Thuis situatie niet goed, wil/moet uit huis maar waar?

Moet uit huis. Daarvoor heb ik zelf gekozen kan niet goed opschieten met m'n vader. Daarom lijkt het mij beter om zelfstandig te gaan wonen. Op dit moment heb ik ook geen werk.

p.s leeftijd: 23

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Rieneke1
6 jaar geleden
Rap werk zoeken, en vervolgens een kamer. Hoogst noodzakelijke bij de kringloop kopen. Kijk ook voor antikraak mogelijkheden. En geef je op voor een woning, want daar kunnen jaren overheen gaan voor je aan de beurt bent.
Antoni
6 jaar geleden
In plaats van te verhuizen kan je er ook voor kiezen te proberen de problemen met je vader op te lossen. Misschien kan iemand hierbij bemiddelen. Een hulpverlener als bijvoorbeeld je huisarts kan hierbij helpen.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Antoni, vraagsteller is 23. Mooie leeftijd toch om op jezelf te gaan? En eventuele problemen lossen zich veel makkelijker op als er wat afstand is.
Antoni
6 jaar geleden
@Rieneke1, ja, dat is een zeker een mooie leeftijd om zelfstandig te gaan wonen! Ik wilde alleen aangeven dat er (vaak) ook andere opties zijn dan de meest voor de hand liggende.
svetivlas
6 jaar geleden
Vaders zijn geen boemannen en als het niet goed loopt tussen jullie komt dat omdat er wederzijds spanningen zijn tussen jullie.
Jij doet dingen waar je vader het niet mee eens is en je vader zeurt volgens jou over niemendalletjes en zaken die hem niet aangaan.
Je zegt dat je werkeloos bent. Misschien werkt je vader wel en is hij het niet eens met hoe jij je dag door brengt en of de avonden en vind jij dat hem dat geen snars aangaat.
Je leeft nu al 23 jaar in het gezin en weet drommels goed wat in jullie gezin de belangrijkste huisregels zijn.
Ik zou zeggen, doe eens een weekje echt moeite om te laten zien dat je het gezinnetje waar jij bij hoort respecteert en dat je je best doet om het leuk te houden. Spreek gewoon tegen je vader en als na die week het ijs weer een beetje gaat breken tussen jullie, doe iets samen. Ga samen vissen, samen een biljartje leggen ipv met je gabbers naar de koffieshop oid.
Bedenk dat het klokje nergens zo tikt als dat het thuis al 23 jaar doet.
Je benen ergens anders onder te tafel steken is heel wat onwenniger dan dat je dat thuis in je eigen vertrouwde omgeving doet.
En laat je vooral niet opnaaien met dat het tijd is om op jezelf te gaan, want met ruzie ga je niet bij je ouders weg. En inderdaad, er zijn maar kleine dingetjes nodig om problemen met elkaar te krijgen, maar ook maar iets kleins m=om het weer goed te laten worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een dubbele ++ voor @svetivlas, problemen los je niet op door deze te ontwijken. Men komt in het leven altijd personen tegen waarbij je moeilijk mee om kunt gaan. Gewoon omdat iedereen anders is. Niet op iedere pan past dezelfde deksel.
Je ouderlijk huis verlaten terwijl je geen inkomen hebt is vragen om veel grotere moeilijkheden, die niet met een verzoenend gesprek op te lossen zijn. Praat met je vader van man tot man.
Je hebt geen werk, je draagt thuis dus ook niet bij in de kosten, wat toch wel gevraagd mag worden door de ouders aan de jong volwassenen (vanaf 18-jaar) die thuis wonen. (wie betaalt dan jouw ziekenfondspremie, om maar iets te noemen).
Voor een eigen woning of kamer huren kom je pas in aanmerking als je financieel zelfredzaam bent. @Rieneke, Zonder inkomen komt men niet in aanmerking voor anti-kraak. Ziet men kans er toch te verblijven, dan is de eerste stap naar dakloos zijn, op straat slapen. Je kunt er zonder opgave van redenen à la minute uitgezet worden.

Antwoorden (2)

Misschien kan je terecht bij een familielid of vriend(in). Daar kan je dan tijdelijk rustig wonen, op zoek gaan naar werk en een eigen huis en je zaken op orde krijgen. Daarna kan je zelfstandig gaan wonen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je kan met je vragen en problemen ook terecht bij een Jongeren Informatie Punt. Kijk hiervoor op http://www.jip.org/nl/ en ga langs bij een vestiging bij jou in de buurt.

Toegevoegd na 25 minuten:
Werk kan je onder meer vinden via www.werk.nl. de website van het UWV.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil niet bij mn familie of vrienden aansluiten. Ben een persoon die het liever voor zich zelf houdt bij zulke situaties
Antoni
6 jaar geleden
Zo maar een zelfstandige woning vinden zal niet makkelijk zijn. Zonder een vast inkomen wordt dat nog moeilijker. Misschien kan je terecht bij een bureau voor studentenhuisvesting of jongerenhuisvesting, maar als je geen inkomen hebt zal er waarschijnlijk iemand anders voor jou garant moeten (willen) staan. Een verhuurder wil er natuurlijk wel zeker van zijn dat de huur wordt betaald. Bij familie of vrienden kan je misschien tijdelijk gratis wonen. Dat lijkt mij veel handiger op dit moment voor je.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni, Tot het moment dat de familie of vriend je zat is en je van de ene op de andere dag op straat gezet kan worden. Verlaat pas de ouderlijke woning als je financieel zelfredzaam bent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat voor diploma`s heb je?
Zoek een bed in je netwerk , familie oom/tante of grootouders neef/nicht, vrienden.
Ga maandag naar het CWI om werk te zoeken en nu kan je online al zoeken. Ook uitzendbureau's maandag bellen en nog beter een stuk of vier minstens zelf bezoeken.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet niet ook maandag/dinsdag je op te geven en te informeren bij een wbv. Hoe eerder je op de lijst aan woningzoekende staat hoe eerder je een huis vind.

Toegevoegd na 1 uur:
Je vraagt naar financiële hulp van de overheid.
Helaas die tijd is voorbij. Je moet aan de slag gaan, werk zoeken/vinden en je eigen broek ophouden. Een goedkoop 1-kamer flatje zoeken of een kamer huren/bij een hospita op kamers gaan. Ik heb voor je gekeken, maar het is natuurlijk afhankelijk van waar je je basis zoekt: werk/huis dus welke stad/provincie. (Zie de link)
Het wordt je oriënteren, dus zsm een bed/logeeradres vinden en daarna eerst werk zoeken, dat betekent alles aanpakken en een kans aanpakken als die wordt aangeboden.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je geen werk kunt vinden en toch een uitkering moet aanvragen, is daar de Tegenprestatiewet. Dit houdt in dat je een aantal dagdelen onbetaald werk moet verrichten voor je uitkering. (bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe duur zou zoon kamertje zijn met een bed? Weet je dat ook ongeveer? En zou gemeente daarbij mij helpen met het financieel gebied ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als je een kamertje wilt huren, moet je al gauw op zo`n 300 euro p.m
rekenen. het beste kun je inderdaad naar het JIP gaan voor verdere informatie. en zoek werk, pak alles aan wat je kunt krijgen.
Antoni
6 jaar geleden
@jodokus52 en @ano2017niem, het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) heet nu het UWV WERKbedrijf, onderdeel van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De website hiervan is www.werk.nl. De website van het UWV is www.uwv.nl.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik keek net even op de site van het Jongeren Informatiepunt Punt.
daar kun je echt heel veel info vinden!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Merci Antoni! Dat helpt de juiste website. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ano2017niem Je kunt ook nu al bij uitzendbureau's beginnen online te zoeken. Waar woon je, waar zoek je dus, moet je zelf doen. Vergeet vooral niet persoonlijk langs de uzb's te gaan paar keer per week , echt je moet je neus laten zien, anders vergeten ze jou. Af en toe bellen kan ook, maar beter er naar toe. https://www.uitzendbureau.nl/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Anti-kraak en leegstand is ook nog mogelijk. Antikraakbewoners betalen meestal een tarief tussen de €75,00 en €500,00 afhankelijk van het antikraakobject. Vaak wordt werkend sanitair en een douche altijd gegarandeerd. De eigenaar is niet plichtig om aan overig onderhoud te voldoen.
https://rotterdamstudentenstad.nl/nl/wonen/antikraak-rotterdam
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Voor personen zonder vast inkomen is antikraak niet mogelijk. Anti-kraak bewoners hebben geen recht op huurbescherming en geen recht op huurtoeslag.
Maar prima antwoord, actief naar een baan zoeken en alles aanpakken.