Hoe lang/hevig zijn de bloedingen die je krijgt tijdens de stopweek van de pil?

Zijn deze bloedingen qua bloedverlies en duur te vergekijken met een 'normale'mestruatie of kun je het bloedverlies met inlegkruisjes opvangen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.4K

Antwoorden (5)

als je de pil gebruikt, zijn je bloedingen vaak minder hevig dan wanneer je dat niet zou doen.
maar dan nog is er enorme variatie van vrouw tot vrouw, dus je zult het gewoon even moeten afwachten hoe het bij jou werkt.
13 jaar geleden
Meestal zijn de "menstruaties" met de pil minder hevig dan normaal.

Maar....er is goed nieuws: in tegenstelling tot wat in de bijsluiter van de pil staat HOEF je geen stopweken te houden. Het is een verzinsel van de farmaceutische industrie die bang was dat vrouwen niet aan de pil wilden als ze niet elke maand "ongesteld" werden.

Dus je kunt de pil gerust een paar maanden doorslikken zonder stopweek. Mocht je in de loop van de tijd last krijgen van een doorbraakbloeding dan kun je er alsnog voor kiezen een "normale" stopweek in te lassen, dus aan het einde van de strip. En daarna kun je gerust weer een aantal maanden doorslikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per persoon verschillend, net als dat het per persoon verschilt hoeveel pijn je erbij hebt of niet.
Maar meestal is de hoeveelheid van de menstruatie minder wanneer je de pil slikt.
De duur is ook per persoon verschillend, meestal 4 tot 5 dagen. Maar dat is natuurlijk geen garantie.
Bij mij is het zo, ik heb op donderdag mijn laatste pil, dan wordt ik maandag of dinsdag ongesteld, en dan is het vrijdag meestal al bijna over. En dan begin ik ook weer met een nieuwe strip.
Je hebt ook kans dat je tijdens dat je de pil slikt nog bloed, dat zijn doorbraakbloedingen, maar dit kan geen kwaad.
Is natuurlijk wel vervelend, en dat hoeft ook niet bij iedereen zo te zijn.
De eerste maand dat je de pil neemt is hij sowieso nog niet veilig (tegen zwangerschap)
Als het goed is verminderd de pil ook tegen pijn en puistjes.
Maar dat ligt wel aan de soort pil. Dat zou je dan even moeten informeren bij de apotheker of huisarts.
Lees gewoon goed de bijsluiter van te voren!
Ik heb ondertussen alweer veel meer dan alleen antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt natuurlijk per persoon, maar ik heb zelf het idee dat het met de pil bij mij iets korter en minder hevig is.
Ik hou meestal pas een stopweek na 2 of 3 strips. Ik stop bijvoorbeeld op een maandag, dan kan ik zo uittellen dat mijn menstruatie begint op donderdagavond of vrijdag, erg handig.
De eerste dag is bij mij best hevig, ik heb dan echt maandverband nodig en moet regelmatig wisselen.
Daarna heb ik nog circa 2-3 dagen last van licht bloedverlies en het is al voorbij.
De typische menstruatieklachten als hoofdpijn, buikpijn en stemmingswisselingen heb ik slechts 2 dagen last van.

Zoals ik al zei, het verschilt per persoon, maar als je een pil hebt gevonden die goed bij je past, kunnen de klachten aanzienlijk minder zijn vergeleken met een 'normale' menstruatie.
13 jaar geleden
ik wil je niet bang maken maar bij mij duurde het altijd 10 dagen ook met de pil maar gemiddeld is het 3 tot 5 dagen