Hoe ga je om, als partner/vriend/familielid e.d., met iemand die pedofile gevoelens heeft (dus geen gedrag)?

Pedofilie in de vorm van seksueel gedrag in onze maatschappij accepteren we niet. Dat is goed! Maar ook mensen met pedofile gevoelens (zonder uitingen van gedrag) accepteren we niet, op zich logisch, omdat we bang zijn voor de consequenties. Ik denk echter wel dat er (voornamelijk) mannen zijn met deze gevoelens waar ze niks aan kunnen doen: het heeft naast 'nurture' oorzaken ook een 'nature' oorzaak, namelijk een biologische oorsprong. Deze mannen moeten hun gevoelens zeker niet in gedrag tot uiting laten komen. Dus wat gaan ze dan doen: porno/foto's kijken op internet, fantasieën op andere manieren uiten. Maar wat wij allen vinden is dat het beste zou zijn als ze de gevoelens kunnen negeren. Niet alle mannen die pedofile gevoelens hebben zijn het stereotype 'vieze oude mannetjes', maar het zijn gewone jongens/mannen die jij en ik ook tegenkomen. Misschien heeft een vriend van jou deze gevoelens of jou eigen partner. Hoe ga je hiermee om?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag ik vragen waarom alleen mannen??

Het beste antwoord

Ik heb een keer een verhaal gehoord van iemand die met mensen met deze gevoelens (en er dus ook wat mee gedaan hadden) moest werken en zich afvroeg waarom die mensen toch niet gewoon kon behandelen. Toen vroeg de psycholoog aan hem, "als je hetero bent kan ik je ook niet verplichten om homosexueel te worden" (en andersom). Dus veranderen lukt niet. Mocht je er open over kunnen praten dan zou ik nagaan of hij zelf beseft dat hij dit kinderen niet aan kan doen en samen zorgen hoe je plekken waar kinderen komen kunt vermijden. Misschien kun je afspreken samen naar een psycholoog te gaan. Ik denk dat je altijd eerlijk moet blijven zowel naar die persoon als naar jezelf. Wens je heel veel sterkte met dit moeilijke onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou toch het advies van een professional inroepen. Er is toch een kans dat die gevoelens uitlopen op daden. En ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is! Maar het is mogelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ervan af hoe slim die persoon is. Ik heb altijd het gevoel gehad, dat je ook een pedo moet kunnen overtuigen met rationele argumenten, dat het hebben van pedo gevoelens niet het probleem is, maar de schade die je kunt veroorzaken bij kinderen, en dat je domweg het recht niet hebt om bij kinderen de integriteit aan te randen. De hypocrisie en de reacties van de wereld om hen heen is niet bevorderlijk om pedofiel gedrag in te tomen. Net zo als het pasjessysteem voor softdrugs het doel voorbij schiet, met deze maatregelen wordt de drugs weer verkocht in de ambulante handel (straatverkoop). En we waren zo blij daarvan af te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang degene het helemaal voor zichzelf houdt weet niemand het. Maar zodra hij/zij het op gaat zoeken bv op internet zou hij/zij al opgepakt moeten worden en publiekelijk hard gestraft. Want dan werk je al mee aan het lot van die arme acteurtjes in die films.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vreemde is dat zoals jij het in je vraag stelt dat; Iemand geen gedrag vertoont ? hoe weet je dan dat hij of zij die neigingen heeft ?
Veelal zullen ze in het geheim foto's, films kijken maar dat is op zichzelf al "gedrag" vertonen dus niet acceptabel.
Komt er iemand bij jou en verteld deze dat hij die gevoelens heeft zul je op zijn minst hulp moeten zoeken.
Hoe het verloop is weet niemand van te voren maar ik denk dat je je kinderen nooit meer een seconde alleen laat met zo iemand.
Is het iemand die wat verder weg staat zou ik er voor kiezen hem/haar te adviseren hulp te zoeken en zelf wat meer afstand te creëren