Bestaat er een veilig alternatief op jezelf pijn doen?
Dit is een lastige om te delen, maar ik doe het toch. Ik ben al even overspannen en sinds een tijdje reageer ik af op mezelf. Ik heb hier hulp voor, maar het lukt mij niet om op tijd te stoppen en ik heb er ook geen controle over. Ik ben bang dat ik mezelf binnenkort een hersenschudding toe breng.
Nogmaals, het lukt niet om te stoppen, dit heb ik al geprobeerd. Ik zoek naar een veilig alternatief als overbrugging. Het gebeurd vaak tijdens de simpele alledaagse momenten, waarop ik boos op mezelf wordt, bv. als ik iets vergeet of iets onhandigs doe. Dan reageer ik vrijwel onmiddellijk en is er geen tijd om mezelf tegen te houden.
Ik heb al de gekste dingen bekeken, zoals een elektrische vliegenvanger (denk dat die gevaarlijk is, dus niet doorgezet) of een SM halsband (ook uiteindelijk maar niet aangeschaft).
Ik weet het niet meer en ik voel mij dom en raar. Ik hoop dat iemand hier een tip heeft, die mezelf niet beschadigd. (of in ieder geval milder dan builen, korsten, blauwe plekken op het voorhoofd)
Maar het lijkt dat je je ontlaadt door bijvoorbeeld te hoofdbonken. Je vertelt namelijk dat je bang bent voor hersenschudding.
Probeer je te ontladen door je handen of voeten te gebruiken. Ergens tegenaan schoppen of slaan neemt misschien ook de spanning weg.
Ik weet niet of het alleen binnenshuis gebeurt, maar hang dan bijvoorbeeld een boksbal op. Verder zeg je dat het niet lukt om te stoppen.
Verander dit in: het gaat mij wel lukken om te stoppen. Dan draai je je gedachten om. Weet ook dat er altijd tijd zit tussen je gedachten en je handelen. Die tijd kan heel kort zijn zonder bewustzijn. Probeer verder ook de spanning niet zo hoog te laten oplopen.
Sla gewoon al tegen ‘de boksbal’ voordat je moet ontladen. Desnoods sla je er elk uur 5 minuten op.
Gewoon om de stress te verminderen.
Obsessive-compulsive disorder
"Ik sla omdat ik dat moet, een niet te onderdrukken aandrang". Frustratie/woede:
"Ik ben kwaad op iets/iemand/mezelf en dat reageer ik af op mezelf / daarvoor straf ik mezelf". Geen pijn voelen:
"Ik heb psychische pijn. Als ik lichamelijke pijn heb, voel ik die psychische pijn niet meer".
Naast psychische hulp, kan medicatie helpen jezelf onder controle te houden. Na enige tijd kun je dat onder begeleiding van een arts weer afbouwen, als je het niet meer, of minder nodig hebt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.