Wanneer heb je een verslaving?

Ik maak mij zorgen om mijn zoon omdat ik denk dat hij een gameverslaving heeft. Kan iemand mij de symptomen van zo'n verslaving vertellen en weet iemand over er verslavingsklinieken zijn die hier een behandeling voor hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Er is recent een redelijk uitgebreid artikel verschenen op Verslavinginfo.nl Op deze website worden verschillende verslavingen behandeld en inmiddels dus ook gameverslaving. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super bedankt. Dit heeft me erg geholpen

Andere antwoorden (7)

Je bent verslaafd als je niet zonder kunt. Als je verplicht niet mag gamen (of niet kunt vanwege omstandigheden) dan wordt je geirriteerd, onrustig etc. Je moet iedere dag gamen, verzint smoesjes om het goed te praten (die je in het begin ook nog begrijpt). Kijk verder op de aangegeven link over verslaving. Dit zijn wat snelle aanwijzingen die op verslaving duiden.

Toegevoegd na 15 minuten:
De link hierboven bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een game-verslaving hebt, dan ben je niet meer los te weken van je computer voor de dagelijkse dingen. Je verwaarloost jezelf en je omgeving, je vergeet te eten en te slapen, je werk en je school lijden er onder.
Je accepteert geen hulp van mensen die je van je computer proberen weg te peuteren. Je leeft half in een fantasiewereld en kunt tijdens je gewone bezigheden ook niet meer ophouden met denken over je gamewereld.

Gameverslaafd zijn is nog heel wat anders dan gewoon 'gamen heel leuk vinden'. Veel mensen verwarren het laatste met het eerste. Een goede graadmeter is om eens te kijken of je het gedrag van je zoon nog steeds problematisch zou vinden als je 'game' zou vervangen door 'lees' (of T.V.). Als je het bij 'lees' niet problematisch vindt, is het dat voor 'game' ook niet. Mensen die verslingerd zijn aan leuke boeken of suf zappen voor de buis willen we ook niet in een kliniek stoppen, behalve als ze echt geen maat meer weten te houden en hun normale leven er door bedreigd wordt.

Hulp bij verslaving kun je vinden bij b.v. Novadic Kentron, meer specifiek voor gameverslaving vind je hieronder een aantal links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Hele goeie uitleg. Ik speel in mijn vrije tijd ook veel games, maar ik ben absoluut niet verslaafd. Ik vind het erg leuk om te doen, maar als iemand mij vraagt om een dagje weg te gaan, zet ik zo alles uit.
Kristal
13 jaar geleden
Zinvol antwoord Stippel.
Heel goed om het even te vergelijken met lezen en zappen, dat is een goed vergelijk. Ooit zei een moeder bezorgd tegen mij: ja, maar als mijn zoon aan het gamen is verdwijnt hij er helemaal in. Ik zei: dat doe jij toch ook als je een boek leest? Dat was inderdaad zo. Die zoon glunderde helemaal, dat snap je ;-))
+
Ben je de zoon zelf, 22 jaar ? De verschijnselen zijn, niets anders doen dan gamen,zelfs tot laat in de nacht. Geen interesse meer in andere bezigheden of activiteiten. Over verslavingsklinieken kan ik je niet informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn neefje was op zijn vijftiende gameverslaafd. Hij was nl. Master in Lord of Warkraft en dan moet je van jezelf want zo'n titel waar je hard voor gewerkt hebt wil je houden! Het probleem was dat het vooral in Amerika gespeeld werd en tja, als wij slapen is het daar nog dag en wordt er volop gegamed.
Mijn neefje kon dus niet anders dan overdag zoveel mogelijk slaap mee te pakken om s'nachts te kunnen gamen als zijn ouders sliepen. Zijn schoolcijfers kelderden dus ineens opvallend, terwijl hij een intelligent jong was die nooit problemen had met school. Zijn sociale contacten hoefden niet meer, hij was snel prikkelbaar en ongeduldig.
Hij gunde zich geen tijd om te eten en liet zich zelden beneden zien. Toen mijn broer jarig was en wij met mooi weer 's avonds in zijn tuin zaten en gingen BBQen was mijn neefje er niet bij. Die moest zijn huiswerk nog af maken volgens mijn schoonzusje. Ineens hoorde je door het slaapkamerraam waar hij zat, hem tekeer gaan en vloeken waarop mijn broer naar boven vloog. Ik ben overal altijd de bemiddelaar vanwege mijn rust en mijn schoonzusje keek mij smekend aan omdat zij wist dat mijn broer zich wel ens niet kon beheersen, dus ben ik erachteraan gegaan, want als iemand mijn broer tot rede kan brengen , ben ik het wel. Ik heb mijn broer de kamer uitgestuurd en ben met mijn neefje gaan praten. Zo kwam ik achter 'zijn geheim'. Na lang praten zag hij ook in dat er iets gebeuren moest, want hij wilde weer terug naar hoe hij was maar gaf aan dat hij dit niet kon zonder hulp.
Ik heb daarna met mijn broer en schoonzusje gesproken en gaf het advies aan mijn broer om eens een week met hem naar de Ardennen te gaan survivalen. Hem eens lekker lichamelijk bezig te laten zijn en veel te praten. Mijn broer is een natuurmens, hij heeft oa een Jeep en zo zijn ze samen een week gaan afzien. gedwongen zonder computer. Bij hem heeft dit geholpen, hij zag en ziet nog steeds in hoe fout die periode voor hem was en is blij dat hij weer leeft, zoals hij zelf zegt. Herken je dit en wil je er vanaf, moet je dus de deur uit, weg van je computer!
Inmiddels wordt er al veel gebruik gemaakt van afkick
klinieken voor gameverslaving, google maar eens op internet.
amc
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Goed voorbeeld van een gameverslaving AMC. +
Fijn dat het zo is verlopen bij je neefje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi voorbeeld, je bedoelt World of Warcraft? +
Kimath
13 jaar geleden
Volgens mij word er geen World of Warcraft bedoeld, daar bestaat 'Master' namelijk niet, en er zijn naast Amerikaanse ook Europese servers die op GMT+1 zitten.
amc
13 jaar geleden
Ik denk dat het World of Warcraft was. Ik weet het verder niet want daar hebben we het niet over gehad en ik ken het spel ook niet. Ik heb dus ook geen idee wat het 'master' inhoudt, wel dat hij zichzelf oplegde om zijn titel te verdedigen en dat hij tegen of met Amerika speelde.
Enkele belangrijke kenmerken waaraan men gameverslaving kan herkennen zijn:

■Herhaaldelijk gamen en vaak langer dan gepland
■Een groot deel van de dag bezig zijn met gamen (zowel de game zelf als de gedachte eraan)
■Geen andere intresses hebben
■Gamen om negatieve emoties of situaties te verdringen
■Irritatie of woede bij het verstoren van de game
■Werk of opleiding laten om te kunnen gamen
■Slaap laten om te kunnen gamen
■Vrienden verwaarlozen voor het gamen

Toegevoegd na 5 minuten:
Hier een aantal instanties die daar heel goed bij kunnen helpen:

http://www.vrijparkeren.nl/spelverslaving/algemeen/hulp-bij-spelverslaving.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
5 minuten geleden inmiddels.
De bron is: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/48792-van-onschuldig-computerspel-tot-gameverslaving.html
Kristal
13 jaar geleden
+
Mijn neefje is gameverslaafd geweest en is daar zelfstandig uitgekomen.

Kenmerken;

*Weinig slaap nodig.
*Alle wakkere tijd achter de computer zitten en dat ene spel spelen. (een mmorpg in zijn geval)
*Zich meer geïdentificeerd voelen met zijn game persoonlijkheid dan zijn echte persoonlijkheid.
* constant preken of hij de fantasie persoon in de game was.
* vrijwel alleen over de game spreken
* minimaal buiten komen, alleen als het hoogst noodzakelijk is om eten te kopen en dat dan ook gelijk voor 3 weken doen zodat er 3 weken ongestoord kan worden gespeeld.
* vaak slapen achter de computer, even wakker is gelijk weer spelen.
* alleen maar te bereiken via de game. Hem iets serieus vragen ging prima, als je een karakter (figuurtje) aanmaakte in die game en het hem via de game vroeg.
* zeer minimale aandacht voor mensen die bij hem thuis kwamen, alleen het aller hoogst noodzakelijke.
* meer rotzooi in huis dan een vuilniswagen na een dag werken.
* lichamelijk verwaarloosd, het figuurtje in het spel zag er top uit en dat telde.
* in een omgekeerde wereld leven, de game is het echte leven en het echte leven is een game geworden.
* echte vrienden verliezen en alleen vrienden overhouden die aan de andere kant van het internet ook een figuurtje in dezelfde game hebben.
* nergens geen tijd voor hebben, behalve de game natuurlijk.
* als hij een middag weg was, dan stond dat geheel in het teken van de game, een nieuwe, nog betere computer kopen of de huidige sneller maken dus.
* opvallend detail: de computer en de beeldschermen (1 is niet genoeg) stonden zo opgesteld dat hij vanuit de wc de game in de gaten kon houden.

Nu zal dit niet voor elke game verslaafde gelijk zijn denk ik.

Afhankelijk van de leeftijd van je zoon kan het ook zo weer over zijn. Mijn neefje was een jonge, zelfstandig wonende, volwassene toen hij verslaafd was. (19 tot 22 jaar) Een jongen tussen de 10 en de 14 jaar kan zeer fanatiek gamen en het na enkele weken of maanden zo ineens zat zijn en er mee stoppen. Op die leeftijd is het nog steeds gewoon dat ze tijdelijk zo vol van de game zijn dat ze het nergens anders over hebben. Vroeger mocht dat nog met het A-Team en de Knight Rider, maar nu met je op je 12de al volwassen zijn. Daarom raken veel ouders in de stress en denken ze gelijk aan verslaving. Aangezien gameverslaving nog niet echt erkend is, zijn er ook geen klinieken voor, hooguit een wekelijks half uurtje bij een psycholoog.

lees verder in mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om een kind (leeftijd gezien) gaat, kijk het dan eens een tijdje aan en zie wat er gebeurd. Bespeur je een moment van verveling, laat hem dan een tijdje vervelen en nodig hem dan ineens uit voor iets waarvan je 100% zeker weet dat hij het geweldig vind. Of dat nu een dierentuin is, met papa in de vrachtwagen rijden of vliegtuigen kijken op schiphol, of weet ik veel wat, en zie hoe hij reageert. Is game opslag vergeten of wordt het de game na het veilig wegzetten van het figuurtje afgesloten en gaat alle aandacht uit naar het nieuw aangebodene, dan heb je beslist niet met een verslaving te maken, maar met een tijdelijk zeer verhoogde interesse dat hem in beslag heeft genomen. Dit is voor kinderen volkomen normaal. Blijft hij hardnekkig in de game plakken zie het dan nog eens een tijdje aan. Herhaal het dan nog eens en zie weer hoe hij reageert. Is hij niet uit de game weg te krijgen dan zou hij verslaafd kunnen zijn. Maar let op, dit kan je niet in een paar weken beoordelen daar moet langere tijd overheen gaan. Ik neem aan dat je van je zoon weet hoe lang iets zijn aandacht kan blijven trekken. Wat ook een peilstok zou kunnen zijn is het volgende: hoe reageerde hij normaliter als hij uit zijn bezigheden werd gehaald? Als jou zoon uit zijn bezigheden wordt gehaald heeft hij dus een bepaalde reactie die bij hem hoort omdat het zijn persoonlijkheid is. Als hij uit de game wordt gehaald en hij reageert volkomen anders dan normaal zou dat ook een indicatie van verslaving kunnen zijn. Let goed op, zou kunnen! Mocht je tot de vertuiging komen dat het toch verslaving is, raadpleeg dan eerst je huisarts. Ook daar is hij/zij voor. In mijn preek ga ik ervan uit dat je zoon nog een kind is. Verder heb ik het geschreven met in mijn achterhoofd andere ouders met jonge kinderen en dezelfde vraag die dit mogelijk kunnen lezen.
Doordat men verslaafd raakt aan gamen, worden contacten met familie, school en/ of werk verwaarloosd. Ook zien we vaak dat de basisbehoeftes van de mens worden verwaarloosd zoals het eten en de persoonlijke hygiëne. “Het is toch moeilijk te begrijpen dat computeren belangrijker is als hygiëne en voedsel”, maar mensen met een gameverslaving zien dit niet meer in omwille van een video- of computerspel.

Gameverslaafden hebben veelal last van
• Obsessieve gedachten
• Gezondheidsproblemen
• Schade op lange termijn aan persoonlijke relaties, opleiding en carrière
Al deze punten zijn net zo erg als een ander soort verslaving. De symptomen van spelverslaving lijken veelal op de gokverslaving. Spelverslaafden gebruiken veelal ook stimulerende middelen zoals: Red Bull, koffie, sigaretten, soft drugs, speed, of uiteindelijk zelfs cocaïne. Een gameverslaafde is enkel gefocust op zijn spel, zijn medemens ziet hij/ zij niet staan. Waar niet- spelverslaafden van kunnen genieten, zal de spelverslaafde niet eens herkennen.

Overmatig gamen kan wel degelijk tot grote problemen leiden (bijvoorbeeld verwaarlozing van school of werk, conflicten met de partner, verkleinen van het sociale netwerk). Voor gameverslaving geldt in grote lijnen hetzelfde als voor andere verslavingen. Bepaalde signalen kunnen wijzen op afhankelijkheid of (beginnende) verslaving:
• herhaaldelijk meer of langer gamen dan gepland;
• niet kunnen stoppen;
• een groot deel van de dag (in gedachten of in het echt) bezig zijn met gamen;
• Gamen om negatieve emoties niet te voelen.

Ontstaan van gameverslaving
Problematisch gamen wordt soms gezien als een vorm van obsessief of dwangmatig gedrag. Je kunt bijvoorbeeld ook obsessief met voetbal bezig zijn, het kan je leven beheersen. Het grote verschil met gamen is dat er bij voetballen wel externe prikkels zijn om te stoppen: een wedstrijd duurt maar 90 minuten, de training is om 21.00 uur afgelopen. Maar gamen houdt nooit op. Ook sluit een beeldscherm externe prikkels uit: je krijgt al automatisch een soort tunnelvisie.
Games worden bovendien bewust zo ontworpen dat mensen er verslingerd aan raken. De beloningen, zoals het behalen van punten bij games, treden snel en vaak op, maar het prettige effect duurt maar kort. Dat stimuleert het gebruik.