Wij mensen zijn rationele wezens, Vaak of soms vertonen sommige mensen ook irrationeel gedrag, dat een eigenschap? heeft het zich zo ontwikkeld??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (6)

Het zal eerder andersom zijn, wij mensen waren eerst irrationele wezens, die alleen via intuïtie handelen, maar langzaam zijn we geëvolueerd naar rationele wezens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn gemiddeld eerder irrationeel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen alle gelovigen en goedgelovigen zijn al irrationeel bezig. En dan heb je waarschijnlijk de meerderheid van de bevolking al te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn irrationele wezens maar vaak (?) lukt het eerst even na te denken. Vervolgens doen we dan vaak alsnog wat we eerst voelden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft dat mensen rationele wezens zijn, maar ik zeg je dat niet direct na. Mensen hebben zowel rationele als irrationele eigenschappen, en misschien is dat maar goed ook. Irrationeel handelen kan onverstandig zijn, als je b.v. iedere maand 2000 Euro uitgeeft, terwijl je maar 1500 verdient.

Maar stel je nu eens voor, dat mensen alleen maar rationeel zouden handelen, zouden we dan niet in een heel kille wereld leven? Want houden van, en iets doen voor een ander, is in wezen toch irrationeel.
Als we rationeel van iemand gaan houden, of rationeel iets voor iemand doen, zullen we dat gedrag alleen vertonen, als we er zelf beter van kunnen worden.

De kunst is dus om een evenwicht te vinden in rationeel en irrationeel denken. Dan doe je niet al te onverstandige dingen, en kun je je hart ook nog een beetje volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Want houden van, en iets doen voor een ander, is in wezen toch irrationeel."
Hoezo? Hoe kom je daarbij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het belangrijkste in je denken, bij b.v. verliefd zijn, of iets leuks voor een ander doen, irrationeel is.
Ik schreef er met opzet "in wezen" bij, en daarmee bedoel ik dat het hoofdzakelijk irrationeel is.
Ik wil dus niet zeggen dat het alleen maar irrationeel is.
Want als je een beetje verstandig bent probeer je bij een irrationele verliefdheid, ook nog een beetje rationeel te denken. Je kunt de verliefdheid dan niet goed verklaren (irrationeel) , maar als je toekomstige geliefde de hele dag viool gaat spelen, terwijl jij viool spelen haat, dan is het ook best goed om daar eens even rationeel over na te denken.
Je kan hierbij niet iedereen over een kam scheren. Mensen worden aangedreven door minstens twee hersensystemen. De eerste is onze ratio, ons denkvermogen ook wel ons IQ genoemd. Het tweede is onze emoties, ons vermogen om iets aan te voelen, ook wel EQ genoemd. Ieder mens wordt aangedreven door een mix van die twee. Bij ieder mens is de mix anders. Dat vormt onze persoonlijkheid. De ene mens zal zich meer laten bepalen door het IQ, de andere zal zich meer laten bepalen door het EQ. Mensen die zich voornamelijk laten leiden door het IQ noemen we ongevoelig, mensen die zich meer laten leiden door het EQ noemen we irrationeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gedrag van alle mensen wordt bepaald door verstand - rationeel - en emoties (angst om tekort te komen, verdriet proberen te voorkomen, boos: ik zal jouw eens even.....).

Het enige verschil is de mate waarin we onze emoties laten bepalen wat we doen.

En denken dat we rationele wezens zijn lijkt me juist irrationeel. Ik ben althans nog nooit een puur rationeel mens tegengekomen.