Iemand vertelt allemaal leugens Wat kan dit zijn ? (uitleg)

Een familie lid van ons vertelt overdreven leugens. dingen die echt niet kunnen kloppen.
zo zou een ander familie lid bij hun inbreken, zou mijn kind mishandeld worden,
zou er iemand ontslagen zijn door dingen te hebben gestolen.
de leugens worden steeds groter, en de partner van diegene doet helemaal niks eraan en neemt haar steeds serieus.
nou zijn wij als fam de dupe ervan. straks hebben we de raarste verhalen in het dorp.

ik heb het idee dat ze die dingen zelf echt gelooft, of haar fantasie slaat op hol,
een ander uit de fam denkt nu dat ze een tumor heeft die haar verstand aantast etc, dementie misschien ???

ze is een volwassen vrouw van in de 50 en haar man doet er niks aan.

heeft iemand een idee wat er zou kunnen zijn ???
wij worden echt helemaal gek hiervan.
ze was altijd een normale sociale vrouw, dus iedereen neemt haar serieus.

13 jaar geleden
in: Psyche
6.9K

Het beste antwoord

hm.. Er BESTAAT een liegziekte:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/58692-liegen-een-ziekte-pseudologica-phantasica.html

Ik wil niet zeggen dat ze dat heeft, maar het klinkt wel in die hoek, zeker als ze het zelf gelooft..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ook he Münchhausen syndroom ligt in die lijn.
Naar de verhalen van de beroemde baron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze persoon haalt werkelijkheid en fantasie/fictie door elkaar .
kijk even op deze site misschien dat je er wat bruikbaars
uit kan halen .

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/9991-liegen-en-leugens-pathologisch-liegen-of-waanbeelden-hebben.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat de oorzaak ook is, het lijkt me, dat er met zo iemand gesproken met worden.
dat moet je niet in je uppie doen. zoek contact met andere gedupeerden en zoek een onafhankelijke buitenstaander. verzamel feiten over de leugens en ga, onder leiding van de onafhankelijke buitenstaander, het gesprek, eventueel de confrontatie aan.
maar besef wel dat het ook op een deceptie kan uitdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een schreeuw om aandacht? Misschien gaat het niet goed bij haar thuis en verdoezeld ze het met verzinsels?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, die vrouw heeft gewoon aandacht te kort, liegt erop los, krijgt reacties als ' oh,ja?'' écht waar?' vind ze heerlijk. Maar heeft helemaal niet in de gaten dat ze de realiteit uit het oog verliest. Haar man zegt er niets meer van, want anders wordt ze toch alleen maar kwaad als ze weer samen thuis zijn en daar hebt die man geen zin meer in. Het is wel een vervelende situatie, ik hoop wel dat het minder wordt en/of ophoudt, daar het straks nog wel eens uit de hand kan lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een pathologische leugenaar,,
dat is iemand die leugens verzint en ze zelf begint te geloven.
ook al zeg jij dat het niet zo is blijft ze ervan overtuigd dat het wel zo is.
ik kende nog zo persoon en op gegeven moment heb ik contact mee verbroken toen kwamen er ook allemaal pathologische leugens over mij wat echt voor geen meter klopt het si ook zo..
dat ze meestal over 1 onderwerp 3 verschillende versies ervan hebben en daar zelfs nog van overtuigd blijven het is een soort geestelijke ziekte dus het beste is gewoon afstand ervan nemen want leugens blijven ze toch verspreiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het kan zijn weet ik niet maar je kan wel tegen haar zeggen dat haar verhaal niet klopt. Kijk dan maar eens hoe ze zich er uit redt. Vraag anders haar man wat die om bevestiging van het verhaal.
Zeg tegen haar hetzelfde wat je hier boven schrijft. Dat is de kortste klap.

Mocht ze nadien niks meer van jullie willen weten dan heb je dat ook direct duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er ook nog andere symptomen zouden zijn zou je aan een neurologisch probleem kunnen denken. Heeft ze bijvoorbeeld naast het liegen ook nog last van dwangmatigheden, of heeft ze ineens meer problemen met het formuleren van zinnen? Dan zou dat op frontaalkwabdementie kunnen duiden. Deze vorm van dementie komt op jongere leeftijd al voor.