Wanneer je ergens heel erg over twijfelt, en je kunt twee kanten op, hoe kom je er dan achter wat de juiste keuze is?

Zijn er maniertjes of denktechnieken om er achter te komen wat je nu ècht wilt in een bepaalde situatie die heel belangrijk voor je is?

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je het dus gewoon 'even' niet weet, en het daarom maar laat rusten. Maar je daarom blijft hangen in een situatie die niet goed voor je is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (7)

Als je het even niet weet, werkt het in de praktijk het beste om 'door te pakken'. Neem een beslissing, ook al is voor jezelf niet helemaal duidelijk op welke gronden je dat doet. Jouw onderbewustzijn weet vaak beter dan jouw bewustzijn welke keuze je moet maken. Soms is het echt niet zo belangrijk welke keuze je maakt, als je maar een keuze maakt.

Spreek van tevoren met jezelf af dat je geen spijt gaat krijgen als het toch niet helemaal zo uitpakt als je gehoopt had, de enige manier om dat te weten te komen, is door het te doen. En er is altijd wel weer een volgend moment om een keuze te maken die je weer een andere kant op stuurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Muntje opgooien. Ben je teleurgesteld over de uitkomst, san was de andere optie beter.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is helemaal geen slecht idee. Vaak zit je inderdaad te twiffelen tussen 2 opties, maar weet je eigenlijk al wel welke je liever zou doen. Zo'n muntje kan daar best duidelijkheid in scheppen. +
Ritsuka
12 jaar geleden
Onbewust weet je vaak wel wat de juiste keuze is.
Kristal
12 jaar geleden
:-), dat kan goed uitwerken ja, +1
Zeer herkenbaar: geleerd gedurende mijn leven (door schade en schande wijs geworden, zullen we maar zeggen)": het eerste idee ( wat als eerste in je opkomt, waar je het eerste aan denkt), blijkt negen van de tien keer de beste keuze te zijn. Laat je door die ene keer dat je achteraf denkt: had ik maar iets anders beslist niet ontmoedigen: ik kom achteraf vaak tot de conclusie dat ik het mijzelf onnodig moeilijk heb gemaakt, beslissingen heb uitgesteld en beter meteen voor de eerste mogelijkheid had kunnen kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nietus Wendy, de teller staat nog op 0 :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeg, is die teller nou helemaaaaaaaal mesjogge!!!
Als ik zeg een plus, dan is het DUS een plus!!! Wat krijgen we nou???? Er staat trouwens een 1 op de teller hoor!!
:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) Dank Widar voor je opmerkzaamheid!
Goed voelen vanbinnen: wat voel je bij mogelijkheid 1 en wat bij nummer 2?
Wat je ook kunt doen, is opschrijven wat je denkt en voelt bij 1 en wat bij 2.
Soort van gedachtenspinsel maken: alles wat er bij je opkomt opschrijven.
Dat doornemen en dan een beslissing nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een lijstje van de voor- en nadelen van elke optie. Kom je bij het ene aan meer voordelen, kies daar dan voor.

Later, als je leven er helemaal anders uitziet, kan blijken dat je toch de verkeerde keuze gemaakt hebt. Maar dat kan niemand op voorhand weten. Dus kies waar je je nu het beste bij voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kan je het inderdaad 'uitrekenen' wat de beste keuze is, soms moet je op je gevoel af gaan.
Maar een keuze maken (ook al blijkt het de verkeerde) is beter dan geen keuze maken. Door geen keuze te maken kom je niet verder. Dus eigenlijk maakt het niet uit welke keuze je maakt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de keuze bijvoorbeeld doen of niet doen is:

1) Kies dan op gevoel voor elke is keuze een plaats in de kamer en zet daar een stoel/kussen neer.

2) Stel je eerst het doen voor, voel hoe het is als je dat zo gaat doen, welk beeld geeft het, terwijl je naar de doen-stoel kijkt. Als of je jezelf in de toekomst daar ziet.

3) Idem voor niet doen.

4) Loop nu naar de ene stoel, voel hoe het voelt, ga zitten, en loop weer terug.

5) Idem voor de andere stoel.

Bij mij komt er dan meestal een heel duidelijk antwoord uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
'k Zat even over je eerste zin te dubben, maar "is" moet daar weg. Jouw antwoord zou heel goed uit kunnen werken, ga ik zeker eens uitproberen. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal: 'doen of niet doen' moet tussen 'aanhalingstekentjes', dan klopt de zin wel. Leuke methode berchris, lijkt wel een beetje NLP.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, en klopt, het is idd ....kies dan op gevoel voor elke keuze ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vorige reactie was @Kristal.
@stippel lijkt idd op tijdlijn van NLP, heeft ook aspecten van Voice dialogue waarin je delen van jezelf opstelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, DIE eerste zin. Ik had er helemaal overheen gelezen!
Kristal
12 jaar geleden
Sorry Stippel, ja, ik bedoelde die tweede eerste zin ;-))