Kan slaaptekort en tegelijk slecht eten leiden tot auditieve hallucinaties?

Kan slaaptekort en tegelijk slecht eten leiden tot auditieve hallucinaties? Ik slaap langere tijd (zeer) slecht en eerlijk gezegd kan mijn voedingsstijl ook gezonder zijn. Soms lijkt het net alsof ik vooral in mechanische geluiden (ventilatie, gezoem van apparaten) 'scheldende stemmen' hoor. Dit klinkt zeer realistisch voor mij (wel extreem gedempt vaak) en lijkt toe te nemen naarmate ik zelf geluid maak (vlak erna gebeurt dat vaak). Nu ik dat de laatste tijd ook heb als iemand praat op tv, weet ik niet of 'iemand' van buitenaf reageert op het geluid van de tv door te schelden; wanneer ik druk op dempen verdwijnen die stemmen vaak ook onmiddellijk. Het klinkt vaag, maar als iemand bijvoorbeeld in het nieuws geïnterviewd wordt versta ik dat kraakhelder, maar hoor dus op de achtergrond gemopper en gescheld. Ik ga ervan uit dat dit gewoon 'auditieve hallucinaties' zijn. De inhoud is altijd boos en scheldend, maar het zijn -gelukkig- nooit 'opdrachten', waarover je wel eens leest. Wel zeer hinderlijk en vermoeiend. Ook is het niet zo dat ik meen dat het van paranormale zaken kom of iets dergelijks, maar gewoon 'natuurlijke oorzaak'. Heeft iemand een idee wat hiertegen te doen is?
*van paranormale zaken komt

2 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
tinus1969
2 jaar geleden
Wanneer ga je nou eens voor jezelf zorgen? Om te beginnen voldoende slapen?
Ritsuka
2 jaar geleden
Waarom zorg je zo slecht voor jezelf? Vooral slaaptekort is heel slecht voor je
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Heb je al geprobeerd om meer te slapen en gezonder te eten?
MrBart
2 jaar geleden
Vroeg slapen lukt vaak niet. Beter eten zou ik wel moeten doen. Ik denk dat dit met elkaar samenhangt. Kan het zijn dat een extreem slaaptekort misschien dezelfde effecten als drugs heeft?!

Antwoorden (1)

Ja. Auditieve hallucinaties kunnen voortkomen uit slaapgebrek, stress en slechte voeding.
Ze kunnen een symptoom zijn van vitamine B12-tekort. B12 is van vitaal belang voor de structuur en functie van het zenuwstelsel. Het is vooral belangrijk voor de vorming en instandhouding van de myelineschede, de vetlaag op onze zenuwen.

Bij een hallucinatie is er sprake van een waarneming zonder dat er een externe prikkel is. Maar als ik jouw verhaal lees, zijn er wel externe prikkels. Je denkt hier door je stress en vermoeidheid iets in te horen en geeft er een eigen betekenis aan. Er kan hier sprake zijn van pareidolie. Dit is een psychisch verschijnsel, een vorm van illusie waarbij iemand een zodanige interpretatie van onduidelijke of willekeurige waarnemingen heeft, dat hij hierin herkenbare dingen meent waar te nemen.
SimonV