Waarom is het moeilijk om een vriendschap tussen een man en vrouw platonische te houden zodat er geen seksuele relatie ontstaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt weinig voor.. maar mijn 'beste vriendinnetje' is een man. Het heeft vroeger wel eens jaloerse reacties bij mijn vriend opgewekt! (maar dat is uiteraard begrijpelijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed zo Heidi.

Het beste antwoord

Het komt door de dualiteit van de opvoeding. De directe scheiding van man en vrouw. Jongen en een meisje. Blauw en roze kleertjes.

In je gehele opvoeding leer je dat je met de andere geslacht een partner zult vormen. Dat je kinderen met elkaar kunt krijgen.
Eerst zie je geen geslachtsverschil. Je ziet alleen een leuk kindje om mee te spelen.
Daarna komt pas de onderscheidt. Waarom, omdat je dat bij andere kindjes ook ziet. Je neemt die instelling over. Dit blijft dan ook vaak je hele leven.

Het is altijd zij en wij. Altijd in onze gedachten als wat er geleerd is. Partner, kinderen. Liefde en sex.

Ik vermoed dat mensen die het wel kunnen, in hun jeugd, tijdens die ommekeer, wel blijven doorgaan met spelen om het spelen. ipv verschil in geslacht gaan creëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Omdat er een seksuele aantrekkingskracht kan ontstaan.

Natuurdrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het tegen de driften ingaat, als je samen wilt zijn, dan wil alles samen gedaan worden, zo ook seks... Seks moet je doen tot je er vanaf bent... Dus als je er nog aan vast zit, dan moet je dat tot uitdrukking brengen op de een of andere manier... Dus dan is het platonisch houden van een vriendschappelijke relatie net zo moeilijk als twee vliegen in een kippenkooi...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
twee vliegen in een kippenkooi zijn geen mensen.
Omdat mannen niet met hun hoofd maar met hun geslachtsdeel denken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet per definitie zo. Sommige mannen en vrouwen kunnen prima met het andere geslacht een (diepe) vriendschap opbouwen. Anderen krijgen dan automatisch seksuele gevoelens maar dat ligt dan aan de persoon in kwestie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriendschap tussen een man en een vrouw is dan ook een vriendschap. Wanneer een man een vrouw als vriendin aankaart, kan deze vriendin moeilijk de lijn overstappen naar partner. Niet onmogelijk, maar zeer moeilijk.

Maaaaaaar............indien een of beide personen heimelijk gevoelens voor elkaar koetseren wordt het helaas zeer moeilijk om een platonische vriendschap te houden. Er zijn dus gevoelens in het spel en alle acties en reacties zullen een tint/hint van gevoelens hebben.

Dus als het moeilijk is voor jou, dan weet je al dat je tot haar aangetrokken voelt. En zij misschien ook tot jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Zijn wel uitzonderingen, dat wel. Maar over het algemeen gaat zo’n relatie helaas niet zonder sex.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb volgens mij ooit eens gelezen dat dit wel kan, maar dan moeten man en vrouw fysiek niet tot mekaar aangetrokken zijn. Dus krom gezegd, een vriendschap tussen een man en vrouw die elkaar lelijk vinden. En zelfs dan denk ik dat je jezelf na verloop van tijd tot aangetrokken gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is het een spanningsveld ,die verbroken kan worden, door te bepraten met elkaar wat je voelt.Wanneer je eerst bij jezelf te raden gaat wat er met je gebeurt en het op een rijtje hebt wat je voelt en daarbij eerlijk kunt zijn tegenover jezelf kun je alles bespreekbaar maken (tussen jou en je partner wanneer je een partner hebt ,want daar ga ik nu even vanuit)en als je geen partner hebt kun je het bespreekbaar maken met degenen waar je iets voor voelt.Als je daar de verantwoording voor wilt dragen zul je merken dat de spanning minder wordt en misschien plaats maakt voor iets anders wat meer waardevoller voor je kan zijn. Heb je een relatie en voel je iets voor een ander ,dan zou ik even kijken wat er nou zo aantrekkelijk is aan die ander en wat je mist in je relatie.Het grootste euvel is vaak het niet kunnen uiten wat je dwars zit en dat maakt het niet makkelijk maar ook niet onmogelijk.
Praten is een hele goede remedie ,maar wel als het uit je hart komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je hierbij dan vooral doelt op een platonische vriendschap tussen een hetero man en een vrouw?

Een hetero man ziet een leuke, mooie vrouw niet als een vriendin of kameraadje, maar als een lekker stuk. Een man associeert haar primair met een seksueel wezen. Voor veel
mannen is het onmogelijk dit weg te denken. Mannen én vrouwen zitten biologisch zo in elkaar dat ze niet primair met vriendschap op elkaar reageren maar als man en vrouw Als een platonische vriendschap tussen man en vrouw al mogelijk is dan is een absolute voorwaarde voor het welslagen dat er geen erotische chemie in het spel is (geweest).

Het wordt dus al een stuk makkelijker als de man overtuigd homo sexueel is.

Is de man hetero en de vrouw lesbisch dan zal het nog steeds moeilijk worden voor de man de vriendschap als puur platonisch te zien.
Mannen stijgen nu eenmaal maar moeilijk boven hun " primitieve" driften uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt *moeilijk* op het moment dat natuurlijke gevoelens worden tegen gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we in eerste instantie niet naar elkaar kijken als mens maar onderscheid maken tussen man en vrouw. Het is helemaal niet moeilijk. Je hoeft niet altijd en overal sex bij te betrekken. Vriendschap op zich is al bijzonder genoeg, weinig mensen (mannen) die dat inzien helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De drang naar sex is een van onze primaire levensbehoeften, voel je je sexueel aangetrokken tot iemand is het niet erg verstandig om hiermee een vriendschaps relatie te beginnen wanneer je echt altijd trouw wil zijn aan je partner.
Natuurlijk bestaan er ook mensen die deze gevoelens kunnen onderdrukken maar dit kan niet iedereen helaas.

Je partner alles precis vertellen werkt ook goed, wanneer je toch graag een vriendschap wil behouden maar je het ook vaak benouwd krijgt is het wel een steuntje in de rug dat je partner alles weet, kom je 2 passionele uren later thuis dan gaat hij/ze toch vragen stellen en dat wil je niet, weer een extra reden om toch maar af te druipen en de vriendschap weer even te laten afkoelen. Voor je gevoel misschien niet helemaal eerlijk maar wel een oplossing.

Iemand waartoe je je echt niet sexueel aangetrokken voelt (het broertje/zusje gevoel) is echter wel een geschikte virend of vriendin wanneer je de sexuele spanning wil vermijden, let echter altijd wel op met alcohol en andere middellen die de natuurlijke lusten versterken, dit kan wel de beste relaties om zeep helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit eigen ervaring gesproken is het mogelijk vriendschap platonisch te houden, vriendschap is niet automatisch gerelateerd aan sex
is het wel sex gerelateerd dan vind IK het geen vriendschap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoorden...

Het kan echter weldegelijk als de man in kwestie verder denkt dan zijn *** lang is.

Ik heb verschillende platonische relaties gezien en ze werkten ook ... omdat de twee man- vrouw vrienden inzagen dat ze in diepe vriendschap meer toevoegden aan elkaar.

Vooral in zaken als persoonsontwikkeling en verdieping is het heerlijk om een vrouw te vriend te hebben. Vrouwen kunnen makkelijk praten over hun gevoelens en tonen over het algemeen meer interesse over emotionele en gevoelens thema's .

Ik vind het onderscheid ook een beetje bekrompen klinken. Alsof het ( vriendschap tussen man en vrouw ) niet "mag".

Al zou ik met mijn beste vriendin graag eens in bad willen stappen. ( gewoon voor het "kijken " naar :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk zou zijn.

Seks is een bepaalde behoefte.
Dat is eten en drinken ook.
Maar je eet en drinkt toch ook niet alles wat voor je neus komt, ook al zijn het lekkere dingen?

Wij zijn toch allemaal mensen, met naast gevoel ook verstand? Wij zijn toch niet alleen maar beesten, zoogdieren?

Bovendien: het zou betekenen dat mensen die bi zijn, met ALLE aardige vrienden en vriendinen sex zouden willen....
Of geen vriendschappen kunnen hebben.
Lijkt me raar.

En kunnen homo's dan alleen echte vriendschappen onderhouden met mensen van het andere geslacht omdat anders altijd de seks om de hoek komt kijken, als gevaar?
Lijkt me niet.

Mannen en vrouwen die zich als "mensen" gedragen kunnen best een goede vriendschap onderhouden,
zonder dat er een seksuele relatie ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vooral moeilijk wanneer 1vd2 een tekort aan sex heeft. Dan gaat die drang/drift overheersen, en wordt dat of het begin van toch sex, of het eind van de relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeg of laat gaat het toch mis. Zeker als ze elkaar aantrekkelijk vinden. Ook dingen die ze voor elkaar doen kunnen leiden tot gevoelens. Als een vrouw voor de man gaat koken bijvoorbeeld. (liefde gaat door de maag bij mannen, vooral bij mij, hehehe)
Behalve dat zijn sommige mannen van nature veroveraars. Dus als ze hun kans zien, dan grijpen ze die gewoon.
Ik geloof uiteindelijk wel in echte pure vriendschap tussen en man en een vrouw, maar het is heel zeldzaam volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, dat is toch niet zo moeilijk: ga trouwen en ervaar hoe gemakkelijk het wordt!