Weet iemand toevallig of mijn problemen ernstig zijn, en of ik eventueel aan een stoornis lijd?

Ik weet niet wat het is, maar ik ben sinds enkele maanden totaal (negatief) veranderd.
Ik was een rustig persoon, die verbaal altijd erg sterk was. Ik leefde echt in de wereld, hand dingen snel door etc, gezonde uitstraling.. (niet opschepperig bedoeld, maar hoorde ik van anderen).

Sinds een paar maanden leef ik in mijn eigen wereld, alsof ik niet goed contact kan maken met de buitenwereld.. Hoe meer ik probeer mezelf te forceren, hoe minder het lukt en hoe meer ik me irriteer..
M'n omgeving merkt het ook op, al is dat niet zo belangrijk. M'n omgeving stelt zich ook minder open/negatiever naar mij op.. Wellicht is dat een wisselwerking.Anyways, dingen raken me niet meer, hoe hard ik ook probeer dat dingen me wel raken, het lukt niet.... Het enige wat ik heb is (extreme) irritatie..
Het is alsof er in m'n hoofd iets zit wat dingen van de buitenwereld tegenhoud naar binnen te gaan..... Alsof ik niet besta..
Het is erg f*cked up, daar ik indirect door deze klachten ook al een punt heb gezet achter m'n relatie. Het voelt alsof ik uitgeblust ben (totaal), dingen hebben geen waarde meer.
Alles is evenveel waard (niets).

grootste probleem is: NIETS RAAKT ME.. Als zou iemand me moeder uitschelden, mij vernederen, het doet me niets..

Iemand een idee wat dit kan zijn?"

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben 20 jaar, en zie geen logische aanleiding voor mijn problemen. Ik twijfel een beetje met wat ik moet gaan studeren, maar echte problemen, nee.. Het is contant aanwezig sinds februari.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2K
Amadea
11 jaar geleden
Toen je dat vandaag eerder al een keer vroeg werd het jou toch duidelijk gemaakt dat dit typische puberverschijnselen zijn? Wat maakt dat je het nog een keer vraagt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vraag was verwijderd voordat ik de antwoorden goed kon bekijken e.d., en kon reageren. Als je 20 bent lijkt mij dat de pubertijd toch wel zo'n beetje voorbij is.. In m'n pubertijd voelde ik me wel eens slecht (als iedereen), maar niet zo extreem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je dat nou zeggen? Alsof gast zich aanstelt.
Ik hoop dat ook jij inziet dat niet iedere willekeurige puber met die soort vragen rond loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@amanda
Amadea
11 jaar geleden
Drollie: dat zeg ik niet, maar dat werd vanmiddag geantwoord. Ik weet niet wie dat toen als antwoord gaven, maar ik herhaal alleen maar wat ik gelezen heb.

Het beste antwoord

Je klinkt redelijk opgefokt. Dat is vaak bij mannen in de pubertijd.. Je bent al wel 20, dus ik weet het niet.

Hoe dan ook, ga eens naar de huisarts. Als je klachten al maanden constant aanhouden verspil je deze maanden als het ware. Het lijkt ook wel op depersonalisatie/derealisatie. Dit kan op zich staan, maar is meestal bijkomend bij angst/depressie/uitputting.

Toegevoegd na 2 minuten:
Klinkt in ieder geval vervelend man.. Een maat had ook zulke klachten en liep er te lang mee rond.. Dus ga nou maar naar die huisarts..

Toegevoegd na 27 minuten:
Je hebt tenslotte ook nog een "geagiteerde depressie", of zelfs een "dysfore manie".

Dat zijn toestanden waarbij kenmerken zijn van depressie (de vlakheid wat jij beschrijft) + enkele symptomen die je niet zou verwachten bij depressie, zoals onrust, grote irritatie, woede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat dacht je van depressie of anders ga je naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Gast,

Het gevoel dat niet je meer raakt.
Of dingen je totaal niet kunnen schelen, zijn ook symptomen van depressie.

Je zou eens op internet op kunnen zoeken wat andere symptomen van depressie zijn, en dat met jou gevoelens kunnen vergelijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me ook aan bij plantje.
Hm, lastig. Ik vind je klachten zo niet heel duidelijk in de richting van één oorzaak wijzen, maar wat wel opvalt, is dat je aan de ene kant hele sterke emoties beschrijft, en aan de andere kant een extreme onverschilligheid. Het lijkt erop alsof je om de één of andere reden de controle wat verliest op jezelf en je omgeving. Of in elk geval alsof het zo voelt.

Of je problemen ernstig zijn, kan een ander niet voor je beoordelen. Ik hoop dat je begrijpt dat zoiets uit een korte beschrijving zoals hier, niet voldoende is op te maken. Maar ik krijg de indruk dat jij je er echt zorgen over maakt, en blijkbaar verstoort het ook je leven van alledag; je zegt immers dat je hierdoor je relatie hebt uitgemaakt. Ik kan je dus maar één echt advies geven, en dat is om naar je huisarts te gaan en daar je verhaal te doen. Voor psychische klachten kunnen verschillende oorzaken zijn, je huisarts kan eerst lichamelijke oorzaken indien mogelijk uitsluiten, en daarna samen met jou besluiten of het voldoende is als je voorlopig regelmatig contact houdt met je huisarts om even te zien hoe het verder gaat met je, of dat je echt psychologische behandeling nodig hebt.

Hoe dan ook is je huisarts veel beter in staat om zich een goed beeld te vormen van wat er speelt bij jou, omdat je huisarts jou ziet en spreekt, en vragen kan stellen. Maar als ik je verhaal zo lees, denk ik wel dat je er goed aan doet om die afspraak te maken, want je zit duidelijk niet goed in je vel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Helemaal met je eens Lies,
Gast zou gewoon naar de huisarts moeten gaan. Gast, je vraagt in ieder geval nog om advies, dat is een goed teken, maar laat het niet verder afzakken en onderneem iets (huisarts). Ik hoop dat je je over een poosje weer meer in balans voelt en weer om je omgeving geeft op een gezonde manier. +1
Misschien ben je overspannen? Door overbelasting, chronische stress kan je informatieverwerkingsproblemen krijgen. Misschien kon je je grenzen niet goed aanvoelen en is je emmer vol gelopen en ben je overprikkeld geraakt waardoor je nu een filterprobleem hebt, in je eigen wereld zit. Misschien heb je een depressie? duidelijk is dat het je zelf opvalt dat je je anders voelt dan je van jezelf kent. Ga naar de huisarts en laat je onderzoeken door een psychiater. Wel eens van dopamine en seretonine gehoord? Jouw gevoel hoeft geen stoornis te zijn. Kan ook tijdelijk zijn. Psychiater kan stoornissen bepalen en ook uitsluiten.