Is er een verband tussen liefde en seks?

Ik vind het heel vreemd dat liefde en seks altijd met elkaar geasoccieerd worden. Voor mij voelt het zo dat seks het genieten is van m'n lichaam en van het lichaam van de ander. Liefde is voor mij iets totaal anders, dat is wanneer ik bijvoorbeeld iemand schattig vind en ik vertederd ben door die persoon, maar dat doet me helemaal niet aan seks denken. Seks en liefde hebben voor mij een even groot verband als gras en een laptop, of als een vogel en een muntstuk,... Wat is het dan dat men bedoelt met het partnerschap tussen seks en liefde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (8)

De drang om seks te hebben met iemand waar je verliefd op bent is vele malen groter dan een willekeurige hete stoot... Maar meningen verschillen denk ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zegt dat seks voor jou is genieten van je eigen lichaam en die van een ander. Je geniet dus van elkaar op een lichamelijke manier. Verliefdheid is eigenlijk hetzelfde je geniet van elkaar. Nu zul je zien dat je waarschijnlijk ook veel meer geniet van het zoenen met iemand waar je verliefd op bent of gewoon iemand anders. Dit is ook zo met seks. Je geniet geestelijk maar ook lichamelijk van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat sex met liefde vele malen intensiever, betekeningsvoller en dieper belevend is dan zonder. Daar steekt sex zonder liefde armzalig en inhoudloos bij af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is er geen verband tussen sex en liefde. Het zijn 2 dingen die conpleet los staan van elkaar. Deze 2 zaken zijn gekoppeld waarschijnlijk door het geloof. ( om losbandige vrouwen tegen te gaan, zodat mannen zeker kunnen zijn dat zij de vader van de kinderen zijn)
Als ik naar mezelf kijk. Is er wel een groot verschil tussen sex met en sex zonder liefde. Sex zonder is idd wat jij zegt puur genieten van lichamen en eigenlijk de lol samen.. Sex met liefde is meer psychisch. Het is misschien minder spectaculair, maar het is vele malen intenser. Liefde is dan ook het geven om een persoon. En hoeft idd geen sexuele lading te hebben. Maar dat kan wel.
De aantrekkingskracht maakt het verschil. Alleen aantrekkingskracht = sex, aantrekkingskracht + liefde = sexuele liefde.

Hoe de verhouding tot elkaar is, is denk ik afhankelijk van de opvoeding. En van je eigen ontdekkingstocht door de jaren heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen seks enseksualiteit

Seks is de daad zelf de geslachtgemeenschap.

seksualiteit is de manier waarop je seks ervaart dat voor iedereen anders is.

De statement dat liefde en seks niets met elkaar te maken heeft kan voor jouw wel zo zijn maar er zijn genoeg andere personen die hier anders over denken.

Er is eigenlijk geen verband tussen het woord seks en liefde maar iedereen ervaart seks anders sommige doen het wanneer ze verliefd zijn andere weer niet.

Ofwel je kan zeggen iedereen ervaart zijn sexualiteit anders en sommige verwerken liefde met sex en andere niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
mijn menig hier over is dat seks altijd gevolgen meedraagt ookal zijn er vandaag de dag veel anticonceptiemiddelen de kans bestaat er en je bent er te samen verantwoordelijk voor dus als je seks hebt is het beter dat je elkaar tenminste kent en weet waar je mee bezig bent.

Zeggen dat seks is iets dat je doet met iemand die je niet kent vindt ik nogal een understatement. Er zijn gevolgen aan .

Toegevoegd na 6 minuten:
Hopelijk heeft dit je geholpen om de begrippen te verstaan

Toegevoegd na 7 minuten:
Als er iets niet klopt volgens andere mensen zeg het gerust.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als er iets niet klopt volgens andere mensen zeg het gerust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee er is geen verband tussen liefde en sex.

Er zijn veel personen waar je liefde voor voelt. Je kinderen, partner, ouders, ooms, tantes de hele familie eigenlijk. Maar bij niemand hiervan, behalve bij je partner, voel je naast liefde ook sexuele gevoelens.

Als je met iemand anders dan je partner sex hebt, is lust in het spel. Geen liefde. Er is dus wel een verband tussen sex en lust. Maar dat gaf je al aan.
12 jaar geleden
Liefde kan vaak versterkt worden door seks.
Bovendien wordt door veel personen over het hoofd gezien dat je ook liefde kan voelen voor meerdere personen die dan ook nog eens een seks partner kunnen zijn.
In onze opvoeding wordt geleerd dat je slechts liefde en seks met 1 persoon tegelijk kunt hebben maar dat is grote onzin natuurlijk.
Wel kun je soms voor de 1 meer liefde voelen dan voor de ander.
Maar seks zonder liefde komt ook heel geregeld voor maar m,i,z, kan dit nooit zo intens zijn als MET liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minstens één van mijn intenste seksuele ervaringen was nochtans met een totaal onbekende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Agree! Je vrienden zie je ook graag (weliswaar op een andere manier, maar er is ook liefde.) - Dat verklaart waarom almaar meer vrijgezellen seks hebben met vrienden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@suc:Kun je nagaan Suk ..............HOE intens het geweest zou kunnen zijn met iemand waar je WEL van houd / hield .........;)
Soms denk je - "het bestaat niet dat het NOG intenser kan" ....... laat je verbazen.......
Aangezien ik dit antwoord hier nog niet tussen zag staan:

Er is wel een verband tussen liefde en seks. Liefde heeft namelijk niet alleen met keuzes of schattige gevoelens te maken, maar ook met hormonen. Tijdens seks komen er hormonen vrij, zogenaamde bindingshormonen. Oxytocine bij de vrouw en vasopressine bij de man. Oxytocine zorgt voor het ontstaan van een band met de man en vasopressine zorgt voor o.a. beschermend en verzorgend gedrag. Ook endorfine speelt een rol.

Er is dus wel degelijk een verband tussen liefde en seks, zou ik zeggen en dat is alleen nog maar op hormonaal niveau; Er zullen vast nog meer verbanden aan te wijzen zijn.