Blijf je je hele leven last hebben van PTSS?

2 jaar geleden is bij mij PTSS geconstateerd.
daardoor heb ik een angststoornis opgelopen.
het ging even goed, maar ik betrap mezelf soms op negatieve gedachtes of sjagerijnig gedrag.
is PTSS een ziekte waar je heel lang of misschien wel je hele leven mee loopt? en hoe leer je hiermee leven?
meer informatie is ook welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
30.7K
Vinnie1999
5 jaar geleden
Bij mij is twee maanden treug ptss geconstateerd, ik weet er eigelijk niet veel van allen dat ik totaal niet lekker in me vel zit totaal geen eetlust, veel gespannen, en bang zijn wie kan me helpen?... Ik ben al ingeschreven voor therapie maar er staat lanfer wacht lijst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heb chronische ptss sinds 2011 is dat geconstateerd . Belangrijk dat erkenning is en dat je kan communiceren met de juiste mensen die mij begrijpen . Ik heb veel baat bij psychische motorische therapie en weerbaarheidstraining die mij er weer bovenop helpen als ik weer zo'n aanval gehad heb gehad .
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is een vraag die ik mij ook afvraag.
Ik loop al ruim 25 jaar met ptss en ben inmiddels 44 jaar. Ik heb 15 jaar bij het GGZ gelopen en ben daar goed geholpen. Ik heb voor een groot deel leren omgaan met mijn ptss. Het is minder heftig, maar de dingen waar ik nu nog last van heb, zullen waarschijnlijk nooit overgaan. Ptss word vaak onderschat.
Ik zit zelf al mijn hele volwassen leven in de wajong.
Mensen begrijpen vaak niet dat ik niet gewoonkan werken, maar ze zien alleen de buitenksnt en weten niet dat er vanbinnen een groot deel kapot is gemaakt. Ze weten niet hoe sterk ik ben, om te kunnen staan waar ik nu sta.

Het beste antwoord

Het verschilt per persoon hoe die ermee kan omgaan.
Bij vrouwen duurt het gemiddeld langer dan bij mannen en de symptomen zijn ook iets anders.

Je kan het beste praten met je geliefde, familie en eventueel een psygoloog. Maar dat verschild ook weer per persoon en waarvoor je een angststoornis heb.

Je hoofddoelen zijn nu als eerst: Accepteren van de stoornis zodra je daarin vooruit gaat is het iets gemakkelijker om je angst te overwinnen. En dit verschild per individueel hoelang het duurt.

Je gedachtes en gedrag kan je misschien verbeteren door meditatie, door iets te doen waar jezelf gelukkig van word bijvoorbeeld anderen te helpen als dat mogelijk is met je angst of je doe hetzelfde als een vriend van mij. Als hij chagrijnig of kwaad is leeft hij zich uit op een boxbal!!!
Hierin zal jezelf het beste weten wat je eraan kan doen.

Ik hoop niet dat je hetzelfde probleem heb als mij: En dat is een slechte communicatie want dan word het moeilijker, praten met familie en vrienden is een goede ondergrond voor bijna alles maar dan moet je ook kunnen vergeven en uiteraard je eigen vergeven want dat kan de oorzaak zijn van je gedachtes en gedrag. Je gaat je op den duur ergeren aan de stoornis en misschien ook dat je anderen niet kan helpen of je ziet in dat ze zoveel voor je doen en je kan weinig terug doen.

Communiceren daardoor accepteer je het hopelijk makelijker. Dan gaat het gedrag en gedachtengang positiever en dan ben je zeer goed op weg om te overwinnen en uiteindelijk erboven te stijgen door bijvoorbeeld anderen te helpen.

Zeer veel succes toegewenst. Wees open en sterk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

PTSS is een ziekte, die is gekomen door schokkende of enge gebeurtenissen, een trauma. het duurt niet je hele leven

Gavin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ptss is een normale reactie op een abnormale gebeurtenis.
Door behandeling kunnen je klachten en de stoornis verdwijnen.
Bij complexe ptss kan dit een langdurig proces zijn.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! +
Hoi,

Ik zou mezelf vooral niet zielig gaan vinden en positief blijven kijken op de toekomst! Ga er gewoon vanuit dat je normaal reageert op een traumatische ervaring, en dat je hier wel uitkomt! Gewoon zo'n Ursul-de-Geer houding hebben!! Dan heb je het halve werk al verzet namelijk. Wanneer je er teveel mee bezig ''hoe lang het nog gaat duren'' dan anticipeer je onbewust dat het een langdurig proces kan zijn, en daarmee kun je je eigen herstel saboteren.. ongewild.
Ik wens je héél veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan het trauma of de trauma's en wanneer je die hebt opgelopen.
Als het trauma's zijn vanuit je hele vroege jeugd, voor de 8e levensjaar ongeveer, dan is de kans op levenslang zeer groot. Maar: dat wil echter niet zeggen, dat er niets aan te doen is! Met therapie kan je veel veranderen, bijvoorbeeld EMDR.
Het is niet makkelijk en zeer hard werken.
Uitleggen hier vergt veel tekst; vandaar onderstaand informatie:
http://www.emdr.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PTSS is heelvervelend, maar in bijna alle gevallen goed behandelbaar. Probleem is welke methodiek je gaat volgen. Als je nu jezelf erop betrapt dat dingen naar jouw gevoel niet lekker gaan heb je de eerste winst binnen. Je erkent en herkent zaken die je niet prettig vindt en bent bereid eraan te werken.
Ik ken zelf een aantal mensen die bij een angststoornis gebruik hebben gemaakt van de zogeheten EMDR techniek, ik heb daar heel goede resultaten bij gezien. Advies is om naar een gespecialiseerd behandelaar te gaan om erger te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je langere tijd met chronische angstklachten blijft doorlopen, kunnen de klachten steeds ernstiger worden. "Een beetje angst" is niet erg, maar zodra het je dagelijks leven op een negatieve manier gaat beïnvloeden, kun je beter zo snel mogelijk met het probleem aan de slag gaan.

Ik ken iemand die als kind bij een auto-ongeluk betrokken raakte en daardoor steeds meer angstklachten kreeg. Allerlei therapieën hadden geen resultaat. Na jarenlang tobben kwam zij bij een Angstcentrum terecht. Daar werken talloze therapeuten uit verschillende disciplines samen om de klachten aan te pakken. Dankzij een combinatie van medicijnen en gerichte therapie, werd zij eindelijk van haar klachten verlost.

Maar... inmiddels waren er wel 30 jaren verstreken en had ze er eigenlijk niet meer op gerekend dat ze ooit nog van haar angsten af zou komen. Bij het Angstcentrum kreeg ze dus eindelijk de hulp waarnaar ze al die jaren had gezocht. Mijn (en haar) advies zou dus zeker zijn: als die klachten je dagelijks leven negatief beïnvloeden, neem dan contact op met een Angstcentrum; die zitten overal in het land.

Sterkte en succes!
12 jaar geleden
PTSS is zeker geen stoornis waar je per definitie je hele leven last van houdt. Alleen al het feit dat er in de diagnostiek een onderscheid gemaakt wordt tussen acute en chronische PTSS (1-3 maanden vs meer dan 3 maanden) toont aan dat de stoornis ook kortdurend kan bestaan.

Je schrijft dat je door de PTSS een angststoornis hebt opgelopen. Dat kan betekenen dat je PTSS hebt samen met een andere angststoornis, of dat je PTSS had, en dat daaruit een andere angststoornis is ontstaan. Ik ken jouw situatie niet, dus kan niet beoordelen of de klachten waar je last van hebt, passen bij een chronische PTSS of bij een andere angststoornis, of zelfs bij een stemmingsstoornis. "Negatieve gedachtes of sjagerijnig gedrag" lijken daar wel het beste bij te passen, maar hoeven natuurlijk geen stoornis te zijn. Daarbij komen stemmingsklachten vaak voor bij angststoornissen, én gaan angst- en stemmingsstoornissen nogal eens samen.

Ben je hiervoor in behandeling? Dan raad ik je aan dit te bespreken met je behandelaar. Als je niet meer in behandeling bent, lijkt het me geen slecht idee eens met je huisarts te gaan praten. Die kan samen met jou kijken welke klachten het meest hinderlijk zijn op dit moment, en zal dan mogelijk zelf een behandeling of begeleiding aanbieden, of je eventueel doorverwijzen naar een andere hulpverlener.

Blijf er in elk geval niet mee lopen: ik begrijp dat je klachten al lang aanwezig zijn, en dat je je bovendien zorgen maakt over het verloop van je aandoening en hoe het allemaal verder moet. Dan is volgens mij de beste stap om zowel je klachten als je zorgen te bespreken met een arts of andere hulpverlener, zodat een plan opgesteld kan worden voor begeleiding of behandeling. Succes!