Een seksueel overdraagbare aandoening kun je krijgen door intiem contact met iemand anders. Het gaat om ziektes ten gevolge van een besmetting met een bacterie, een virus of een schimmel. Iets ruimer genomen worden er vaak ook ziektes onder verstaan die je door intensief contact kunt oplopen zoals schurft, of door bloedcontact, zoals hepatitis. Die laatste noem je eigenlijk BOA's, bloedoverdraagbare aandoeningen, maar die kunnen ook door seksueel contact worden overgedragen.

De laatste tijd is HPV in het nieuws vanwege de vragen over vaccinatie. Dat virus kan baarmoederhalskanker veroorzaken. Omdat het virus ook in de omgeving van de genitaalstreek leeft is er geen direct seksueel contact nodig voor overdragen en ook condooms beschermen daardoor onvoldoende. Het virus is verwant aan het virus dat genitale wratten veroorzaakt, ook een HPV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja dus, genitale wratten, vallen ook onder soa.
die kun je zomaar vanzelf krijgen.
bij een lage weerstand over het algemeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google voor de aardigheid maar eens op HPV.
Nee.
Het is een OVEDRAAGBARE aandoening. Dus er met iemand anders bij zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
via je handdoek kun je genitale wratten doorgeven
die jezelf als eerste had.
Nee. Maar je kunt wel zonder seks te hebben gehad dingen krijgen als schimmelinfecties en candida - dat zijn geen echte SOA's maar mensen noemen ze soms wel zo als het gaat om infecties in het genitale gebied.
En je kunt geboren worden met een besmetting als je moeder besmet was.
Maar je kunt niet via de lucht een SOA krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel als je je geslachtsdelen niet goed wast kun je ze krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SOA is een ziekte die vooral wordt overgedragen door seksueel contact. SOA kan zich bv bevinden in het slijm van de vagina of in het sperma of achter de voorhuid. Wanneer er contact wordt gemaakt met een partner kan een ziekte verwekker worden overgedragen soms is daar een wondje voor nodig (dus niet alleen op seksueel gebied) Maar veel SOA'S zijn ook op andere wijze overdraagbaar b.v. door intraveneus (spuiten in de aderen) drugsgebruik, intiem maar niet seksueel contact (zie boven daar is soms een wondje voor nodig "koortslip") of door bloedtransfusies.

groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Extreem gezien zou dat kunnen.

In de eerste instantie is er wel een sexpartner nodig maar je hoeft dan niet altijd last te hebben.

Als je bijvoorbeeld gonorroe in je keel hebt (waar het enige tijd kan sluimeren zonder dat je het merkt) vervolgens met je vingers in je keel zit (bijv. als je wilt overgeven) en vervolgens met diezelfde (ongewassen) vinger in de vagina zit zou je jezelf kunnen besmetten.
In je keel sterft het virus af na enkele dagen tot weken zonder dat je er last van hoeft te hebben daarna vaginaal zal bijna altijd tot klachten lijden.

Behandeling wordt dan ook altijd tegelijk met partner gedaan (indien mogelijk) en geslachtgemeenschap wordt dan de eerste dagen afgeraden omdat je elkaar dan weer kan besmetten.

Als je dus geen vaste partner hebt is het dan ook aan te raden je regelmatig te laten testen voor je eigen maar zeker ook voor andermans veiligheid.