Hoe begin je uit te zoeken wat je nu eigenlijk wilt met je leven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

door je niet blind te staren of in alle hoeken te zoeken naar wat je wil, niet te luisteren naar anderen of willen voldoen aan de verwachtingen van anderen.

doelen stellen heeft geen zin, je zal er krampachtig naartoe moeten strijden wil het haalbaar zijn (een doel kan ineens minder leuk zijn, puur door de weg er naartoe)

wat zijn jou interesses, wat vind jij belangrijk.

het leven gaat zijn eigen weg, maar pak op wat op je pad komt en wat jij belangrijk vind als basis om mee verder te gaan en hier een richting aan te geven.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Begin met de Bijbel te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euh ja, en dan? Heb je nog meer fantasyboeken die je aan kunt raden? Lord of the Rings? Stranger in a strange Land? The Illuminatus? De kronieken van Thomas Covenant de Ongelovige?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha geweldig antwoord stippel. Ik ben zelf ook geen liefhebber van de bijbel. Ik denk wel dat voor sommige mensen het wel een leidraad kan zijn in hun leven. Ik begin er in ieder geval niet aan de bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een onbeschofte minnen allemaal, als je een vraag stelt op GV dan verwacht je persoonlijk advies. Blijkbaar heeft de beantwoorder wat aan de bijbel gehad, hoe kan dit antwoord dan fout zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de bijbel niet voor iedereen een goed antwoord oplevert - die minnen zijn dus ook persoonlijk.
flyingcrow
13 jaar geleden
Ben het met stein eens,want het zou een goed antwoord KUNNEN zijn+ dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet, ik vind de Bijbel een leuke verzameling fantasy. Toch staan er ook wel een paar puntjes in waar iemand wat aan zou kunnen hebben (buiten het maar blindelings vertrouwen op iets ontastbaars dan). Maar om nou als *begin* de Bijbel te nemen, denk ik dat teveel gevraagd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over fantasy gesproken: Lees dit document maar eens goed door, hier een klein stukje: --
Er wordt in het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden een papyrus bewaard, waarop een
Egyptisch priester een gedeelte van de 10 plagen beschrijft. Er staat onder meer letterlijk op:
”Een plaag is door het land. Bloed is overal, de rivier is bloed...De bomen zijn vergaan ...Er
worden geen vruchten en geen kruid gevonden... Voorwaar, het graan is overal vergaan
Er is geen licht in het land...Overal zijn er die hun broeders in de grond begraven... Het...
gekerm is door heel het land, samen met bewenen De koning is vergaan onder ongewone
omstandigheden…” Deze vondst onderstreept de waarheid van de geschiedenis van de 10 plagen. Door onderzoek
van dit papyrus kan vastgesteld worden in welke tijd dit papyrus is beschreven. De schriftkritiek
die zulke gebeurtenissen ontkent, wordt hiermee gelogenstraft
--
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A) Welk onderzoek is dat dan, en wanneer zou dat papyrus geschreven zijn dan? B) Heb je misschien een bron hiervan? Ik zou graag het hele verhaal lezen. C) Wie zegt dat dit überhaupt over de 10 plagen uit de Bijbel gaat? Je kunt dit lezen als een emotioneel verslag van een land in een moeilijke, politiek instabiele periode. Ik zal het eens anders neerzetten, wat precies hetzelfde kan betekenen: "Het land staat op z'n kop (plaag). Overal word gemoord (bloed). In de rivier drijven lijken (rivier is bloed). Bossen staan in brand (bomen vergaan). Alle gewassen zijn verbrand (geen vruchten, kruiden en graan). Dit is een zeer donkere periode (geen licht). Velen zijn familie en vrienden verloren (broeders begraven). Het beheerst alle gesprekken (ik wou zeggen media, maar die had je niet in die tijd). De koning is vergaan onder ongewone omstandigheden. (Kopje kleiner gemaakt, meneer Kadaffi, u bent nu aan de beurt)." Je ziet, niets wijst naar de 10 plagen. Gewoon een land met problemen die overal ter wereld en in alle tijden voorkomen. Wat jij hier doet is wensdenken, niet kritisch denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens, niemand zegt dat *alles* in de Bijbel gelogen is. Er zijn genoeg dingen in de Bijbel die wel op waarheid berusten. Maar dat betekent niet dat de rest ook waar is. (En de dingen die waar zijn, zijn gewoon normale geschiedkundige feiten, niets bijzonders, niets goddelijks.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@widar, dit noem ik nu woorden verdraaien, als je overal een draai aan geeft draai je je er overal onderuit. Dat gebeurt helaas al te vaak hier op GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer je alleen te laten zien dat het iets heel anders kan zijn, Barend. Ik verdraai in feite niets. Ik schrijf het slechts op andere, meer nuchtere wijze. Die tekst zegt hetzelfde als mijn stukje, maar dichterlijker. Zoals zo vaak gebeurde. Ik wacht nog op je antwoord op mijn 2 vragen, die je blijkbaar over het hoofd hebt gezien (mijn stukje was pas het 3e onderdeel van mijn reactie). Mijn vragen, nogmaals: A) wanneer zou dat papyrus geschreven zijn dan, en B) heb je er ook een link van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens, zaken verdraaien is meer een sport voor mensen die koste wat kost willen blijven geloven in iets, ondanks dat er keiharde redenen zijn om dat niet te doen. Zaken verdraaien is niets voor mensen die slechts proberen de waarheid te achterhalen en daarbij alle mogelijkheden in aanmerking nemen ipv een selectie te maken die toevallig beter uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is gevonden in Egypte (Memphis) rond de 13/14 eeuw v.Chr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou wel mooi overeenkomen met het waarschijnlijke tijdstip van de Exodus zoals die in de Bijbel wordt verteld. Maar misschien moet je dit eens lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Exodus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie bijdrage @Widar, interessante gedachten wisseling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom alle minnen? als iemand daar echt wat aan heeft
en respect is ook goed... zelf ben ik nog geen niv 2 dus kan niet stemmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel de mensen wat ze willen horen en je zult razend populair zijn.
Vertel de mensen wat ze moeten horen en je zult worden weggehoond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Barend.. Ben het totaal niet eens met je laatste reactie. Geef iemand een open-minded antwoord in plaats van begin met de bijbel te lezen! Niet iedereen zit op een bijbel te wachten. Als je zou hebben gezegd --> Voor een aantal mensen zou de bijbel uitkomst kunnen bieden en je zou kunnen zeggen dat het jou wel wat heeft gegeven. Dan zal je al veel minder minnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ici1987, je reactie begrijp ik. Maar als ik dát antwoord zou geven dan zou ik Gods Woord ontkrachten. En aan die plussen/minnen hecht ik geen enkele waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ici: Dat zou inderdaad al heel anders over zijn gekomen. Het komt nu heel erg opdringerig over en het laatste waar de wereld op zit te wachten is nog zo eentje die mensen het geloof opdringt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar, wie dringt jou het geloof op? Heb je mij horen zeggen: Widar, je móet geloven? Als je de Bijbel leest wil niet zeggen dat je dan geloofd! Het geloof kan ik jou en niemand schenken. Dat zou zonde van mijn energie zijn. Vandaar dat ik je reactie niet helemaal begrijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft dingen niet rechtstreeks te zeggen om ze zo te bedoelen. Ik merk een dergelijke houding op uit wat je hier en elders schrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is net hoe jij het leest. Je kunt het woord 'ja' op verschillende manieren zeggen:
-Bevestigend
-Gebiedend
-Geïriteerd
-Verlegen
noem maar op. Het ligt aan de lezer hoe hij/zij dit opvat.
Ik vroeg het me op een bepaald moment ook af en denk dat als je de vraag lastig of moeilijk vindt je eigenlijk het leven een tijdje gewoon maar moet leven zonder dat er gestreefd moet worden of zonder een specifiek doel. Zodra je meer relaxed en minder gestresseerd door het leven gaat kom je wel wéér spontaan op een doel uit waar je mee bezig wil zijn.
Veel goeds toegewenst, V.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: ga gewoon rustig zitten en bedenk waar je nu blij van wordt: werken, familie, vrienden, enz. Probeer dat steeds specifieker te verdelen in bepaalde handelingen tot je echt komt met iets waar je echt heel veel plezier in vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk wat je zou kiezen als je 3 wensen zou mogen doen! De antwoorden geven richting aan je leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als iemand het niet meer ziet zitten dan zal dit niet helpen.
Kristal
13 jaar geleden
Barend, de vragensteller zegt toch niet dat hij het niet meer ziet zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom gebruikt barend ook het woordje als..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry foutje dacht ff dat reactie bij hieronder hoorde
maak een lijstje met waar je blij van wordt en waar je minder blij van wordt. Bedenk dan wat je ultieme droom is en wat je wil bereiken. Als je dat hebt kijk je welke dingen je het beste kunt inzetten om daar te komen. Ga dus rustig zitten en schrijf dingen op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luchtkastelen bouwen heet dat.
Kristal
13 jaar geleden
Barend, Anne laat zien hoe je het dichtste kan komen tot daar waar je voor geschikt bent. Want waar je blij van wordt om te doen, daar ben je bijna altijd goed in of word je heel snel goed in.
Er achter komen wat je wilt met je leven, daar doe je eigenlijk je hele leven over. Je kunt jezelf wel doelen stellen voor de korte, middellange en lange termijn, maar je komt er toch vooral achter wat je ECHT wil, door het leven gewoon te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik weet eigenlijk ook niet wat ik wil. Er is zoveel!!! Ik ben ook nog steeds aan het uitzoeken waar ik nou eigenlijk goed in ben!

Wat ik doe is verschillende baantjes doen, stage lopen in buitenland, een hele andere opleiding. Zo kom je erachter wat je wel en niet leuk vind en waar je gelukkig van word en wat jij belangrijk vind in het leven.

Misschien is het een idee om jou perfecte toekomst eens op papier te schrijven. Zo kun je erachter komen wat jij belangrijk vind, wat jij wil enz. Verder denk ik dat mensen tegenwoordig teveel willen, maar ja er is dan ook zoveel en ja waarom ook niet alles willen hebben. Maar ja dat is onmogelijk en zorgt bij mij in ieder geval voor veel stress. Pak het kleinschalig aan. Denk bewust na over de dingen die je doet en kijk of je er een fijn gevoel bij hebt.

Het leven zal voor mij een levenslange zoektocht zijn en dat maakt het leven juist ook wel leuk, maar ik kan er ook wel eens depri van worden. Probeer het leven positief te benaderen en zie alles als een les. Neem af en toe het risico om ineens een andere richting in te slaan.

Een heel verhaal! Wat denk ik uit eindelijk het belangrijkste is. Ga leven, maak fouten, laat je gevoel spreken en doe ook dingen die je eerst niet achter jezelf zou zoeken! Dan komt de rest hopelijk vanzelf. En ja soms is het ook handig per dag te leven en niet naar de toekomst te kijken. Kijk wat er op je af komt en grijp je kans al zijn het kleine dingen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Die laatste 6 zinnen zijn heel zinvol! Leef en doe ook eens iets verrassends ;-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ici, wat kun je het toch vaak mooi omschrijven! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks:D
Daar begin je niet opeens mee, daar ben je allang mee bezig als het goed is. Bewust of onbewust.
Verder: zie alle voorbeelden hierboven.
Maar wat ik zelf heel belangrijk vind: niet zo krampachtig zijn, let the flow flow. De toekomst kan je toch niet plannen. Zet grote lijnen uit welke kant je op wilt, maar hou de details voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog 1 + erbij! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx!
Door eerlijk naar jezelf te kijken. Wat zou ik willen is vraag 1, en wat zou ik kunnen is vraag 2. Met meer te willen dan je aan kan, overvraag je jezelf.
Maar blijft nog open de vraag: waarvoor ben ik op de wereld en wie heeft mij geschapen? Wat zou Hij willen dat hoofddoel in mijn leven is? Ik zou eerst God willen kennen, die mij schiep, want door Hem te leren kennen ga ik Hem liefhebben. En ga daarom mijn leven zo inrichten dat het strekt tot eer en beantwoordt aan Zijn liefde tot mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie ben ik? Waarom doe ik wat ik doe? Wat maakt me gelukkig? Wat weerhoudt me? Wat wil ik? Wat kan ik?
Google eens op "levensvragen" en "vragen identiteit" en haal de dingen eruit waar jij iets aan hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine kinderen willen brandweerman worden of stewardess :)

Ik denk dat het vorm begint te krijgen, als langzaam duidelijk wordt waar je kwaliteiten liggen. Wat kun je goed en wat vind je leuk. Daar een combinatie van.
Ieder mens heeft kwaliteiten. Met je kennis en vaardigheden bouw je dat uit. Dat wijst vaak al in een bepaalde richting (zorg, technisch, reizen, studeren). Door ontwikkeling of studie kom je erachter of dat bij jou past.

Voor sommigen zal dit bijvoorbeeld op de havo al duidelijk zijn; anderen zoeken langer of veranderen van koers.