Wat word bedoeld met een gemiddelde lijdensdruk?

Dit staat in een psychologisch onderzoek naar pijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.6K

Het beste antwoord

Gemiddelde lijdensdruk in vergelijking met een bepaalde populatie mensen.
Er wordt uit gegaan van een klinische range en van 'normale' mensen. Als jij een PO hebt gedaan dan stellen ze vragen en dan scoren ze hoe jij je lijdensdruk ervaart. Heb je bovengemiddeld klachten in vergelijking met 'normale' of scoor je klinisch.
Bv de gemiddelde nederlander vindt het niet erg om een keer hoofdpijn te hebben. Als jij hoofdpijn hebt vind je dat heeeeeel erg. Dan is jouw lijdensdruk, de hoeveelheid last die je ervaart, hoger dan de gemiddelde lijdensdruk die de nederlander ervaart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het mogelijk dat iemand met een gemiddelde vas van 7 dan toch een gemiddelde lijdensdruk ervaart? Begrijp ik dat goed? Een gemiddelde nederlander heeft geen vas van 7 toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag BlonT,
staat er in t onderzoek niet voor welke groep jij die gemiddelde 7 hebt? Voor de 'normale' groep lijkt het me idd hoog.
Ik denk dat de normale nederlander lager scoort.
Als je het zeker wilt weten moet je het er maar eens met je loog over hebben.
Btw, tijdens zon onderzoek ben je heel erg bezig met je problemen want daar ligt de nadruk op. Wellicht beinvloed dat de cijfers ook. Ws als ze met jou over je passie praten zien ze een heel andere BlonT.
Niet teveel zorgen maken dus!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, Ik ben chronisch pijnpatient (zenuwpijn tgv beschadigde zenuwen door hernia's) vandaar het onderzoek en de hoge vas score. Dit onderzoek is in een pijncentrum gedaan en ik was vooral wat er bedoeld word met gemiddelde lijdensdruk. En dan vooral wat er bedoeld word met gemiddeld. Ik ervaar veel pijn (24 uur per dag) maar toch is de lijdensdruk gemiddeld? Betekend dat dat ik er goed mee om ga of anders? Ik hoef verder niet meer bij de loog te komen omdat ik er goed mee om zou gaan. Verder is mij alles duidelijk uit het onderzoek. Bedankt voor het meedenken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooo, I see. In dat geval hebben ze nav jou antwoorden je pijn op 7 geschat. Bij 10 zou het ondraaglijk zijn, en een 1 is dan, zeg maar irritant. Als jij 7 scoort betekend dat, dat je gedurende de 24 uur altijd een 7 op pijn scoort. De andere populatie heeft er dan niks mee te nake , dus bovenstaande reacties zijn voor jou dan niet aan de orde. Ik antwoorde vanuit psychologisch oogpunt, maar bij jou gaat het over fysieke pijn en dat is persoonlijk en niet te vergelijken met anderen. Dus vergeet bovenstaande!!!
Jij hebt ws allemaal vragen in moeten vullen over je pijn. Hie vaak, hoe lang, waarin je belemmerd wordt, wat je wel en niet kan en hoeveel pijn je ervaart. Daar nemen ze het gemiddelde van en scoor jij een 7. Dat is best hoog, op een schaal van 1-10. Wel kl*te dat je steeds met zoveel pijn rond loopt. Dat het een gemiddelde is betekend dat je de ene dag nog meer pijn hebt en een andere dag wat minder last ervaart. Ouch!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 7 dagen een vas bij moeten houden (3 keer per dag) en het gemiddelde daarvan is een 7. Ik heb idd vragenlijsten moeten beantwoorden en daaruit komen wat conclusies. Een daarvan staat dus lijdensdruk = gemiddeld. Word daarmee bedoeld dat ik gemiddeld lijd? Is dat een "psychisch" gezonde score of juist niet? Ook een beetje kijkend naar het antwoord van susan (1e antwoord). Pijn is idd klote om te hebben en probeer zoveel mogelijk aan te passen en eraan te doen maar ondertussen probeer ik toch ook te leven en genieten van kleine dingen die ik wel kan en van dat het nu lente is ;-).

Andere antwoorden (3)

het lijden wat de patient ervaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijdensdruk is de ervaren pijn door een persoon. Een persoon moet (genoeg) pijn lijden/ervaren om van zijn klachten af te willen komen.
Of van zijn klachten geholpen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met bovengenoemde antwoorden. Als het gaat om een psychologisch onderzoek wat jij hebt gedaan, wil ik daarnaast nog zeggen: vraag het je onderzoeker, degene die het rapport heeft geschreven. Want ik vind dat psychologen gewoon begrijpelijk nederlands moeten kunnen praten met hun cliënten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rapport is naar een arts gericht maar toch handiger dat de client het zelf ook kan lezen ja. Maar daarom is goeievraag.nl dan wel weer handig ;-). Met hulp kom je ook een eind.