: Er zitten geen zaadcellen in voorvocht, óf er zitten inactieve zaadcellen in (die bijvoorbeeld niet bewegen).

Op de NVSH site vond ik de volgende opmerking (en afbeelding bij dit antwoord):

"We hebben voor de zekerheid nog even rondgevraagd.
Prof. dr. Eric Meuleman, uroloog/seksuoloog aan de VU in Amsterdam en dr. John Heesakkers, uroloog aan het St Raboud ziekenhuis in Nijmegen, geven allebei te kennen dat het verhaal over de zaadcellen in voorvocht als bangmakerij kan worden bijgezet."

Toegevoegd na 6 minuten:
Mijn conclusie is dus dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat in de meeste gevallen er geen zaadcellen in zitten en in sommige gevallen niet-actieve zaadcellen.

Het antwoord op deze vraag is daarom: soms.

Het antwoord op de eerder gestelde vraag of je er zwanger van kan worden is dan: nee

Het antwoord op de niet gestelde vraag of het een veilige manier is van vrijen is: Nee. Niet in de optiek van geboorteplanning als in de optiek van het doorgeven van geslachtsziektes.

Toegevoegd na 18 minuten:
Over het onderwerp zijn wereldwijd discussies gaande. Ik zou je dus adviseren om niet de antwoorden op fora te herhalen, maar om de onderzoeken zelf te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nb. In de link naar de NVSH site staat een mooie een volledige uitleg. Daarin wordt nog een toelichting gegeven dat als je eerst klaarkomt er zaadcellen kunnen achterblijven in de pisbuis (dus ná de prostaat). Als er kort na de zaadlozing weer voorvocht wordt geproduceerd kunnen deze wel meekomen met het voorvocht. Ik denk niet dat het er voldoende zijn en of ze erg actief zijn (hangt ook van de tijd af na het eerste keer klaarkomen), maar ook dit geeft aan dat er soms zaadcellen in voorkomen en dat terugtrekken gewoon een slechte manier van anticonceptie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Hans, ik zie dit eerdere antwoord niet terug. Een eerdere vraag of je van voorvocht zwanger kunt worden staat al gelinkt in de vraag en op die vraag is alleen ene link naar de NVSH website gegegen, maar verder geen informatie. Op die vraag is nota bene nog een verkeerd antwoord als beste antwoord aangegeven. Verder heb ik voor mijn antwoord wat wetenschappelijke studies bekeken (samenvattingen) waarvan een aantal in de bron worden vermeld. Mocht je vinden dat mijn antwoord of vraag niet correct is, dan mag je dat melden, dan neemt een collega moderator de beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een klasse antwoord! Juist het feit dat er voorafgaand aan de conclusie een zeer duidelijke uitleg wordt gegeven door Som, vind ik erg goed! Dankjewel! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super bedankt voor je moeite.

Andere antwoorden (2)

Ja, zeker weten!

Toegevoegd na 31 minuten:
www.anticonceptie-online.nl, typ bij zoeken zaadcellen en voorvocht in en vermeerder je kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
En hoe weet je dat zo zeker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er mensen zijn die wel hebben opgelet bij biologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd Mevrouw!! En wat dacht je sexuele voorlichting? Daar heeft Amade...ook al niet opgelet! +1
Amadea
13 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: Ik bedoel met mijn vraag niet dat ik het antwoord niet zou weten. Maar "Ja, zeker weten" is alleen maar een bevestiging en geeft verder geen informatie. Daar heeft een ander dus niet zoveel aan. Goeie Vraag heeft namelijk het doel om kennis te vermeerderen en te delen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, Amadea!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie toevoeging en leef je uit Amadea!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk eens aan Amadea. Kan jij ook goed slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dus pas op . Gelijk condoom om
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en derhalve kan een meisje/vrouw ook van voorvocht zwanger geraken. Toegevoegd na 3 minuten:
Kortom: `` voor het zingen de kerk uit`` kan wel eens te laat zijn... en heeft de bevruchting reeds plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wetenschappelijk niet aannemelijk dat je door het voorvocht zwanger raakt, maar het is wel aannemelijk dat de methode van terugtrekken geen goede methode is om zwangerschap te voorkomen. Maar dat heeft met andere factoren te maken zoals Conan ook aangeeft. Overigens "heeft de bevruchting reeds plaatsgevonden" is onzin. Voor de zaadcel is waar die moet zijn moeten er nog zoveel hobbels overwonnen worden dat het een wonder is dat je überhaupt zwanger kunt raken. Ik heb hier een aantal rapportages van gezien uit onderzoeken. Het sperma kan helemaal niet zo goed zwemmen en al helemaal niet een specifieke kant op. Dus buiten de vagina wordt het al lastig. In de vagina heerst een zuur milieu waar de meeste cellen van doodgaan. Dan moeten ze nog de opening vinden naar de baarmoeder. Deze is ook nog eens afgesloten met een slijmprop. Als deze hobbel overwonnen is moet er de goede richting op worden gezwommen in de baarmoeder. Dan zijn er twee eileiders, waarbij er helemaal aan het einde in één van de eileiders soms een eicel wacht. En die is ook nog ongeduldig. Er is maar een kleine periode dat die bevrucht kan worden. Het "wonder" komt door de grote aantallen. Er zijn er zoveel dat een aantal zaadcellen het altijd wel redden. Daarom geven wetenschappers ook aan dat de zaadcellen die wél in het voorvocht zitten, maar inactief zijn (bijv. samengeklonterd), deze hobbels nooit kunnen overwinnen. En er zijn zoveel mensen die aan seks doen, dat er altijd wel iemand is die aangeeft dat zij wél zwanger is geworden door voorvocht. Maar dat kan je niet weten. Het kan best zijn dat er toch een orgasme heeft plaatsgevonden.
Niet altijd, maar er is wel een kans om er zwanger van te worden.
Als ik van mijzelf uit ga, zitten er geen zaadcellen in mijn voorvocht, niet in het hoofdvocht, en niet in het navocht.
E.e.a. is te danken aan een goed uitgevoerde sterilisatie.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer van de minnen, want dit is het enige goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wilde ik nou net zeggen :-) van mij ook een +