Wat zijn de symptonen van gelukkig zijn?

Overal vind je symptonen van negatieve eigenschappen van bijv. eenzaam, deprressief of angstig zijn. Maar nergens de symptonen van het gelukkig zijn dus bij deze.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt heel leuke vraag! Maar als ik aan het woord 'symptoom' denk, is dat over het algemeen negatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk maar eens naar zo'n romantische amerikaanse film. Alle symptonen van gelukkig zijn met een zoetsappig sausje kan je daarin vinden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er ook vanaf wat je onder gelukkig zijn verstaat. De een is al gelukkig als hij tevreden is, de ander verstaat er weer iets heel anders onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je een + voor deze vraag en hoop daarmee een kein beetje aan jouw gevoel van Gelukkig zijn te hebben bijgedragen ;-) Liefs en fijn weekend nog!

Antwoorden (15)

Gewoon plezier hebben in het leven.
Echte symptomen zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap de minnetjes niet, maar denk dat men over het algemeen plezier in het leven moet hebben. (m.i. heeft iedereen wel eens een baaldag, week, misschien wel een slechter jaar/jaren als er iets ingrijpends is voorgevallen) als iemand het weer op kan pakken en volop in het leven staat met een pos kijk erop denk ik dat je wel kan zeggen dat men (al met al?) gelukkig is. (C) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen hier krijgt minnetjes...
Wat in mij op komt als ik aan gelukkig denk, denk ik aan:

Lekker in je vel zitten,
zonder zorgen gewoon lekker naar werk/school gaan
Met vrienden omgaan waar je veel lol mee kan hebben
Vrolijk opstaan en niet te veel aan vervelende dingen denken.

Dat is waar ik aan denk als je het over gelukkig hebt:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je blij voelen, ook als het regent.
Bij het opstaan vol stromen met ideeën voor leuke dingen die je die dag kan gaan doen.
Het gevoel van gelukkig zijn, met andere willen delen.
Zachtjes lopen te neuriën.
Sávonds met een goddelijk gevoel heel langzaam in slaap vallen.
Zo maar ineens traantjes, bij het zien van mooie dingen.
Overheerlijk smakelijk kunnen eten.
Spontaan aanbieden een ander te helpen.
Muziek een beetje harder zetten en wat danspasjes doen.
De drang om iedereen een goededag te wensen.
Blijdschap uitstralen naar je naasten.
Voor je zelf een mooie bos bloemen kopen.
Op G.V. met een glimlach reageren op een vervelend antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ik mezelf hiermee vergelijk voel ik me niet meer gelukkig. Dank u wel ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het wel was, blijf het dan gewoon, ook al voldoe je maar aan een symptoom van gelukkig zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, niet ver gezocht, maar helemaal waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal voldoe ik totaal niet aan deze eigenschappen, maar als ik dit lijstje lees opeens wel...
Bedankt,
en +1 voor je toverkracht, Ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iltshi, wat bedoel je met toverkracht?
Kristal
12 jaar geleden
Daar bedoelt Iltshi volgens mij mee dat jouw antwoord haar gelukkig maakt, en ik
ik had precies hetzelfde.
:-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wat mooi, kon het bijna niet geloven, van daar mijn vraag.;-)
Kristal
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Phoe.......................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idem dito als iltshi en Kristal. +1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom raakt het jullie?
En wat raakt jullie dan.
Kan je het uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als HSP wordt ik ontroert door de meest 'lullige' 'kleine' dingen, zowel mooie als minder mooie. bij het opstaan stroom ik altijd vol ideetjes, ook de minder prettige
(verdorie, moet dit of dat nog doen en kan het echt niet uitstellen, en het is net zulk mooi weer om lekker met de kids dit of dat te doen) anderen mogen wel degelijk van mijn geluk genieten, (dan is het dubbelop!!) maar van elk voordeel wat op mijn pad komt mag ik graag delen
(verzamel kleding voor mensen die het minder breed hebben, en de dankbaarheid en stralende gezichten zijn zoveel meer waard dan nietszeggende euro's) vorig jaar nog een financiele meevaller dus ipv met 3 mensen op vakantie, gingen we met 5 en hadden loges die elkaar afwisselden: optimaal genieten is dat!! met een goddelijk gevoel in slaap vallen ik wel vergeten (haha, je weet wel waarom) maar ben alsnog tevreden over de dag over het algemeen. dansen en disco houden doe ik regelmatig (mám.!!! doe normáál!!!!) zingen (enkel als niemand het kan horen) gisteren een schitterende bos witte tulpen gekocht voor mezelf, en alleen daar wordt ik al 'gelukkig' van.
(trouw gaan ze elke avond in de gang waar het koeler is zodat ze langer staan) voldoe niet aan alle puntjes, maar op de vraag of ik gelukkig ben: JAAAAAA!!!!!! zekers!!!!! denk dat ik zelf de regie erover heb, omdat m.i. geluk de manier is waarop je in het leven staat, en niet wat er op je pad komt of in het verleden je pad heeft gekruist. (zet nu ff de muziek zachter, want de vogeltjes zitten heerlijk te kwetteren in de berk) 't zijn de kleine dingen in het leven die het zo groots kunnen maken denk ik .... :)
maar 'magie'...? denk dat elk mens dit in zich heeft, en net als geluk zelf een heleboel kan creeren. geluk is durven voelen, durven leven. als men de nare dingen niet wil inzien of wil 'facen' denk ik dat geluk niet mogelijk is. (al zal geluk voor iedereen weer anders zijn uiteraard, gelukkig zoek ik het niet in het materialisme dus kan voor mezelf overal geluk vinden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooie reactie van je euca, ja je bent goed bezig.
Gelukkig zijn is ook geluk hebben, ben je een pechvogel om wat voor reden dan ook, dan gaat het soms mis.
Ga vanmiddag naar iemand met borderline, moeder van 2 lieve kindjes, zit zu al een tijdje opgesloten na de zoveelste poging tot zelfdoding.
En een niet te stuitte drang uit het leven de willen stappen.
Waar is dan het geluk?
Daarna naar haar ouders, waar is dan hun geluk?
je weet dat ik veel met mensen bezig ben en dat sommige hier op G.V. het maar als een spelletje van me zien, beetje interessant doen, maar de werkelijkheid is wel even anders, de meeste mensen die ik ontmoet, kunnen geen geluk, soms kan ik het ze even geven en daar zijn ze zeer dankbaar voor.
Geluk kan je niet afdwingen, geluk is geluk hebben.
Geniet er maar van, nu het voorjaar is en pluk de dag.
Kristal
12 jaar geleden
Euc, ik gaf je net een smile bij een ander antwoord, ik geef je er nu even een virtuele knuffel bij, ik word ook innerlijk blij van jouw reactie. Hug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je kristal, het doet me goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kristal, volgens mij heb je me vanmiddag geholpen.
Het ging zo goed!
Bedankt.
Tevreden zijn met wie je bent. Accepteren dat het leven niet perfect is en je daar niet druk om maken. Chagrijnig durven zijn en daar een beetje van genieten. Leven voor jezelf en geven aan een ander zonder jouw grenzen te overschrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eenzaam = je alleen voelen.
Depressief = je ongelukkig voelen
Angstig = je bang voelen
Gelukkig = je tevreden voelen

Van al deze verschijnselen zijn meer symptomen te beschrijven.
Maar al deze verschijnselen zijn ook heel rekbaar en
vooral heel subjectief = heel persoonlijk.

Er zijn geen algemene dingen die iemand
eenzaam doen voelen, of ongelukkig, of bang of juist gelukkig.

Er zijn dus ook geen algemene symptomen van
gelukkig zijn.
Een algemeen gevoel van tevreden met wat je hebt.
Misschien is beter:
Het vermogen om tevreden te zijn.
Het vermogen om te kunnen genieten van simpele dingen, zoals een mooi uitzicht of je kleinkind of iets wat gelukt is, of ...............wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toffe vraag!

Waar jij je lekker bij voelt is mijn enige antwoord. Een junk is "gelukkig met een naald voor zijn drugs en tante Tante Truus is blij dat ze de foto's van 50 jaar geleden weer vindt van haar overleden man"
Een ander kan geen knuffel, waarderen, (maakt mij "gelukkig net als een gemeend compliment") en misschien jij alleen met een miljoen op je bank?

Succes met je zoektocht, en op dit moment "letterlijk zit ik naast dit bericht naar mijn aquarium te kijken en oldskool muziek te luisteren" Wat mij gelukkig maakt? Dat ik antwoord kan geven op jouw vraag en zit niet niet te "vissen" naar de beste "10 Punten" vraag en moet er over een paar uur al weer uit. Geluk is de waardering in mijn ogen voor dingen die je wél hebt die andere mensen níet hebben... vrienden, Tsunami, daklozen, zekerheid van "eten"... en als je je niet gelukkig voelt (geloof me, ik ken het) dan zijn er 2 dingen belangrijk: * als je denkt dat er iets jouw geluk in de weg staat, kijkt iemand aders er wellicht heel anders tegenaan dan jij zelf waar je nooit aan gedacht hebt * en wees vooral TROTS op jezelf dat je de vraag durft te stellen! * Symptomen van geluk die ik nu ervaar? Een oude remix van 15 jaar terug "you got to show me love" die ik zelf in elkaar heb gefrommeld toen weer terug te vinden. Waardeer de kleine dingen, komt het grote geluk vanzelf en ook als dát verdwijnt houdt vast aan jouw vastberadenheid! Klavertje 5 for you!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom komt het woord drugs altijd/vaak voorbij in je antwoorden? lol Junken die altijd een naald met drugs in hun aderen spuiten zullen diep van binnen echt niet gelukkig zijn. Misschien het moment zelf wel maar dat is meer toegeven aan de fix van dat moment. Als de drugs is uitgewerkt begint de zoektocht naar een nieuwe fix weer. Of je daar op den duur gelukkig van wordt /bent betwijfel ik ten zeerste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Denkerin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivodepivo, je snapt t inderdaad niet.
Veel mensen verwarren de begrippen 'blij zijn' en 'gelukkig zijn' met elkaar.

'Blij zijn' is het kortstondige gevoel van 'gelukkig' terwijl gelukkig zijn 'het constante gevoel van heel blij en dankbaar zijn' inhoudt.

'Blij zijn', kun je bijvoorbeeld met het winnen van een grote prijs, het verkrijgen van een nieuwe auto enz.

Het 'gelukkig zijn' van iemand is af te lezen aan zijn/haar uiterlijk. Het is de continu uitstraling van hun gelukkig innerlijk..die je in hun gelaat ziet.

'Gelukkig zijn' doet iemand derhalve in zijn/haar innerlijk.

Gelukkige mensen zijn geen klagers..maar integendeel..het zijn dankbare mensen, die ervan kunnen genieten als ook hun omgeving, hun medemens dus, gelukkig is.

De symptonen van 'gelukkig zijn'zijn: Dankbaarheid, nooit moeilijk doen of zijn, een mooie, warme uitstraling hebben èn ook voortdurend medemenselijk zijn.

Een moeilijk te beantwoorden vraag..maar wèl een prachtige vraag. Daarom een dikke + van mij.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit wel een heel erg hoog gegrepen definitie van geluk:
het constante gevoel van heel blij en dankbaar zijn. Ik ben een gelukkig mens.
Maar niet alles zit mee.
Ik straal niet altijd en continu en constant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is de min niet van mij.
Maar "af te lezen aan iemand uiterlijk"..........
gaat mij allemaal een beetje te ver.
Ondanks veel ellende heb ik een goed leven en ik
tel mijn zegeningen.
Geluk genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei ook niet dat alles je altijd mee moet zitten.. Ik gaf MIJN visie van gelukkig zijn. Ik ben zelf ook een zeer gelukkig en dankbaar mens..dit ondanks tegenslagen en verdrietige zaken die ik in mijn leven heb moeten..of..heb mogen meemaken. Ik voel mij wèl altijd gelukkig en bevoordeeld.. maar dat wil zeker niet zeggen dat ik nooit ergens verdriet om heb. Dank voor je reactie. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je
De definitie van geluk is volgens wikipedia:
Geluk (of gelukkig zijn) kan gedefinieerd worden als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden of met het leven zoals zich dat nu presenteert. Hierbij kunnen er diverse positieve emoties aanwezig zijn, zoals vreugde, vredigheid, ontspannenheid en vrolijkheid. Gelukkig zijn is het tegengestelde van ongelukkig zijn, wat bestaat uit een gevoel van ontevredenheid, en vaak samengaat met depressie, overspannenheid, woede of verdriet. Onderzoek duidt er op dat geluk voor ongeveer de helft erfelijk bepaald is. De rest van de verschillen wordt veroorzaakt door invloeden uit de omgeving.

In mijn ogen gaat dit niet helemaal op, geluk is gewoon moeilijk te beschrijven en is, zoals al eerder aangegeven erg persoonlijk.
Ikzelf leef van een (heel) klein budget doe een opleiding en ben verder werkloos. Ik heb een lieve partner met 4 kinderen en voel me heel gelukkig. Een ander zal niet eerder gelukkig zijn wanneer ie veel geld en materialistische zaken tot zijn beschikking heeft, terwijl weer een ander multimiljonair is, alles kan kopen wat zijn hartje begeert en toch dood ongelukkig is.
Ik ben bijvoorbeeld al heel erg blij als ik in mijn oude autootje stap en hij start, terwijl een ander enorm depressief zou worden om met zo`n onzeker autootje te moeten rijden.
Geluk is wat je er zelf van maakt.

Wat voor mij altijd werkt is dat ik enorm dankbaar ben voor alles wat ik heb (ook al is het maar weinig).
Er is een oud indiaans gezegde over dankbaarheid:
Zeg, als je 's ochtends opstaat dank voor het morgenlicht. Voor je leven en je levenskracht.
Zeg dank voor je voedsel en je levenslust.
Als je geen reden ziet om dank te zeggen, ligt dat aan jou.

Vandaag ben ik erg gelukkig en dankbaar omdat het mooi weer is en ik eindelijk mijn nieuwe rok kan dragen, gister was ik gelukkig en dankbaar omdat het regende, omdat dit de planten water geeft waardoor de boel straks weer mooi gaat bloeien.

Wees altijd gelukkig met jezelf en je leven en je zult zien dat mensen om je heen ook gelukkiger worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een symptoom is een kenmerk of klacht, behorend bij een bepaalde ziekte. Anders dan in het Engels, waar een symptom een klacht (beleving van de patiënt) is en een sign een objectief voor de arts waarneembaar teken van ziekte worden in het Nederlands met 'symptoom' beide soorten verschijnselen aangeduid. Er is wel voorgesteld voor 'sign' (objectief waarneembaar teken van ziekte) het Griekse woord semeion weer in te voeren, maar gangbaar is dit niet.

Vanuit deze blik gezien heeft gelukkig zijn dus geen symptomen. Wellicht kun je er een andere benaming voor vinden?
Hoe je merkt dat je gelukkig bent? Je voelt je fijn, blij en vooral ontspannen. Je hebt het gevoel dat je de hele wereld aan kunt.

Een bekende uitspraak in het Engels is: Three grand essentials to happiness in this life are something to do, something to love, and something to hope for.
Ofwel: Drie essentiële zaken voor geluk in dit leven zijn, iets te doen te hebben, iets om van te houden, en iets om voor te te hopen.
(Joseph Addison Engels politicus, schrijver en dichter 1672-1719)

Zo zijn er veel citaten die proberen om geluk te omschrijven, maar ik denk dat je weet wat geluk is, als je het voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed!
Zorgeloos zijn. geen of weinig/kleine zorgen hebben dus
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat klopt niet. Want in ontwikkelingslanden wonen zeer arme mensen die grote zorgen hebben. Maar die zijn vaak gelukkiger dan wij rijken die alles kunnen kopen wat we begeren...
Frimu2
12 jaar geleden
Klopt ...Echter bij rijk zijn wil niet zeggen dat je zorgeloos bent. Sterker nog, zorgen komen harder aan omdat je je dan pas beseft dat niet alles te koop is. Geluk en Gezondheid is niet te koop. Het stelt je wel in staat ongeluk zelf te kunnen vergoeden! Leuke spreuk voor op een tegel....Net verzonnen. En gelukkiger dan......maakt nog niet gelukkig!
Alles kunnen accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste plaats is de Glimlach, waarbij de ogen schitteren van vreugde, het meest opvallend symptoom
dat je kan koppelen aan het fenomeen Gelukkig zijn.

Andere symptomen zijn:
- tevredenheid in het algemeen
- tevreden zijn met jezelf - het uiterlijke
- tevreden zijn met jezelf - je karakter
- dankbaarheid tonen voor de kansen die het leven biedt
- geduldig zijn met anderen
- anderen het beste kunnen wensen
- vertrouwen hebben in hetgeen het leven te bieden heeft

Gelukkige mensen zijn doorgaans ook betrouwbaarder en behulpzamer omdat ze weten dat ze daarmee bij anderen ook een gevoel van intens Gelukkig zijn kunnen aanwakkeren.

Mensen die Gelukkig zijn stralen ook sereniteit uit.

Gelukkig zijn dat voel je intens kriebelen tot in het diepste van je zijn. Dat voel je binnen en buitenstromen bij elke ademhaling, dat voel je langs je huid strelen bij elke beweging die je maakt.

Gelukkig zijn is een status die je enerzijds wenst te behouden en tegelijkertijd ook met Iedereen wenst te delen en/of aan iedereen toewenst omdat je weet dat het eender welk levend wezen in een vredelievende stemming brengt.

Je kan de status van Gelukkig zijn aanwakkeren door Bewust te Glimlachen omdat je dan het zogenaamde Gelukshormoon activeert en anderzijds kan je via leuke gedachten in een status van Gelukkig zijn terecht komen omdat je op deze wijze ook het Gelukshormoon activeert waardoor je onvermijdelijk weer gaat Glimlachen.

De Glimlach is naar mijn gevoel een niet weg te denken oorzaak-gevolg-symptoom van Gelukkig zijn.

Ik wens het jou en alle anderen toe om zichzelf op deze eenvoudige wijze in een deugddoende én duurzame staat van Gelukkig zijn te brengen en te houden ;-)

Liefs en nog héél véél Gelukzalige momenten gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms zeg ik tegen mijn parter: we hebben het goed! Op zo'n moment ben ik gelukkig. We hebben allebei een leven vol tegenslagen achter de rug, maar ondanks alles zijn er telkens weer momenten van intens geluk. Vaak zijn het kleine dingen. Kijk naar buiten, zie de vogels nestelen, zie de knoppen van de planten openspringen, luister naar de stilte, kijk naar spelende kinderen, de hond van de buren. Soms is het leven heel mooi. Dat is een moment van geluk, als je je dat realiseert.
Al maar voortdurend gelukkig zijn kan niet. Kijk maar naar beroemdheden die er een eind aan maken. Geld genoeg, massa's vrienden en alsmaar blij lopen wezen, rennen en rennen. Nooit een moment van verstilling.
Ik zou zeggen: tel je zegeningen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Gelukkig zijn" wordt vaak afgemeten aan het hebben van datgene wat je wenst. Zowel op vlak van materie, als op vlak van relaties etc... Kijk maar eens naar de commentaren die je soms leest : "Joost is een gelukkig man, is getrouwd met een fantastische partner en woont in een prachtig huis.Zijn kinderen studeren geneeskunde. Hij heeft ook een fantastische job...;"
Dat kàn een indicatie zijn voor geluk maar ook niet. Als Joost bv. van zichzelf vindt dat hij wel een jongere vrouw zou kunnen hebben en zich daarop focust, is er veel kans dat hij hetgeen hij heeft niet meer naar waarde schat. En dus ongelukkig is.

Hét symptoom van gelukkig zijn is dan ook o.m:
- een gelijkmatig gevoel van welbevinden hebben, ongeacht wat je omstandigheden zijn
- de positieve afloop verwachten van levenskwesties
- bij ervaringen de aandacht hebben voor het positieve en niet de kleine dingen die niet perfect waren
- dankbaarheid voor alles wat je hebt
- jezelf "nuttig" ervaren in de wereld, voor jezelf en voor anderen en aan de andere kant niet afhankelijk zijn van het externe nut (dus niet afhankelijk zijn van bv. applaus door anderen
- integriteit, het vermogen samen te vallen met jezelf zonder hiervoor te moeten vechten.
liveisgreat
12 jaar geleden
ik denk niet dat er symptomen zijn waarvan je met zekerheid kan zeggen: zo, die is gelukkig!!

je kan gelukkig zijn met wat je hebt
je kan op een bepaald moment gelukkig zijn
je kan doen of je gelukkig bent.

het is een moment opname van een innerlijke beleving, dus een totaal plaatje van een situaitie die van veel dingen afhankelijk zijn.

als ik voor mezelf spreek ben ik gelukkig, maar niet 24/7 in deze modus. ik kan spontaan zijn, genieten van kleine dingen, pos naar de dingen kijken, maar ben geen flierefluiter en neem het leven wel degelijk serieus.

dus aan symptomen heb je niet zoveel denk ik als je de mate van geluk of het geluk eraan wil staven.

denk dat je het pas met enige zekerheid kan zeggen als iemand zegt wat er speelt, hoe ze dingen ervaren en hoe ze in het leven staan.

heb ook weleens een depri momentje (maar deze duren niet lang) ben weleens narrig en heb mijn dag niet (uurtje is het meer) ben weleens angstig (als je hoort wat mensen met kinderen kunnen doen moet ik hier niet lang bij stilstaan als ik aan mijn eigen kinderen denk)

ben niet altijd even spontaan, en vind het #ook# heerlijk om alleen te zijn. en toch ben ik over het algemeen gezien een heel gelukkig mens. :)