Wat kan je zelf tegen een depressie doen?

Heb al jaren last van terugkomende depressies. Ga straks weer in behandeling bij de GGZ. Maar wat kan je zelf nou doen om de symptomen te bestrijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Het beste antwoord

Uit eigen ervaring weet ik dat het zoals Loek ook al schreef het goed is om veel te blijven bewegen. Dingen te ondernemen, hoe moeilijk dat juist vaak ook is.
Zoek juist contact met mensen op om te voorkomen dat je in een isolement komt.
Daarnaast is het hebben van een vast ritme en een dagstructuur erg belangrijk: dus toch elke morgen om 7 uur opstaan, een rooster maken wat je die dag wilt gaan doen en jezelf belonen met daarna bijvoorbeeld een lekker koekje of een telefoontje plegen naar iemand.
Het klinkt allemaal logisch wellicht, maar is vaak des te moeilijker om het ook daadwerkelijk te doen als je je zo rot voelt.
Ik heb dit ook met een SPV'er gedaan. Vooral het bewegen en de huishoudelijke taken waren extreem lastig voor mij.
Heel veel succes straks met de behandeling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja inderdaad dat helpt! 's ochtends vind ik dat altijd heel moeilijk om te doen maar aan het eind van de dag merk ik altijd dat het heel erg helpt. anders blijf je er idd in hangen en word het steeds moeilijker om aan dingen te beginnen.

Andere antwoorden (10)

Een depressie ontstaat door gedachten. Je blijft dan in het zelfde cirkeltje rond tollen. Het is erg moeilijk om dit zelfstandig te doorbreken. Lichaamsbeweging helpt al een heleboel. Er zijn zelfs hardloop clubs speciaal voor depressieve mensen. Afleiding zoeken. Praten met vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd je mist een stofjes in de hersenen namelijk serotonine en noradrenaline dit zijn stofjes de neurotransmitters
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar soms mis je dat stofje misschien wel doordat er iets gebeurd is in je leven waarop je lichaam heeft gereageerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow wat een heftige reacties op een goed bedoeld antwoord! Beiden beweringen kloppen.. ik mis dat stofje niet alle dagen maar in tijden waarin ik mijn hersenen niet in de juiste volgorde kan houden ga ik doemdenken en wordt het stofje minder aangemaakt..daarvoor zijn de anti-depressie middelen ook..om je weer op weg te helpen en de aanmaak van het stofje te heractiveren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen maken ook adrenaline aan in bepaalde situatie. Wat schat je dan zelf de kans dat dat stofje wat je mist een psychologische achtergrond heeft? Zo makkelijk te zeggen een stofje hier en pilletjes daar. Hersenen besturen je lichaam ook door via verschillende stofjes. Dusja state of mind kan heel veel doen.
Ik weet niet of je cognitieve gedragstherapie hebt gedaan? Dan schijnt wel een goede methode te zijn, waardoor de kans op terugval ook een stuk kleiner is.
Ook zou je als laatste middel, mocht je er niet uit komen shocktherapie kunnen overwegen. Dan ben je er iig van af.

Maar wat je er zelf aan kunt doen is nagaan waar precies jou depressie zit en dan langzaam bij beetje steeds iets meer gaan doen. Elke dag een nieuw doel opstellen en dat navolgen.

Maar toch zou ik het niet helemaal zelf proberen, het is ontzettend moeilijk om daarvan af te komen zonder hulp. Omdat je anders moet gaan denken, terwijl je een vast denk patroon hebt. Daar heb je echt iemand anders voor nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als die altijd zich voordoet rond deze periode van het jaar dan zal een licht therapie je goed doen. veel mensen hebben last van een welbekend winterdipje (door het tekort aan zonlicht)snert weer korte dagen langer donker. eigenlijk gewoon de depressieve tijd van het jaar.
kijk maar eens op deze site!!!
suc6

Toegevoegd na 1 uur:
kijk ok eens op deze site:
http://www.psychischegezondheid.nl/soortendepressie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een winterdepressie klinkt meteen zo zwaar vind ik.
maar ook deze vorm van depressie kan een ernstige vorm van problematiek met zich mee brengen. maar als het de oorzaak is kun je er wel wat aan doen om het te verlichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt sterrehemel dat jij er hetzelfde over denkt als ik:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je kunt al een beginnetje maken met zorgen dat je elke dag je dosis daglicht krijgt, dus ga elke dag tenminste een half uurtje lopen of fietsen, tenzij het met bakken uit de lucht valt.
Allereerst wil ik je vragen wanneer je depressie op speelt? Je schrijft in een andere vraag dat je al 2 jaar werkeloos bent.

Als iemand last van reviciderende depressies heeft, is dat genetisch bepaald. Je mist dan een stof in de hersens. Die stofjes kunnen aangevuld worden met medicatie. Maar dat is niet genoeg. Een dagritme is heel belangrijk. Daarnaast moet je een doel hebben. Bv (vrijwillige)werk, studie, kids enz. Het is belangrijk dat je dat ritme vast houdt. Want elk excuus, als is het 's morgens nog zo moeilijk om uit bed te komen, om niet te gaan, heeft een neerwaartse spiraal tot gevolg.

Daarnaast zal je ambulante hulp moeten zoeken. Het GGZ is een goed startpunt. Naast individuele gesprekken kan je ook in een groep geplaatst worden van mensen met diezelfde problemen. Daar leren ze je de dag goed in te delen, ontspannen en weer dat belangrijke ritme.

Als jouw neerslachtigheid te maken heeft met het feit dat geen werk hebt, is het logische advies dat je dagvulling zoekt. Ook het GGZ heeft nuttig werk én je vindt er gelijk gestemden. Als je dat liever niet hebt, zoek dan vrijwilligerswerk. Er zijn zat scholen die hulp zoeken. Kinderdagverblijven. Leger des Heils. Bejaardenhuizen enz.

Als jouw depressie te maken heeft met de tijd van het jaar -en daar hebben een hoop mensen last van rond de herfst- dan kan je lichttherapie overwegen. Toch is het verstandig als je dit ook overlegt met het GGZ. Want depressies worden nog wel eens onderkent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terugkomende of wel recidiverende depressies komen in twee vormen voor.
De eerste en meest voorkomende vorm is de zgn. seizoen depressie. Dit komt zowel in de herfst als in de lente voor. Therapie mogelijkheden zijn lichttherapie (met een speciale lichtbak, niet met een wake-up lamp), gesprekstherapie medicatie.
De tweede, een wat minder vaak voorkomende vorm, is het gevolg van een bepaalde stof die je mist in je hersenen. Helaas kan die stof niet zo maar even in de hersenen gebracht worden. Therapie mogelijkheden bij deze vorm zijn gesprekstherapie, medicatie en ECT. ECT is een therapie waarbij de hersenen gedurende korte tijden een forse elektrische schok krijgen. Een behandeling duurt meerdere sessies. Normaal gesproken is 13 sessies voldoende Medici zijn het over deze vorm niet helemaal eens. ECT kan de bijwerking hebben dat patiënten vroegtijdig dement worden.
Voor alle vormen van depressie is het belangrijk dat je hulp van een medicus in roept. Een combinatie van zo veel mogelijk actief blijven, sociale contacten blijven onderhouden, een vaste dagindeling en beweging is belangrijk. Ben je niet meer in staat om je werk te doen zorg dan voor een andere daginvulling. Bij het zoeken van een daginvulling kunnen goede hulpverleners in voorzien.

Ga niet aan symptoombestrijding doen maar doe wat aan je aandoening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal goede raad hier, sluit ik me bij aan: structuur, lichaamsbeweging: doe een sport of dansles die jij leuk vindt en dan echt elke week of een paar keer per week, een doel in de vorm van werk of voor anderen zorgen.

De oorzaak van een depressie hoeft helemaal niet altijd lichamelijk te zijn.
Er kunnen dingen in je leven gebeurd zijn waardoor je het contact met jezelf bent kwijtgeraakt. Als je door omstandigheden bijvoorbeeld heel lang niet echt aandacht hebt kunnen geven aan hoe jij je voelt, omdat niemand jouw gevoel belangrijk vond.
Als je gevoel van eigenwaarde ineens met de grond gelijk wordt gemaakt omdat je geliefde er met een ander vandoor gaat, of je werk kwijt raakt waar je erg aan gehecht was en dacht dat je het heel goed deed.
En er zijn natuurlijk nog veel ergere dingen die je kunt meemaken.
Dat kan je het gevoel geven dat jouw leven geen zin heeft.
Of dat jij een waardeloos persoon bent.

Opbouwen en volhouden! Geef niet op! je kunt er zeker weer uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag jezelf eerst af welk nut heb je zelf ervan en andere als je een depressie hebt. Ik heb door levens kennis geleerd om niet meer depressief te zijn. Wel kan ik kwaad zijn op mezelf. En dan ook gewoon me slecht voelen maar dit is niet meer een depressie eerder het gevoel dat ik vooruit moet. Kort daarna neem ik dan weer wat hooi op me vork en ga weer verder. Hoe meer je snapt wat er om je heen gebeurt en met jezelf hoe minder snel je depressief bent. In mijn ogen is juist het onbegrijpelijke wat depressies veroorzaakt. Vaak gevoelens die we niet snappen. Je kunt altijd alle antwoorden in jezelf vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je typt welgeteld tweeënhalve zin in op GV en je krijgt een stortvloed aan uitgebreide reacties, domweg omdat het woord 'depressie' in je vraag voorkomt en een heleboel mensen denken jou met (ervarings)deskundigheid te kunnen helpen.

Misschien hebben ze gelijk. Misschien zelfs wel allemaal. Maar misschien slaan ze de plank helemaal mis. Punt is dat jij uit die kakofonie van antwoorden wijs moet proberen te worden. Punt is nog meer dat 'depressie' langzamerhand helemaal geen begrip meer is. Het kan een dipje zijn, een reactie op een teleurstelling of een periode waarin je wat slecht voor jezelf hebt gezorgd, ontevredenheid, een reactie op maatschappelijke tegenslag, zoals werkloosheid, maar ook een ernstige, langdurige vorm van neerslachtigheid, al dan niet met erfelijke factoren, waarbij je ervan overtuigd bent dat het nooit meer goed komt. De uitdrukking 'depressie' zou verboden moeten worden...

Heel vaak geef ik bij gezondheidsvragen de tip om goed voor jezelf te zorgen. Gezonde voeding, voldoende slaap, frisse lucht en voldoende beweging kunnen absoluut wonderen doen voor je gevoel van welbevinden. Doe dat dan ook gewoon!

Echter, wat je specifiek aan je stemming kunt verbeteren hangt vooral heel erg af van de oorzaken. Ga daarnaar op zoek, al dan niet met iemand die jou daar goed bij kan begeleiden en/of helpen. Als je daar achter kunt komen is dat minstens de halve oplossing van je problemen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Met 'kakofonie' en dergelijke bedoel ik niets denigrerends. Ik probeer me bij het geven van mijn antwoord slechts in de vraagsteller te verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite is al wat hier al gezegd is gedeeltelijk of helemaal waar..
Ik kamp zelf al ruim een jaar met een depressie en heb deze week van de psychologe gehoord dat ik altijd gevoelig zal blijven voor nieuwe depressie.
Een lichamelijk oorzaak is deels waar; inmiddels kan ook met een scan worden aangetoond dat er iets mis is in onze hersenen en is depressie ook echt als ziekte aantoonbaar..ik mis dat stofje niet dus alle dagen maar in tijden waarin ik mijn hersenen niet in de juiste volgorde kan houden ga ik doemdenken en wordt het stofje minder aangemaakt..daarvoor zijn de anti-depressie middelen ook..om je weer op weg te helpen en de aanmaak van het stofje te her-activeren...
Maar ook ik had baat bij sporten, regelmaat, structuur, "nee"zeggen, leuke "doe"dingen doen in mijn uppie en heel veel praten met de juiste mensen. Ik heb ook geleerd de signalen te herkennen waarop het mis dreigt te gaan en ik een pas op de plaats moet maken...

Oh en ik ben magnesium en bach druppels gaan gebruiken: twee homeopathische middelen die geen kwaad kunnen maar soms wel extra invloed hebben op je gemoedsrust..

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Symptomen bestrijden kan helpen om ruimte en energie te maken en te kijken of er een oorzaak is waar wat aan kan worden gedaan. Ik zie veel mensen stoeien met de verschijnselen en dat blijft zolang een oorzaak niet wordt aangepakt. Beterschap