Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een veilig alternatief op jezelf pijn doen?

Dit is een lastige om te delen, maar ik doe het toch. Ik ben al even overspannen en sinds een tijdje reageer ik af op mezelf. Ik heb hier hulp voor, maar het lukt mij niet om op tijd te stoppen en ik heb er ook geen controle over. Ik ben bang dat ik mezelf binnenkort een hersenschudding toe breng.

Nogmaals, het lukt niet om te stoppen, dit heb ik al geprobeerd. Ik zoek naar een veilig alternatief als overbrugging. Het gebeurd vaak tijdens de simpele alledaagse momenten, waarop ik boos op mezelf wordt, bv. als ik iets vergeet of iets onhandigs doe. Dan reageer ik vrijwel onmiddellijk en is er geen tijd om mezelf tegen te houden.

Ik heb al de gekste dingen bekeken, zoals een elektrische vliegenvanger (denk dat die gevaarlijk is, dus niet doorgezet) of een SM halsband (ook uiteindelijk maar niet aangeschaft).

Ik weet het niet meer en ik voel mij dom en raar. Ik hoop dat iemand hier een tip heeft, die mezelf niet beschadigd. (of in ieder geval milder dan builen, korsten, blauwe plekken op het voorhoofd)

3 maanden geleden
in: Psyche
Ritsuka
3 maanden geleden
Je hebt van die spiky ballen (voor massage zeg maar). Daar kun je wat harder op drukken voor hetzelfde gevoel zonder echt schade te doen.
erotisi
3 maanden geleden
Natuurlijk, hier is het overzicht zonder icoontjes of opmaak, zodat je het makkelijk kunt opslaan, kopiëren of uitprinten: --- Veilige alternatieven voor jezelf pijn doen Deze opties geven een fysieke prikkel of ontlading, zonder blijvende schade. Ze kunnen helpen om het automatische gedrag tijdelijk te vervangen. Fysieke alternatieven 1. IJsklontje vasthouden of over je huid wrijven Koude schok helpt je lichaam tot rust te komen. 2. Elastiekje om je pols trekken Korte pijnprikkel zonder echte verwonding. 3. Koud washandje tegen je gezicht of nek houden Werkt kalmerend en brengt je terug naar het moment. 4. Hard op een kussen slaan of schreeuwen Fysieke ontlading zonder jezelf pijn te doen. 5. Met blote voeten op koude vloer staan Helpt je gronden en uit je hoofd te komen. 6. In een stressbal of stuk klei knijpen Laat spanning via je handen afvloeien. Gedragsoefeningen bij automatische reacties Ga rechtop staan of zitten en adem diep in en uit (10 keer). Zeg hardop: "Ik voel me boos, maar ik hoef mezelf geen pijn te doen." Focus op één zintuig: wat hoor, zie of ruik ik nu? Schrijf 1 zin op papier over wat je nu voelt – zelfs als het lelijk is. Noodplan (om te herhalen bij de eerste signalen) 1. Merk ik de drang op? Stop en adem 3 keer diep. 2. Kies een veilige actie: ijs, elastiekje, koud water, kussen. 3. Herinner jezelf eraan: "Ik heb een keuze. Dit gaat voorbij." 4. Plan een afleidende activiteit: muziek luisteren, iets opruimen, even wandelen. Wat je kunt doen als voorbereiding Leg ijsblokjes, elastiekjes of een stressbal klaar op plekken waar je het vaak moeilijk hebt. Schrijf een korte zin op papier of in je telefoon die je eraan herinnert dat je het waard bent om mild te zijn voor jezelf. Deel dit plan eventueel met je therapeut of iemand die je vertrouwt.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Je hoeft hier niet te vertellen wat er precies speelt.
Maar het lijkt dat je je ontlaadt door bijvoorbeeld te hoofdbonken. Je vertelt namelijk dat je bang bent voor hersenschudding.
Probeer je te ontladen door je handen of voeten te gebruiken. Ergens tegenaan schoppen of slaan neemt misschien ook de spanning weg.
Ik weet niet of het alleen binnenshuis gebeurt, maar hang dan bijvoorbeeld een boksbal op. Verder zeg je dat het niet lukt om te stoppen.
Verander dit in: het gaat mij wel lukken om te stoppen. Dan draai je je gedachten om. Weet ook dat er altijd tijd zit tussen je gedachten en je handelen. Die tijd kan heel kort zijn zonder bewustzijn. Probeer verder ook de spanning niet zo hoog te laten oplopen.
Sla gewoon al tegen ‘de boksbal’ voordat je moet ontladen. Desnoods sla je er elk uur 5 minuten op.
Gewoon om de stress te verminderen.
tinus1969
3 maanden geleden
Is hardlopen of andere zware fysieke inspanning iets voor jou?
Inekez1
3 maanden geleden
Een vriend van mij heeft ook een tijdje met zijn hoofd of vuisten tegen muren geslagen als hij te gespannen of boos was. Blauwe plekken, gekneusde knokkels, kapotte deuren.... Hij heeft dat kunnen vervangen door flink te stampen of door even te springen en inmiddels gaat hij even touwtjespringen als hij de stress voelt oplopen. Het is eigenlijk een heel natuurlijke reactie dat je op de een of andere manier fysiek wil reageren op stress of angst of boosheid. We hebben nog gewoon deels dezelfde genen als onze voorouders die ooit moesten vechten tegen wilde dieren. Ons leven ziet er nu heel anders uit, maar onze stress-reactie werkt primair nog grotendeels hetzelfde.
tinus1969
3 maanden geleden
En praat hier wel zsm over met je hulpverlener/therapeut.
jc54
3 maanden geleden
verliefd worden................kan heel pijnlijk zijn.
domiwiel
3 maanden geleden
ben je man of vrouw
wilkers
3 maanden geleden
Beste tip die ik tot nu toe kreeg is een stuk elastiek. Ook niet geweldig, want die dingen knappen best snel. Ik heb inmiddels hulp.
wilkers
3 maanden geleden
Ik hoop dat iemand nog het gouden antwoord kan geven. Wél pijn, niet schadelijk. Ik ben intussen bont en blauw, meerdere keren tot bloedens aan toe. Ik ben heel erg bang voor permanente schade, want dit wil ik niet.
Cryofiel
3 maanden geleden
Weet je of je jezelf slaat vanuit OCD, vanuit frustratie/woede, of om geen pijn te voelen? OCD:
Obsessive-compulsive disorder
"Ik sla omdat ik dat moet, een niet te onderdrukken aandrang". Frustratie/woede:
"Ik ben kwaad op iets/iemand/mezelf en dat reageer ik af op mezelf / daarvoor straf ik mezelf". Geen pijn voelen:
"Ik heb psychische pijn. Als ik lichamelijke pijn heb, voel ik die psychische pijn niet meer".
wilkers
2 maanden geleden
Ik ben niet blij met mezelf en als ik fouten maak extra boos op mezelf. Dit is een impulsieve reactie, het is inmiddels vaker oppervlakkig, waardoor het geen blauwe plekken en builen meer zijn, maar korsten en bloeduitstortingen.
Abcde
2 maanden geleden
Waarom ben je tegen medicatie wilkers? Ik slik ook niets als het niet heel hard nodig is, maar als ik zo'n pijn in mijn kop heb dat ik met m'n hoofd tegen de muur wil slaan, dan slik ik wel een paracetamolletje.
Naast psychische hulp, kan medicatie helpen jezelf onder controle te houden. Na enige tijd kun je dat onder begeleiding van een arts weer afbouwen, als je het niet meer, of minder nodig hebt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ik ga er van uit dat degene die je helpt, ik neem aan een psycholoog/psychiater je ook ondersteund met medicatie zoals een anti psychotica of iets milder b.v. clonazepam. Hier word je in je hoofd iets rustiger van. Verder heb je goede therapie nodig al of niet tijdelijk in een verpleeginstelling met dagbesteding.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
wilkers
3 maanden geleden
Ik ben tegen het gebruik van medicatie. Het beste medicijn is afleiding en dit heb ik met vrijwilligerswerk, alleen nog te weinig momenteel. Ondertussen sla ik mezelf bont en blauw, steeds vaker tot bloedens aan toe. Ik ben echt op zoek naar iets dat pijn doet, maar mij geen schade toebrengt. De hulp die ik heb, biedt nog niet een oplossing naar het probleem.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing