Nog steeds niet ongesteld, hoe kan dat ?

Ik ben al 15 jaar en al mijn vriendinnen zijn al ongesteld. Ik begin me langzamerhand zorgen te maken, omdat ik nog niet ongesteld ben geweest. Sommige mensen zeggen dat ik geluk heb, maar ik begin te twijfelen. Misschien is er iets mis. Wie heeft het antwoord voor mij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op je 15e hoef je je nog geen zorgen te maken dat je nog niet ongesteld bent geweest. Ieder meisje is anders en dus ontwikkelt zich anders. De een is met 10 jaar ongesteld, de ander pas met 17. Alles daartussen is normaal.

Wacht rustig af, het komt vanzelf. Pas als je op je 17e nog niet ongesteld bent geworden, dan kun je een dokter raadplegen. Tot die tijd gewoon genieten dat je nog geen last hebt van al die ongemakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is niet onnatuurlijk, maar als je je zorgen maakt ga je met de huisarts praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat je het zelf vreemd vindt, en dat je je wat zorgen gaat maken, maar dat hoeft echt niet. Het komt wel meer voor. Je zou eens aan je moeder kunnen vragen hoe oud zij was.
Mijn dochter was ook laat en toen ik het er een keer over had met familie bleek dat in mijn mans familie er mee waren die er zo laat mee waren (17).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie weet is het er binnenkort. Kan elke maand komen nu. Het is nog niet zorgelijk hoor. Wel als je vergelijkt met 12jarigen die al wel ongesteld zijn. Maar er zijn genoeg meisjes die met 15 de eerste keer ongesteld worden. Wacht rustig af. Dat zal de huisarts ook zeggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/schoolkind/22781/de-eerste-menstruatie-wat-moet-je-weten

Hier lees je ook dat 95% tussen 11 en 15 jaar de eerste keer heeft. Dus 5 procent later. Daar zit jij dan nog even bij. Maar àls het er is, dan kun je daar zo'n veertig jaar mee vooruit!