Geslachtziekte overbrengen maar zelf gezond zijn

Is het mogelijl dat je een geslachtziekte overbrengt op vb je partner en jij na een tijt inmiddels van deze geslachtziekte bent genezen maar jou partner niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, dat is niet mogelijk. Als jij bijvoorbeeld Chlamydia hebt en je neemt een antibioticakuur ben je genezen, maar op het moment dat je weer seks hebt met die partner raak je weer besmet. Wat wel kan zijn is dat jij geen klachten ervaart maar je partner wel, maar dat wil dan niet zeggen dat je geen drager bent en niet besmettelijk. Het is ten alle tijden heel belangrijk om je partner in te lichten over een SOA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord is niet fout, dus zie niet in waarom ze het weg zou moeten halen. als je GEZOND bent kan je geen SOA overbrengen, dat legt ze juist uit in de vraag.....je draagt iets bij je, maar je weet niet dat je het bij je draagt. je kan dus denken dat je gezond bent, maar als je iets bij je draagt ben je niet gezond want je hebt een besmetting van het een of ander op gelopen. dus Annigje, +1! :)
Tuurlijk kan dat. Veel mensen komen er pas achter dat ze een geslachtsziekte met zich meedragen, als hun partner klachten krijgt. En het genezingsproces kan bij de ene of de andere persoon heel anders verlopen, dat hoeft zeker niet gelijk op te gaan.

Een andere gedachte: bij veel stellen is de één man en de ander vrouw, en bij dit soort kwalen kunnen de klachten op een heel andere manier ervaren worden bij mannen of vrouwen. Ook kan het genezingsproces bij mannen of vrouwen heel verschillend verlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KRUISbesmetting heet dat (hoe verzinnen ze het!)

er is een incubatie tijd. dit is de tijd tussen een besmetting en het zichtbaar worden van de aandoening of ziekte zelf.
het zou dus zo kunnen zijn dat jij je partner hebt besmet met een SOA, je zelf niet weet dat je het hebt, vervolgens naar de dokter gaat omdat je merkt dat er iets niet aan de haak is en hier medicatie voor krijgt.
jij bent er dus vanaf na een kuurtje, maar je partner draagt het nog bij zich en besmet je weer opnieuw totdat deze naar de dokter kan gaan.... en zo blijf je gaan.

voorkomen is beter dan genezen, want hier zit je natuurlijk niet op te wachten. dus... niet onder het draad doorvreten, en safe sex.
bovendien vertel je je partner toch netjes wanneer je wat onder de leden hebt zodat je saampjes aan de medicatie kan??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt drager van een ziekte zijn en deze overbrengen zonder zelf last te hebben of zelfs ooit te krijgen.
Daarvoor is het ook belangrijk je in te laten enten tegen hepatitis a en b.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent dan "drager"
dit kun je van vele ziektes zijn zonder er zelf last van te hebben (niet alleen soa's) bijv. ziekte van weil en herpes (koortslip). De GGD kan je alle informatie verstrekken over soa's incl. hepatitis. WWW.GGD.nl