Kan je studeren terwijl je opgenomen wordt?

Als je wordt opgenomen in een psychiatrische instelling, is het dan mogelijk om ondertussen ook je studie verder te zetten?

een jaar geleden
in: Psyche
1.5K
tinus1969
een jaar geleden
Dat zal een beetje vd studie afhangen, maar in de praktijk niet echt. Je bent met andere dingen bezig.
Inekez1
een jaar geleden
Dat ligt aan de studie en vooral aan de reden waarom je wordt opgenomen en het programma dat je daar volgt. Soms is er in het dagprogramma juist tijd gereserveerd, soms zelfs met extra begeleiding, om aan je studie te werken. Om opgenomen te worden heb je sowieso een doorverwijzing en indicatie nodig. Overleg met je behandelaar wat de mogelijkheden zijn. Kun je als gevolg van je psychische klachten - met of zonder opname - tijdelijk niet voldoende aan je studie werken en loop je daardoor studievertraging op? Geef dat dan door aan DUO, mogelijk heb je dan recht op een extra jaar studiefinanciering.

Antwoorden (1)

Tuurlijk wel. Therapieën en groepsactiviteiten nemen hooguit een paar uur per dag in beslag.
Dus je hebt zomaar 8 of 10 uur per dag om voor jezelf te werken. Afhankelijk van de reden waarvoor je bent opgenomen, en de behandeling die je krijgt, kun je toestemming krijgen om naar colleges en zo te gaan. Daar is geen algemeen antwoord op te geven.
een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Na die paar uur therapie per dag ben je emotioneel en moe. Een studie volgen zal dan haast niet te doen zijn.
De meeste studies hebben begrip voor dit soort situaties en kunnen afspraken maken voor als je weer terug bent.