Waarom poepen die meiden nog steeds in de broek

mijn kleinkinderen een tweeling van bijna 7 jaar poepen nog steeds in de broek.
soms gaat het wat beter dan de andere keer
mijn dochter heeft er al veel aan gedaan, hulp ingeschakeld maar niets lijkt echt te werken en nu is het al zover dat de oudste van de tweeling de poep overal insmeert, de gordijnen , de vloerbedekking , ja mijn dochter vindt het overal

de kinderen kunnen goed leren op school

over 2 maanden krijgt ze weer andere hulp dus tot die tijd???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Het beste antwoord

Poepgedrag bij kinderen is vaak heel ingewikkeld. Er is hier dan ook weinig zinnigs over te zeggen. Er zijn boeken vol over geschreven en er is zelfs gespecialiseerde hulp voor, in de vorm van een poeppoli.

Bij een deel van de kinderen heeft het te maken met een verstopping (juist daardoor gaan ze het ophouden en juist daardoor komt het dan in de broek terecht), bij een ander deel van de kinderen 'zit het tussen de oren'. En die laatste groep is vaak 't moeilijkst te behandelen.

Uit ervaring weet ik dat poepproblemen vaak voorkomen bij kinderen met autistische stoornissen (waarmee ik natuurlijk helemaal niet wil zeggen dat jouw tweeling daar mee te maken heeft).

Als jouw dochter al hulp krijgt, dan doet ze het al heel goed en kun je weinig meer doen dan geduld hebben en er op vertrouwen dat het een keer over gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Te lui om naar de wc te gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder een speciale pagina over broekpoep-problemen bij 7-jarigen. Hopelijk heb je er iets aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine kinderen en poepen dat ligt vaker wat moeilijk. Er zijn meerdere theorieën over. Die zal uw dochter al wel kennen inmiddels. Mijn ene zoon heeft ook lange tijd niet op de wc durven poepen. Als hij aandrang kreeg zag ik dat meestal wel. Dan kreeg hij even een luier om. Poepte daarin en dan gooide ze de poep samen in de wc. Zo van daar hoort de poep. Daarna had hij zelf het idee om op de po te poepen ipv wc. Na verloop van tijd vond hij dat kinderachtig en wilde zelf op de wc zitten. Wat ik zelf belangrijk vond is om hem niet te dwingen, niets te forceren en eindeloos geduld te hebben. Het laatste wat je wil is dat kinderen hun ontlasting ophouden, dan ben je nog verder van huis. Wat betreft het smeren van de ontlasting, doen ze dat bewust of is het hun manier van 'Schoonmaken'? Sterkte in ieder geval er mee. Groet van angel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt erop, dat het iets met het "tweeling-zijn"te maken heeft, net alsof ze een pacht hebben gesloten en nu veel aandacht voor krijgen, want is toch wel toevallig, dat ze allebei doen. En dat insmeren overal. Ik zou ze voor zover mogelijk even tijdelijk uit elkaar halen en dan kijken of het nog zo door gaat.