Is het normaal dat de huisarts bij eerste afspraak, meteen antidepressivum voorschrijft?

Omdat ik heb gezegd dat ik mezelf depressief voel..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.5K

Antwoorden (14)

Als hij daar aanleiding toe ziet is het niet vreemd. Als de huisarts zelf ook denkt dat je depressief bent dan schrijft hij gewoon antidepressiva voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin.
Dat kan je niet zien na een bezoekje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onmogelijk om een degelijke diagnose te stellen op dat gebied na één bezoekje. Een bezoekje van hoelang tegenwoordig, 5 minuten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat jij 't persoonlijk hebt gehad, wil nog niet zeggen dat 't goed/normaal is.
De huisarts neemt jou serieus.
Als jij weet wat depressiviteit inhoudt, en jij noemt die term bij de huisarts, ja dan is het logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin.
Dat kan je niet zien na een bezoekje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet juist. het is makkelijk voor een arts. Kost ze minder energie, dan meerdere gesprekken. Het is bekend dat artsen te snel ad voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zeg dat ik longontsteking heb, dan wil de dokter dat toch echt eerst wel even controleren, voordat ik medicijnen krijg hoor. Jij bent niet de dokter, dat is de dokter zelf.
Normaal schrijven echt niet naar 1 afspraak voor, meestal wordt eerst doorverwezen naar altrecht of psychiater .
zo dat eerst nagaan wat de oorzaak is waarom depressief voelt en dan onder begeleiding van zo 8 a 5 gespreken krijg je dan in combi antidepressiva .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is absoluut niet normaal.

Een huisarts kan na een bezoek niet weten of je echt in een depressie zit en hoe ernstig die is of dat je een poosje een flinke stress hebt.
Hij/zij hoort door te vragen, de oorzaak op te sporen, je levensstijl te bespreken, je adviezen te geven en / of jou door te verwijzen naar een hulpverlener en dat alles in overleg met jou.

Maar helaas.........Huisartsen in Nederland schrijven te snel, te vaak en te langdurig antidepressiva voor. Zelfs patiënten die hooguit een ‘angstig of depressief gevoel’ hebben, krijgen zonder problemen antidepressiva va hun huisarts voorgeschreven. Dat blijkt uit een steekproef die gepubliceerd is in het vakblad Huisarts en Wetenschap.

http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2010/06/15/huisarts-schrijft-te-snel-antidepressiva-voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf een antwoord van een ander afkraakt wegens een andere bron is het wat opvallend dat je jou verhaal wel als 'de' waarheid verkondigd. Niet dat ik het niet met je eens bent, maar je argumentatie is niet anders dan het verhaal van morana.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat artikel in Huisarts en Wetenschap helemaal gelezen had, zou je weten dat de methode in dat onderzoek niet geheel betrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mormel:
Het enige wat ik zeg is dat de meningen hierover verschillen en geen een andere bron.
Dat heeft met afkraken toch niets te maken? De min is bovendien ook niet van mij.
Want meningen mogen verschillen: dat is juist goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mormel: Als je het niet eens bent met een antwoord, mag je opeens niet meer zelf een antwoord plaatsen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En kende die huisarts jou ook? Hoe vaak kwam je er per jaar en wat besprak je dan? Was die huisarts toen je kwam al op de hoogte van je gevoelsleven, of was 't de eerste keer dat 'ie hoorde dat je je sipjes voelde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 3 jaar terug door een diep dal gegaan van 4 maanden vanwege wachttijden tussen aanmelding en behandeling...mijn ha toen wou niks voorschrijven, alleen maar sporten was toen zijn oplossing en inschrijven bij het ggz voor behandeling........die 4 maanden waren een stuk dragelijker geweest met ondersteuning van medicatie!
Als het goed is stelt de huisarts een paar gerichte vragen en naar aanleiding van jouw (eerlijke) antwoorden kan hij een idee vormen hoe jij je voelt. Als hij hierna denkt dat je echt depressief bent krijg je gewoon anti-depressiva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel meer voor nodig om de diagnose "depressief" te stellen dan "een paar gerichte vragen".
Ik neem aan dat de huisarts jou kent, en je medische geschiedenis, maar toch vind ik het vrij snel om antidepressiva voor te schrijven, want in veel gevallen is je depressief voelen meer een soort van diepe dip die iets langer duurt, dan dat er sprake is van echte depressiviteit. Maar de arts heeft ook vast tegen je gezegd dat je naar buiten moet gaan, gaan sporten, misschien eens wat vrije dagen moet nemen, onder mensen komen etc. Want vaak helpt dat al. Maar een prozac kuurtje is niet gevaarlijk, je moet het minimaal een maandje nemen om de eerste resultaten te merken, in veel gevallen werkt het ook als een soort van placebo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je jezelf het antwoord al weet als je de vraag zo stelt. Nee, dat is niet normaal. De huisarts moet eerst inzichtelijk krijgen waarom je je depressief voelt. De oorzaak moet eerst vast gesteld worden voordat hij je iets kan voorschrijven. Het is naar mijn idee een beetje kort door de bocht om iemand bij 1 bezoek zoiets voor te schrijven.

Hij had je het beste eerst langs maatschappelijk werk of een therapeut kunnen sturen. Op die manier kan je al wat kleine handvaten krijgen om hiermee om te gaan. Antidepressivia's zijn zware medicijnen en daar moet je niet te licht over denken. Het is geen paracetamol. Als je hier eenmaal begint kan het zijn dat je er moeilijk vanaf komt en dat je er niet / nooit achter komt wat jou depressief maakt. Daarbij kan het je afstompen. Je kan er gevoelloos van worden. Er zijn nog zat leuke dingen in het leven die je moet mee maken. Geniet en kijk om je heen!

Vragen om hulp kan nooit kwaad dus kijk in je omgeving of iemand jou kan steunen. Het gelukkig zijn is relatief maar je kan altijd proberen de leuke momenten te pakken en te zien. Ik wens je heeeel veeel succes!

Mocht je nog vragen hebben dan kun je mij altijd een pb sturen. Schaam je niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een arts luistert niet alleen naar je verhaal, die kijkt ook hoe je bent, hoe je binnenkomt en hoe je uitstraling is. Daarnaast zal hij diverse vragen stellen om een redelijk 1e diagnose te kunnen stellen.
Kennelijk heb je niet alleen gezegd dat je depressief voelt, maar was dit ook al heel duidelijk in je houding en uitstraling.
En vond hij het belangrijk om even die rust in je leven te geven om daarna te gaan kijken welke vervolgstappen voor jou dan het beste zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, soms is het een overbrugging naar hulpverlening en aangezien de wachttijden helaas belachelijk lang zijn voor gerichte hulp is het idd een juiste stap van de ha. Wel vind ik dat die ha niet alleen medicatie moet geven, maar ook info over de vervolgstappen naar de hulpverlening en de patient aanmelden voor hulp. +
Jouw vraag: Is het normaal dat de huisarts bij eerste afspraak, meteen antidepressivum voorschrijft?

Mijn antwoord : IS NEE!!
'bedankt trouwens voor die vraag,ik wilde deze vraag zelf eens gaan plaatsen,maar dan even iets anders.'

Waarom lees ik bij elke psygische probleem hier op het vragen forum,
dat ze naar de psychiater of psycholoog moeten om te praten ?

Ik zeg bewust NEE ,het is niet normaal als je naar de dokter gaat om maar meteen pillen voor geschreven te krijgen,ze sturen je het liefst ook door naar een psy.

De tijd als huisarts om met een patiënt praten is er gewoon niet bij,
ik snap niet dat dit soort mensen niet begrijpen dat als je gelijk pillen krijgt tegen depressief zijn of een gevoel van,dat je het alleen maar erger maakt.

Een pilletje hier,en een pilletje daarvoor enz.
Ga praten met een psy.

Of die psy. mensen weten wat er bij jou van binnen afspeelt,
laat ik het zo zeggen.

Ik ben niet tegen een psy en psy ziekenhuizen ,
maar vooral tegen medicijnengebruik omdat je depressief bent ,er zit een rede achter waarom je dat bent.

Denk gewoon 2 keer na voordat je ze slikt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw huisarts jouw kent (en dit dus niet echt een eerste afspraak is, maar slechts de eerste waarbij het woord depressie in de mond genomen wordt) , bekend is met jouw psychische voorgeschiedenis en daarnaast zich verdiept heeft in anti-depressiva/depressies dan zou het heel misschien normaal genoemd kunnen worden. Anti-depressiva kennen echter verschillende bijwerking en zijn zonder begeleiding niet erg effectief (behalve in de periode waarin deze geslikt worden), naast de anti-depressiva zal de huisarts je dus tevens een psychotherapeutische behandelmethode moeten aanbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, helaas moet ik zeggen: 'ja, dat is vrij normaal'.
Dat betekent niet dat ik het er mee eens ben.

Maar ik heb het vaker zien gebeuren.

Of het verstandig is, is een tweede.
Het kan zijn dat je bepaalde dingen in je leven hebt, waardoor je je depressief voelt, en met een pilletje los je die niet op.

Ik heb begrepen dat over het algemeen het het beste is, als je inderdaad pillen krijgt om je weer op gang te helpen (als het echt flink slecht met je gaat) maar dat je dan de oorzaak leert aanpakken in gesprekken met een psycholoog.

Als je geen vertrouwen hebt in die pillen of zelf een beter idee hebt (ik hoop het!) dan hoop ik dat je de kracht vindt om die weg te volgen. Dat zal niet makkelijk zijn als je met depressie klachten bij de dokter komt..

Ik wens je heel veel sterkte...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me van niet, al ligt het er een beetje aan hoe je binnen komt stappen.

Belangrijkste lijkt me dat hij het je evt. voorstelt, de voor en nadelen bespreekt, ook op andere mogelijkheden wijst en je vraagt... "Hoe sta je zelf tegen over een behandeling zus of zo ?"

Sommige antidepressiva zijn vrij mild, anderen kunnen er qua werking en bijwerking nogal inhakken, wat... hij je exact voorschrijft lijkt me dus ook vrij belangrijk, net zoals regelmatig kijken wat de resultaten zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Al kan ik dit misschien beter niet zeggen en weet ik niet wat je dokter je voorschrijft, placebo's kunnen... in sommige gevallen ook werken bij depressiviteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psychiater vertelde mij destijds dat alleen een psychiater zulke medicijnen mag uitschrijven... desondanks lopen 1.2 miljoen mensen onnodig dit soort medicijnen chronisch te slikken. Dit klopt niet. iedereen is weleens depressief, en zulke medicijnen doen meer met je dan je door hebt. Lees de bijsluiter maar eens. Dus ik zou niet zomaar dat gaan slikken wat hij jou nu voorschrijft. Richtlijn is: Als je twee weken of langer dperessief bent kun je het beste een afspraak maken bij een psychiater, Die is daarin gespecialiseerd. Maar beter is het gewoon via andere wegen weer terug bij jezelf tekomen met zo min mogelijk medicatie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is het een overbrugging naar hulpverlening en aangezien de wachttijden helaas belachelijk lang zijn voor gerichte hulp is het idd een juiste stap van de ha. Wel vind ik dat die ha niet alleen medicatie moet geven, maar ook info over de vervolgstappen naar de hulpverlening en de patient aanmelden voor hulp.
Maar praat met je ha, vraag waarom die dit besloten heeft en vraag desnoods zelf om hulpverlening, of hij je wilt aanmelden. Medicatie is echt een tijdelijke oplossing, het neemt niet je problemen weg, helaas!