Als je in het ziekenhuis gaat (vaak gratis en anoniem) moet je even een paar vragen beantwoorden, dan krijg je een buisje mee met een soort wattenstaafje. Je loopt even naar het toilet, brengt het staafje even in je vagina en je doet het staafje weer in het reageerbuisje met vloeistof. Dat lever je in. Ook moet je even bloed laten prikken om HIV uit te sluiten. Is zo gedaan allemaal en totaal niet genant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een SOA test bij de GGD worden er eerst wat vragen gesteld om te kijken welke risico's je loopt vervolgens nemen ze wat bloed af vervolgens met een Q-tip even door je vagina,keel en anus (verschillende Q-tips hoor) die worden opgestuurd. een dag of 10 later kun je bellen voor de uitslag.
De laatste tijd doen ze en snelle HIV test meteen.

Ze zullen je niet veroordelen ofzo e..e.a. gaat heel gemoedelijk.

Als je vermoed of gewaarschuwd bent voor een soa kun je meestal snel terecht.

Alles gebeurt als je wilt anoniem en kosteloos.

De huisarts/ziekenhuis doet hetzelfde maar daar ligt voor veel mensen de drempel wat hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten testen voor de diverse SOA's:

Chlamydia - wordt getest met 1e straalsurine zonder klachten en met een cervixuitstrijk als er wel klachten zijn.
Gonorroe - uitstrijk cervix en urethra
Trichomonas - uitstrijk
Herpes - uitstrijk
HIV, hepatitis B en lues - bloedonderzoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo!

een SOA test is bij GGD's vaak gratis en inderdaad heel gemoedelijk. Op http://www.ggd.nl/contact/bij-u-in-de-buurt/ vind je een lijst van alle GGD's.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dat een tijdje geleden gedaan bij de huisarts maar omdat ik geen klachten had hoefde ik alleen maar urine in te leveren en bloedonderzoek. gelukkig alles goed. Wanneer ik wel klachten had gehad, zei hij, had hij een uitstrijkje gemaakt.