Zijn de meeste heteroseksuelen ook een beetje homoseksueel erbij en de meeste homoseksuelen ook een beetje heteroseksueel erbij?

Moeten we niet af van een strikt onderscheid tussen homo en hetero? Misschien heeft ieder mens wel een tussenvorm daarvan. De meesten hellen over naar overwegend hetero, anderen hellen over naar overwegend homo. Is dat juist?

13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vraag die bij mij opkomt: waarom wíl jij zo graag dat mensen die zeggen 100% dit en 0% dat te zijn, toch 10% iets anders zijn dan ze zeggen?

Het beste antwoord

Ieder heeft een bepaalde homosexualiteit in zich. Hoe, in welke mate en wanneer zich dat uit is bij ieder anders.
Sommige hebben het in de pubertijd andere worden nieuwsgierig op latere leeftijd. Wat je er mee doet is wat anders.
Er zijn veel grijze gebieden van 99/1 % tot 1/99% van verliefd kunnen worden op hetzelfde geslacht maar ook alleen sexueel aangetrokken voelen en alles wat daar tussen zit.

Bij vrouwen wordt het tegenwoordig alom geaccepteerd en zelfs gewaardeerd dat ze bi zijn, bij mannen is de acceptatie nog (jammer genoeg)ver te zoeken en daarom komen mannen er niet vaak openlijk voor uit.

Mijn ervaring is wel dat degene die het hardst roepen zijn het onzekers over hun gevoelens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Misschien bij jou. Ik personlijk heb 0% interesse in mannen, sexueel gezien. Ik verwacht dat dat voor veel mensen zo is, en dat slechts weinigen bi-sexueel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kun je wel vanaf willen en ik zou daar ook voorstander van zijn maar helaas werkt het menselijk brein niet zo. De 'hokjes' zorgen ervoor dat zaken beter te begrijpen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet van mezelf nog nooit homosexuele gevoelens gehad te hebben.
dus ik heb wel duidelijk een oncomprimeerbare voorkeur
zelfs niet in de puberteit.
zodat dat er geen sprake is van een vage grens
wat mij betreft gaat dit dus niet op.
13 jaar geleden
Daar is toch de term biseksueel voor.
Ik denk zelf ook dat het merendeel van de mensen vrij strikt op de ene soort valt of op de andere.

Ikzelf krijg geen ENKEL seksueel gericht gevoel van een mooi vrouwenlichaam, al is het nog zo mooi of sexy. Ik kijk ernaar en ik zie dat wel, ik kan me voorstellen dat mannen er echt op vallen, ben mogelijk een beetje jaloers maar verder niks.
13 jaar geleden
Ik kan me er ook helemaal niks bij voorstellen, ik respecteer iedereen voor haar/zijn keuze en zal niet iemand negeren omdat ze homo zijn, maar voor mezelf, nee, 100 % hetero
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets voelt voor mannen en vrouwen dan ben je bi-sexueel. In principe kun je natuurlijk wel gedachtes hebben over allebei daarom hoef je nog niet homo of hetero te zijn. Pas als je sex kan hebben en je voelt er ook echt wat voor dan is er sprake van een bepaalde geaardheid maar dat is mijn mening, persoonlijk maakt mij het niet uit wat mensen zijn. Je voelt tenslotte veel voor je vrienden en vriendinnen een soort houden van. En misschien heb je vroeger wat geexperimenteerd"met vrouwen en mannen maar volgens mij is wel sprake van of Hetero of Homo of bisexueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt denk ik wel dat er eerder een schaal van grijstinten is dan alleen de strikte scheiding hetero-bi-homo. Maar zeggen dat iederéén een tussenvorm is, dat gaat te ver.

Als bijvoorbeeld een man zijn hele leven lang alleen op vrouwen valt en zich identificeert als hetero, is hij hetero. Klaar.

Speculeren of hij in theorie, misschien, in andere omstandigheden, als hij een bepaalde man tegenkomt, als hij het zichzelf toelaat, wel eens gevoelens voor een man zou kúnnen hebben, in theorie dan, dat is zinloos. Het gaat om de seksuele identiteit van die man, niet van een theoretische versie van die man. En die man is hetero, op iedere manier die ertoe doet.

Ik denk dat een poging om iedereen in 'tussenvorm, maar hellend naar homo of hetero' te classificeren meer kwaad dan goed zou doen. Mensen houden er namelijk niet van om anders geclassificeerd te worden dan hoe ze zichzelf identificeren. Zowel uit homo- als heterohoek zou je flinke tegenstand kunnen verwachten. En biseksuelen vinden het vaak ook niet zo fijn om gezien te worden als 'tussenvorm' in plaats van aparte seksuele identiteit.

(Zelf ben ik trouwens bi, qua voorkeur ietwat hellend naar mannen. Maar dat terzijde.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Hihi, ik lees nu de andere antwoorden pas goed, en inderdaad, daar is die weerstand. Kijk eens hoeveel mensen ineens roepen "ik ben 100% dit" of "ik voel 0% voor dat"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die weerstand leidt tot ongenuanceerde antwoorden. Dit is het eerste antwoord dat wel genuanceerd is +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach ja, je hebt zwart en je hebt wit... :-) +1
Kristal
13 jaar geleden
SuzyQ, je bent zo verfrissend duidelijk en genuanceerd. Heel prettig :-)
corzijlstra
13 jaar geleden
Volgens mij is 100 % dit en 0 % dat onmogelijk. Een +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie geen reden waarom dat echt onmogelijk zou zijn, Cor. Denk je dat die mensen die hier hun weerstand uiten liegen? Of dat jij hun seksuele voorkeuren beter kunt duiden dan zijzelf? Het is hún seksuele identiteit, wie ben jij om te zeggen dat die onjuist is? Op welke manier zouden die mensen dan toch 10% van wat ze niet in zichzelf herkennen zijn? Ergens diep vanbinnen, nooit aan de oppervlakte gekomen? Hoe zinvol is het om het bestaan te veronderstellen van iets dat zich op geen enkele manier manifesteert? Met andere woorden: waar héb je het dan überhaupt over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat jij mensen biseksueel zou noemen. Mijn vraag is: hoe zinvol is het om te veronderstellen dat iets bestaat (die diepe gevoelens waar je het over hebt) als dat iets zich op geen enkele manier manifesteert? Waar heb je het dan überhaupt over? Waarom zou 100-0 niet kúnnen bestaan? Ik heb daar nog geen enkel argument voor gelezen. En wie ben jij (of wie zijn wij, aangezien we het hier samen over hebben) om dat 90-10 idee of desnoods 99-1 idee op mensen te plakken? Het is toch hún seksuele identiteit? Er zullen best mensen zijn voor wie geldt dat ze zich voor homoseksuele gevoelens schamen, maar nog véél meer mensen die gewoon altijd op andere (of juist altijd op hetzelfde) geslacht vallen en voor wie daarmee het verhaal compleet is. En dan komen wij langs en roepen: "Ja, dat dénk je wel, dat je hetero (of homo) bent, maar *eigenlijk* ben je 10% iets anders. Neeneenee, nou niet tegensputteren, wij weten dat heus wel beter dan jijzelf." Zie je hoe enorm dat is, hoe zeer je daarmee op de identiteit van mensen trapt? Je hoeft helemaal niet homofoob te zijn om daar weerstand tegen te hebben, alleen te denken: wie ís die kerel, die mij niet eens kent en toch beweert beter te weten dan ikzelf wie ik ben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: het lijkt me wel heel goed als we als maatschappij erkennen dat er veel meer variaties zijn dan 100% homo, 100% hetero en bi, dus exact 50-50. Er *zijn* veel meer gradaties en variaties. Maar waar je wat mij betreft doorschiet, is het veronderstellen dat 100% homo of 100% hetero niet zouden bestaan, dat iederéén ook diep vanbinnen iets voelt voor het andere dan het voorkeursgeslacht. Zo kom je van de regen in de drup, je vervangt het ene beperkte idee waarmee je mensen indeelt in hokjes waar niet iedereen in past door het andere beperkte idee waarmee je mensen indeelt in hokjes waar niet iedereen in past.
corzijlstra
13 jaar geleden
Volgens mij heeft ieder mens zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen. En als iemand zich 100 % hetero of 100 % homo voelt betekent nog niet dat die 100 % homo of 100 % hetero is.
Wat mij betreft wel. Ten eerste hebben mannen en vrouwen zowel typisch mannelijke als vrouwelijke eigenschappen waarbij de meter meestal doorslaat naar het een of het ander. Dat is iets anders dan je seksueel aangetrokken voelen tot mannen of vrouwen maar ook daarin heb je gradaties.

Natuurlijk ben ík 100% hetero en voel me seksueel tot vrouwen aangetrokken. Maar regelmatig kom ik prachtige homomannen tegen die ik best interessant vind. Wat ben ik dan? Kortom, ik vind dat 100% gedoe flauwekul. Misschien bestaat het maar ik moet de eerste nog tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn geschapen als man en vrouw om elkaar aan te vullen. Zij passen precies bij elkaar.
Natuurlijk heeft iedereen wel gevoelens voor hetzelfde geslacht, maar dit moeten we niet voeden. Vecht tegen de lichamelijke aantrekkingskracht tot hetzelfde geslacht en richt je meer op fijne gesprekken met mensen van hetzelfde geslacht. Seksueel contact is alleen goed, fijn en zoals het bedoelt is tussen MAN én VROUW.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg altijd .......Als ik een vrouw was, was ik lesbisch, want eerlijk ik moet er niet aan denken een man aan mijn lichaam, en dat is geen vooroordeel,ik ken heel veel homo mannen en heb er niets op tegen, zelf kan ook beter met een vrouw dan met een man omgaan al dat macho gedoe vind ik ook helemaal niets, maar toch zeer zeker 100% hetero dat weet ik zeker (brrrr )