Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan ik van mijn perfectionisme probleem oplossen?

Ik heb er zo veel last van. Af en toe kan dit wel goed zijn maar ik ben te onzeker wat ik allemaal doe. Ik ben nooit tevreden over mijn resultaten van mijn werk of iets die ik heb gemaakt. Daardoor ben ik ook ingetrokken, verlegen. ik voel me verplicht om sommige standaarden te halen en als ik dat niet kan dan word ik boos of dan voel ik me niet op mijn gemak. Ik twijfel als ik met iets begin. Er komen steeds meer vragen in mijn hoofd en ik moet ze allemaal een voor een beantwoorden. Soms krijg ik complimenten over mijn werk of resultaat en dan kan ik niet eens dat accepteren. Ik zeg dan gelijk 'Ik kon beter, dat is niet waar' Ik wil gewoon normaal zijn. zelfvertrouwen, niet meer bang zijn om fouten te maken (anders leer ik het nooit), en ik wil niet meer me schuldig voelen als ik fouten maak. Wat moet ik doen? waar moet ik beginnen?

Toegevoegd na 1 minuut:
*dan word ik boos, niet op iemand anders maar op mezelf.

Weet jij het antwoord?

/2500

Geloof me: Je bent niet de enige. Jouw probleem heeft ergens zijn oorsprong, misschien in je jeugd. Of misschien is jou ooit iets overkomen, waardoor je perfectionisme jou belet om gelukkig te leven. Er is maar een oplossing voor: Zoek proffesionele hulp. Wees er niet bang voor, het zal je zo veel op gaan leveren dat je zou wensen dat je er jaren eerder aan was begonnen. Maak een afspraak met een therapeut bij jou in de buurt, en neem een intake gesprek. Heb je het gevoel dat het niet klikt, dan zoek je verder. Echt, doe het. Het gaat je zeker helpen.

herkenbaar. heel veel mensen hebben hier last van, inclusief mezelf. perfectionisme. momenteel ben ik al vrij ver in het werken aan dit punt bij mezelf. ik blijf oefenen, maar ben tevreden met de kleine stapjes vooruit. ik wil je mijn ervaring dus ook niet onthouden want ik weet hoe het voelt!! -> je bent te streng voor jezelf. je stelt heel hoge eisen aan jezelf. en het nooit goed genoeg want het kan altijd beter! en daarom straf je jezelf ook als je een fout maakt. want dat mag jij niet van jezelf! je bent veel te kritisch voor je zelf. wat je kunt doen is het volgende: zeg tegen jezelf als je een fout maakt: "nou en? wat is daar nu werkelijk zó erg aan?" daarmee relativeer je, sta je jezelf toe een fout te maken, en kun je het loslaten. probeer maar eens. herinner je zelf er steeds aan dat je gewoon fouten mag maken, je vindt het immers toch ook niet erg dat anderen af en toe een foutje maken? daarmee is hun waarde als mens echt niet ineens weg! ga een cursus zelfvertrouwen volgen, ga hulp zoeken bij een psycholoog. en vergeet het niet: ook de uitkomst van deze therapie of cursus hoeft niet perfect te zijn!! probeer de verwachtingen van jezelf niet te hoog in te zetten, hoe hoger hoe groter de kans is dat je er niet aan voldoet en dan heb je weer gefaald in jou ogen, ben je mislukt, maar dat is niet zo. focus op de dingen die wel goed gaan, fouten zul je altijd blijven maken, anderen ook, en dat is helemaal niet erg, het is juist heel nuttig want je kunt er van leren!

Heel herkenbaar voor mij. Het perfectionisme hangt hier in mijn beleving samen met jouw onzekerheid. Daar ligt meteen ook de oplossing. Als je werkt aan je zelfvertrouwen, dan zal je merken dat het oke is om fouten te maken. Iedereen maakt fouten en so what. Ik heb zelf een paar grote tegenslagen moet verwerken om op mezelf te leren vertrouwen en in te zien dat ik niet de enige ben die niet perfect is. Maar het voordeel is, zelfvertrouwen en het accepteren van het hier en nu en jezelf is te leren. Je zal daarin wel je eigen weg moeten zoeken en vinden. Ik heb weliswaar voor andere zaken een coach gehad die mij op dit punt op de goede weg heeft gezet. Het is een proces waar je doorheen gaat waarbij je stukje bij beetje groeit en je meer en meer open staat voor positieve bevestiging. Je kan niet van de ene op het andere moment dit oplossen. Sommige puzzelstukjes kunnen pas op hun plek vallen als je andere op de plek hebt. Er moet dus eerst een kader komen, wat je dan stukje bij beetje kan invullen. Maar nogmaals, het begint bij zelfvertrouwen. Succes, wijsheid en geluk!

Ik zou willen dat ik kon zeggen : Dat moet je zus of zo doen.... Echter, dat werkt niet. Iedereen is nl. verschillend. Daarnaast: Als je perfectionistisch bent en wil zijn....en bovendien goed werk aflevert waar vrijwel geen fouten inzitten kan je ook nog eens te maken krijgen met jaloezie. Mensen die er niet tegenkunnen dat je "alweer" gelijk hebt. Zelf heb ik heel wat moeite gedaan om te accepteren dat "goed werk" goed is....het hoeft niet altijd perfect. Het uitzoeken tot in elk puntje kost zoveel tijd dat je daardoor (in een bedrijf) heel veel geld verspilt...meer dan die enkele keer een foutje herstellen. Af en toe wat herstellen is dan economisch efficiënter werken dan zo volledig uitgetest iets opleveren dat er niks meer fout kan gaan. En daarmee beter voor het bedrijfsresultaat.(Alleen bij massa productie is een foutje moeilijker en daarmee kostbaarder om te repareren). En, gezien mijn werk, is juist dat laatste, een goed bedrijfsresultaat, erg belangrijk. En daarmee hielp dat uitgangspunt voor me bij het accepteren van goed is goed genoeg. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. ps. Onzekerheid heb ik dus ook moeten leren accepteren, en daarmee verantwoordelijkheid voor herstel indien nodig. En neem een compliment altijd voor wat het waard is....weer een tevreden klant dus (indien het compliment van je werk komt)

Je probleem komt uit je verleden en is zodanig gericht dat je focus op anderen is gericht. Ik licht even 1 passage uit je vraag toe: "ik voel me verplicht om sommige standaarden te halen en als ik dat niet kan dan word ik boos of dan voel ik me niet op mijn gemak" Wat ik denk dat je doet, is dat je alvast boos op jezelf wordt om anderen voor te zijn dat ze boos op je worden. Je voelt je niet op je gemak omdat je dan ook nog de boosheid van de andere(n) verwacht. Je voelt je verplicht om sommige standaarden te halen, omdat je waarschijnlijk vroeger altijd dingen moest doen die nooit zijn uitgesproken, maar je wel op je kop kreeg als je het niet deed. Dus ga je alvast jezelf maar verplichtingen opleggen voor het geval dat. Misschien heb je het vroeger nooit goed kunnen doen voor je ouders of anderen en zijn er altijd op en aanmerkingen geweest op alles wat je hebt gedaan. Hebben je ouders je misschien gepushed om het steeds beter te doen. Of heb je nooit het vertrouwen van je ouders gehad en wil je steeds maar laten zien dat je het perfect kunt. Of ben je verslaafd geraakt aan complimenten krijgen dat je het goed doet en heb je het steeds beter moeten doen om maar meer complimenten te krijgen. Dit zijn slechts voorbeelden, ga voor jezelf na wat JOUW oorsprong is van jou perfectionisme. Nu je volwassen bent (of groter), kan je die oorspronkelijke reden in een nieuw kader gaan plaatsen en zo het perfectionisme meer en meer kunnen gaan loslaten.

Het beste wat ik je kan aanraden is micro vooruitgang boeken. Je WILT al veranderen, en dat is het aller allerbelangrijkste als het gaat om innerlijke veranderingen. Onthou dat veranderen altijd moeilijk is, maar ook dat het reuze interessant kan zijn. Probeer je eigen probleem te zien als het probleem van een ander, en er daardoor naar een afstandje naar te kijken. Je beschrijft het eigenlijk heel helder, en daardoor denk ik dat je jezelf heel goed kan helpen. Microvooruitgang. Wat bedoel ik daar mee? Ik bedoel daar mee dat je op hele hele hele kleine dingen moet letten, en jezelf moet gaan prijzen voor de kleine succesjes die je boekt. Zelfs als dat nog niet vóelt als succes, moet je jezelf tóch prijzen, hoeveel gedachten er ook achteraan komen van "dat is niet waar, of ik kon beter"... Je gaat vanzelf herkennen dat je dan TOCH vooruit gaat. Je gaat inzien dat de gedachte "ik kon beter" je helemaal niet helpt. De gedachte proberen te wijzigen in iets wat WEL helpt dus. zoals" ik kon beter, maar ik vind dat ik het nu prima gedaan heb" .... en later/verderop in het oefenen: "ik doe het goed" en ook "ik ga niet voor de olympische perfectie, maar voor efficientie" Dit soort dingen kun je zelf, met enig oefenen. En zolang je het bevestigen van die kleine vooruitgangen volhoudt, kom je zeker weten verder. Lees hier en daar ook eens een zelfhulp boek, daar haal je soms ook hele nuttige tips uit. Je hoeft niet het hele boek perfect uit te voeren ( wat je natuurlijk wilt, perfectionist dat je bent....) maar gewoon zien wat jij er later uit onthouden hebt,... en probeer DAT dan eens toe te passen... ik hoop heel erg voor je dat je wat ruimte weet te vinden in je eigen innerlijke beoordelings systeem, wat dus net even te vaak piept. Neem dus de leiding, en laat het wat vaker iets positiefs tegen jezelf zeggen!! heel veel succes gewenst! groetjes van een mede-perfectionist die ook oefent om het wat los te laten ;-)

Wat ik me afvraag, heb je last van je perfectionist (boodschap: het kan beter) of van je criticus (boodschap: je doet het nooit goed), of misschien wel van beide. De perfectionist is inderdaad af en toe wel goed, maar op een bepaald moment kun je zeggen: "nu is het wel genoeg, mijn werk is niet perfect maar wel klaar". De criticus blijft zeuren. Ga je linksom, dan zegt deze "rechtsom is beter" en ga je rechtsom zegt deze "linksom is beter". De criticus gedraagt zich ook vaak net zoals een ouder of leerkracht uit de jeugd. Dat herkennen maakt het vaak al makkelijker om je minder van die criticus aan te trekken. Voice Dialogue is een techniek om dit soort problemen op te lossen.

Een heleboel vragen, verpakt in een verhaal. Dus probeer ik te antwoorden in een verhaal. Je hebt er zo veel last van. Af en toe kan dit wel goed zijn maar je bent te onzeker over wat je allemaal doet. Je bent nooit tevreden over de resultaten van je werk of iets wat je hebt gemaakt. Daardoor ben je in jezelf getrokken, verlegen. Je voelt je verplicht om sommige standaarden te halen en als je dat niet kan dan voel je je niet op je gemak. Je twijfelt als je met iets begint. Er komen steeds meer vragen in je hoofd en je moet ze allemaal een voor een beantwoorden. Soms krijg je complimenten over je werk of resultaat en dan kun je het niet accepteren. Je zegt dan gelijk 'Ik kon beter, dat is niet waar' Je wilt gewoon normaal zijn. Zelfvertrouwen hebben en niet bang zijn om fouten te maken (anders leer je het nooit). Je wilt jezelf niet meer schuldig voelen als je fouten maak. Wat moet je doen? Waar moet je beginnen? Wordt niet boos, niet op iemand anders maar ook niet op jezelf. Draai het verhaal eens om. 1. Je bent enorm goed in hetgeen je doet. 2. Je prestaties liegen er niet om. 3. Je hebt het vermogen om je werk te analyseren en waar nodig te verbeteren. 4. Een voor een haal je de verbeterpunten naar voren en behandeld deze, nog voordat je weer aan een ander project begint. 5. Je laat je niet afleiden door emoties, in de vorm van complimenten en blijft focus houden op je werk. 6. Je hebt een gezonde dosis zelfvertrouwen. 7. Je bent niet bang om een sporadisch foutje te maken, en als dat dan gebeurt, leer je ervan. 8. Je weet de verantwoordelijkheid voor al je inspanningen bewust te dragen. Je bent gewoon een kanjer. Kijk elke ochtend in de spiegel en herhaal een of twee van de 8 punten, terwijl je met een glimlach naar jezelf kijkt. Wees zuinig op jezelf. We hebben er maar een van... Er is al eerder hulp en/of advies aangeboden, dus doe ik dat niet. Maar als je meer wilt weten over wat hierboven staat, dan weet ik wel iemand die alles over jou kan vertellen en ook alles van je af weet. Reageer dan op dit stukje.....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100