Hoe kan ik van mijn perfectionisme probleem oplossen?

Ik heb er zo veel last van. Af en toe kan dit wel goed zijn maar ik ben te onzeker wat ik allemaal doe. Ik ben nooit tevreden over mijn resultaten van mijn werk of iets die ik heb gemaakt. Daardoor ben ik ook ingetrokken, verlegen. ik voel me verplicht om sommige standaarden te halen en als ik dat niet kan dan word ik boos of dan voel ik me niet op mijn gemak. Ik twijfel als ik met iets begin. Er komen steeds meer vragen in mijn hoofd en ik moet ze allemaal een voor een beantwoorden. Soms krijg ik complimenten over mijn werk of resultaat en dan kan ik niet eens dat accepteren. Ik zeg dan gelijk 'Ik kon beter, dat is niet waar' Ik wil gewoon normaal zijn. zelfvertrouwen, niet meer bang zijn om fouten te maken (anders leer ik het nooit), en ik wil niet meer me schuldig voelen als ik fouten maak. Wat moet ik doen? waar moet ik beginnen?

Toegevoegd na 1 minuut:
*dan word ik boos, niet op iemand anders maar op mezelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prachtige vraag! getuigt van zelf-inzicht. ik wens je alle kracht van de wereld om het "sturen" onder de knie te krijgen!!

Antwoorden (8)

Geloof me: Je bent niet de enige.
Jouw probleem heeft ergens zijn oorsprong, misschien in je jeugd. Of misschien is jou ooit iets overkomen, waardoor je perfectionisme jou belet om gelukkig te leven.
Er is maar een oplossing voor: Zoek proffesionele hulp.
Wees er niet bang voor, het zal je zo veel op gaan leveren dat je zou wensen dat je er jaren eerder aan was begonnen.
Maak een afspraak met een therapeut bij jou in de buurt, en neem een intake gesprek. Heb je het gevoel dat het niet klikt, dan zoek je verder.
Echt, doe het. Het gaat je zeker helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja skusme, je hebt gelijk. het komt door mijn minder leuke jeugd. Omdat ik geen goede schoolperiode heb gehad en familieproblemen moet ik van binnen nou alles automatisch goed doen. Dus het lijkt nu net zoals als ik fouten maak dan heb ik tijdverspelling en die heb ik genoeg gehad... Maar ik kan zo ook niet meer verder. Want ik ben steeds bang om fouten te maken en daarom kom ik niet in actie. Dus dit is pas een echte tijdverspelling ik weet maar toch kan ik niet zo makkelijk voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets dacht ik al, ikstel. Echt, zoek hulp! Je zal er echt gelukkiger van worden, en vooral: Het verleden een plek kunnen gaan geven.
herkenbaar. heel veel mensen hebben hier last van, inclusief mezelf. perfectionisme. momenteel ben ik al vrij ver in het werken aan dit punt bij mezelf. ik blijf oefenen, maar ben tevreden met de kleine stapjes vooruit. ik wil je mijn ervaring dus ook niet onthouden want ik weet hoe het voelt!! ->

je bent te streng voor jezelf. je stelt heel hoge eisen aan jezelf. en het nooit goed genoeg want het kan altijd beter! en daarom straf je jezelf ook als je een fout maakt. want dat mag jij niet van jezelf! je bent veel te kritisch voor je zelf.

wat je kunt doen is het volgende: zeg tegen jezelf als je een fout maakt: "nou en? wat is daar nu werkelijk zó erg aan?" daarmee relativeer je, sta je jezelf toe een fout te maken, en kun je het loslaten. probeer maar eens.

herinner je zelf er steeds aan dat je gewoon fouten mag maken, je vindt het immers toch ook niet erg dat anderen af en toe een foutje maken? daarmee is hun waarde als mens echt niet ineens weg!

ga een cursus zelfvertrouwen volgen, ga hulp zoeken bij een psycholoog.
en vergeet het niet: ook de uitkomst van deze therapie of cursus hoeft niet perfect te zijn!!

probeer de verwachtingen van jezelf niet te hoog in te zetten, hoe hoger hoe groter de kans is dat je er niet aan voldoet en dan heb je weer gefaald in jou ogen, ben je mislukt, maar dat is niet zo. focus op de dingen die wel goed gaan, fouten zul je altijd blijven maken, anderen ook, en dat is helemaal niet erg, het is juist heel nuttig want je kunt er van leren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben echt verbaast hoe je me zo makkelijk kon verwoorden. Maar omdat je dit ook hebt weet je natuurlijk beter en je spreekt uit je eigen ervaringen. Ik heb morgen afspraak met een psycholoog. Ik ga dit zeker bekend maken en ik ben benieuwd wat ik er van kan leren. Ik zit op zangles en gisteren had ik er echt genoeg van mezelf. Ik kende het liedje van Beatles - yesterday maar die kon ik niet zingen omdat ik niet had voorbereid. Hij zei dus je moet zeker fouten maken om te leren. Als je helemaal niets doet dan pas maak je een fout. Dus nou probeer ik ook heletijd fouten te maken te minste dingen die mij fout lijkt (kleine dingen natuurlijk zo als niet meer met make-up naar school net zo als vandaag om me zelf te vertrouwen, niet meer als ik iets zie die niet recht staat of zo die zo laten en niet verbeteren als ik een notitie heb geschreven en daar per ongeluk iets verkeerds heb geschreven, dat woord krabbelen plaats van hele papier weg gooien) Maar dat doe ik ook vanuit perfectionisme! nou probeer ik expres fouten te maken. Ik zeg gewoon ik moet fouten maken ik moet fouten maken en dit geeft de zelfde gevoel als perfectionisme weer. Och het gaat echt niet goed met mij! (zie je alweer. nou en wat maakt het uit als het niet goed gaat, het komt toch wel goed kan ik toch nooit zeggen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha... tja inderdaad, je kunt ook perfectionistisch zijn in het fouten maken zoals jij nu doet!! snap je hoe het werkt?? je moet van jezelf alles perfect doen, en dáár zit em de fout die je ECHT maakt!! geloof me, het komt allemaal wel goed, maar eis van jezelf niet dat het perfect moet zijn.... want dat zal het nooit worden. het kernwoord is hier: tevredenheid. wat gaat er WEL allemaal goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tevredenheid... Af en toe omdat ik van mezelf heel goed moet doen als ik met iets begin, dan ben ik heel heel heeel klein beetje van binnen wel tevreden en dan zeg ik als gedimd 'misschien hebben ze wel gelijk over mijn resultaat' maar daarna zeg ik gelijk tegen me zelf net zo als dat het niet mag, nee je kon beter, je kon beter. Dus van mijn tevredenheid kan ik nooit langer genieten. Perfectioniscme is misschien wel goed als je ergens moet werken waar je heel precies moet zijn maar niet rest van je leven toch... niet met de allerkleinste dingen ook! Kijk ik heb laatst dit getekend en hier geplaatst, http://manquela.deviantart.com/art/Wind-of-Sadness-180613936?q=sort%3Atime+gallery%3Amanquela&qo=0 Maar toch was ik niet tevreden over de resultaat want de hals moest ik iets langer tekenen door de haren. En nou steeds kijk ik naar die hals en ik geef me altijd de schuld plaats van 'toch is het wel goed gelukt'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hou dit plaatje in gedachten als je weer kritisch bent voor jezelf. het is mooi om daar dan aan te denken. want het plaatje is prachtig als je niet op de kleine (in jouw ogen erg grote!!!!) fouten let.... enne .... er zijn altijd mensen beter dan jij, maar ook slechter, en de tekening kan altijd beter, of slechter....
maw relativeer. vergelijk niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hebt gelijk. Er zijn mensen die beter dan mij zijn en ik wil dit accepteren. Want ik kan niet altijd goed doen en het is gewoon mensenlijk. Maar ik ga hulp zoeken, bedankt voor je antwoorden :) ik voel me teminste beter nou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
extra opsteker: er zijn heel veel mensen die niet zo goed zijn als jij in tekenen!! bekijk het eens op deze manier....
snap je wat ik bedoel? de focus verleggen naar het positieve.
Heel herkenbaar voor mij. Het perfectionisme hangt hier in mijn beleving samen met jouw onzekerheid. Daar ligt meteen ook de oplossing.

Als je werkt aan je zelfvertrouwen, dan zal je merken dat het oke is om fouten te maken. Iedereen maakt fouten en so what. Ik heb zelf een paar grote tegenslagen moet verwerken om op mezelf te leren vertrouwen en in te zien dat ik niet de enige ben die niet perfect is. Maar het voordeel is, zelfvertrouwen en het accepteren van het hier en nu en jezelf is te leren. Je zal daarin wel je eigen weg moeten zoeken en vinden. Ik heb weliswaar voor andere zaken een coach gehad die mij op dit punt op de goede weg heeft gezet. Het is een proces waar je doorheen gaat waarbij je stukje bij beetje groeit en je meer en meer open staat voor positieve bevestiging. Je kan niet van de ene op het andere moment dit oplossen. Sommige puzzelstukjes kunnen pas op hun plek vallen als je andere op de plek hebt. Er moet dus eerst een kader komen, wat je dan stukje bij beetje kan invullen.

Maar nogmaals, het begint bij zelfvertrouwen. Succes, wijsheid en geluk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou willen dat ik kon zeggen : Dat moet je zus of zo doen....
Echter, dat werkt niet. Iedereen is nl. verschillend.

Daarnaast: Als je perfectionistisch bent en wil zijn....en bovendien goed werk aflevert waar vrijwel geen fouten inzitten kan je ook nog eens te maken krijgen met jaloezie. Mensen die er niet tegenkunnen dat je "alweer" gelijk hebt.

Zelf heb ik heel wat moeite gedaan om te accepteren dat "goed werk" goed is....het hoeft niet altijd perfect. Het uitzoeken tot in elk puntje kost zoveel tijd dat je daardoor (in een bedrijf) heel veel geld verspilt...meer dan die enkele keer een foutje herstellen.
Af en toe wat herstellen is dan economisch efficiënter werken dan zo volledig uitgetest iets opleveren dat er niks meer fout kan gaan. En daarmee beter voor het bedrijfsresultaat.(Alleen bij massa productie is een foutje moeilijker en daarmee kostbaarder om te repareren).
En, gezien mijn werk, is juist dat laatste, een goed bedrijfsresultaat, erg belangrijk. En daarmee hielp dat uitgangspunt voor me bij het accepteren van goed is goed genoeg.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ps. Onzekerheid heb ik dus ook moeten leren accepteren, en daarmee verantwoordelijkheid voor herstel indien nodig.
En neem een compliment altijd voor wat het waard is....weer een tevreden klant dus (indien het compliment van je werk komt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je probleem komt uit je verleden en is zodanig gericht dat je focus op anderen is gericht.

Ik licht even 1 passage uit je vraag toe: "ik voel me verplicht om sommige standaarden te halen en als ik dat niet kan dan word ik boos of dan voel ik me niet op mijn gemak"

Wat ik denk dat je doet, is dat je alvast boos op jezelf wordt om anderen voor te zijn dat ze boos op je worden.
Je voelt je niet op je gemak omdat je dan ook nog de boosheid van de andere(n) verwacht.
Je voelt je verplicht om sommige standaarden te halen, omdat je waarschijnlijk vroeger altijd dingen moest doen die nooit zijn uitgesproken, maar je wel op je kop kreeg als je het niet deed. Dus ga je alvast jezelf maar verplichtingen opleggen voor het geval dat.

Misschien heb je het vroeger nooit goed kunnen doen voor je ouders of anderen en zijn er altijd op en aanmerkingen geweest op alles wat je hebt gedaan.
Hebben je ouders je misschien gepushed om het steeds beter te doen. Of heb je nooit het vertrouwen van je ouders gehad en wil je steeds maar laten zien dat je het perfect kunt. Of ben je verslaafd geraakt aan complimenten krijgen dat je het goed doet en heb je het steeds beter moeten doen om maar meer complimenten te krijgen.

Dit zijn slechts voorbeelden, ga voor jezelf na wat JOUW oorsprong is van jou perfectionisme. Nu je volwassen bent (of groter), kan je die oorspronkelijke reden in een nieuw kader gaan plaatsen en zo het perfectionisme meer en meer kunnen gaan loslaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wil ik wel steeds compimenten horen. Maar toch al kan ik nooit bedankt zeggen. Plaats van dit zeg ik 'hou op dat is niet waar'. Maar vroeger heb ik een minder leuke jeugd gehad. En ik heb heel veel tijdverspelling gehad met dit. Problemen van je ouders, verhuizen naar een andere land, cultuur en taal van die land leren en om kunnen gaan van alles was het zo moeilijk. Af en toe zijn er sommige dingen die ik tegenkom nog steeds zo moeilijk, en ook soms veranderen ze niet en blijven ze moeilijk. Dus als ik iets doe dan wil ik altijd iets van dat horen, als het een positieve iets is kan ik nooit zeggen van heehe kijk ik heb het gekunt, maar plaats van dat zeg ik gewoon waarom deed ik niet beter. En als ik een negatieve reactie ontvang dan ben ik helemaal depresief. Boos op mezelf. Zelfs verdrietig. Volgens mij ik heb er genoeg van mijn verleden. En ik kan niet meer gedulden dus de nieuwe fouten zijn hierdoor niet meer welkom. Hopelijk zal dit 'ooit' minder worden. teminste, nou heb ik een beeld gekregen waarom ik zo ben geworden. Ik ga wel psygisch hulp vragen.
Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, goed dat je mentale hulp gaat vragen. Het lijkt me zeker nog een vervelende eigenschap van hoe jij je vroeger hebt proberen te verdedigen in je gezin of je staande moest houden. Je ouders zijn heel belangrijk voor je. Ook als ze niet de ideale ouders zijn. Altijd zoek je waardering en de liefde. Hoe minder je dit krijgt, hoe meer je je best doet om het te kunnen zien bij ze.
Daar komt altijd veel verdriet uit en als je het je bewust bent worden dan doorga je ook een rouwproces voor datgene je hebt gemist.
Dat is prima en ook broodnodig. Goed dat je hiervoor iemand wilt zoeken die je erbij kunt helpen.
Het beste wat ik je kan aanraden is micro vooruitgang boeken. Je WILT al veranderen, en dat is het aller allerbelangrijkste als het gaat om innerlijke veranderingen.

Onthou dat veranderen altijd moeilijk is, maar ook dat het reuze interessant kan zijn.
Probeer je eigen probleem te zien als het probleem van een ander, en er daardoor naar een afstandje naar te kijken. Je beschrijft het eigenlijk heel helder, en daardoor denk ik dat je jezelf heel goed kan helpen.

Microvooruitgang. Wat bedoel ik daar mee?
Ik bedoel daar mee dat je op hele hele hele kleine dingen moet letten, en jezelf moet gaan prijzen voor de kleine succesjes die je boekt.

Zelfs als dat nog niet vóelt als succes, moet je jezelf tóch prijzen, hoeveel gedachten er ook achteraan komen van "dat is niet waar, of ik kon beter"...

Je gaat vanzelf herkennen dat je dan TOCH vooruit gaat.
Je gaat inzien dat de gedachte "ik kon beter" je helemaal niet helpt.
De gedachte proberen te wijzigen in iets wat WEL helpt dus.

zoals" ik kon beter, maar ik vind dat ik het nu prima gedaan heb" ....

en later/verderop in het oefenen: "ik doe het goed"

en ook "ik ga niet voor de olympische perfectie, maar voor efficientie"

Dit soort dingen kun je zelf, met enig oefenen. En zolang je het bevestigen van die kleine vooruitgangen volhoudt, kom je zeker weten verder.

Lees hier en daar ook eens een zelfhulp boek, daar haal je soms ook hele nuttige tips uit. Je hoeft niet het hele boek perfect uit te voeren ( wat je natuurlijk wilt, perfectionist dat je bent....) maar gewoon zien wat jij er later uit onthouden hebt,... en probeer DAT dan eens toe te passen...

ik hoop heel erg voor je dat je wat ruimte weet te vinden in je eigen innerlijke beoordelings systeem, wat dus net even te vaak piept. Neem dus de leiding, en laat het wat vaker iets positiefs tegen jezelf zeggen!!

heel veel succes gewenst!

groetjes van een mede-perfectionist die ook oefent om het wat los te laten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik me afvraag, heb je last van je perfectionist (boodschap: het kan beter) of van je criticus (boodschap: je doet het nooit goed), of misschien wel van beide.
De perfectionist is inderdaad af en toe wel goed, maar op een bepaald moment kun je zeggen: "nu is het wel genoeg, mijn werk is niet perfect maar wel klaar".

De criticus blijft zeuren. Ga je linksom, dan zegt deze "rechtsom is beter" en ga je rechtsom zegt deze "linksom is beter". De criticus gedraagt zich ook vaak net zoals een ouder of leerkracht uit de jeugd. Dat herkennen maakt het vaak al makkelijker om je minder van die criticus aan te trekken.

Voice Dialogue is een techniek om dit soort problemen op te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heleboel vragen, verpakt in een verhaal. Dus probeer ik te antwoorden in een verhaal.

Je hebt er zo veel last van. Af en toe kan dit wel goed zijn maar je bent te onzeker over wat je allemaal doet. Je bent nooit tevreden over de resultaten van je werk of iets wat je hebt gemaakt. Daardoor ben je in jezelf getrokken, verlegen. Je voelt je verplicht om sommige standaarden te halen en als je dat niet kan dan voel je je niet op je gemak. Je twijfelt als je met iets begint. Er komen steeds meer vragen in je hoofd en je moet ze allemaal een voor een beantwoorden. Soms krijg je complimenten over je werk of resultaat en dan kun je het niet accepteren. Je zegt dan gelijk 'Ik kon beter, dat is niet waar' Je wilt gewoon normaal zijn. Zelfvertrouwen hebben en niet bang zijn om fouten te maken (anders leer je het nooit). Je wilt jezelf niet meer schuldig voelen als je fouten maak. Wat moet je doen? Waar moet je beginnen?

Wordt niet boos, niet op iemand anders maar ook niet op jezelf.

Draai het verhaal eens om.

1. Je bent enorm goed in hetgeen je doet.
2. Je prestaties liegen er niet om.
3. Je hebt het vermogen om je werk te analyseren en waar nodig te verbeteren.
4. Een voor een haal je de verbeterpunten naar voren en behandeld deze, nog voordat je weer aan een ander project begint.
5. Je laat je niet afleiden door emoties, in de vorm van complimenten en blijft focus houden op je werk.
6. Je hebt een gezonde dosis zelfvertrouwen.
7. Je bent niet bang om een sporadisch foutje te maken, en als dat dan gebeurt, leer je ervan.
8. Je weet de verantwoordelijkheid voor al je inspanningen bewust te dragen.

Je bent gewoon een kanjer. Kijk elke ochtend in de spiegel en herhaal een of twee van de 8 punten, terwijl je met een glimlach naar jezelf kijkt.

Wees zuinig op jezelf. We hebben er maar een van...

Er is al eerder hulp en/of advies aangeboden, dus doe ik dat niet. Maar als je meer wilt weten over wat hierboven staat, dan weet ik wel iemand die alles over jou kan vertellen en ook alles van je af weet.

Reageer dan op dit stukje.....