Heeft reclame invloed op onze sociale capaciteiten?

Kan het zijn dat de voortdurende blootstelling aan reclame en add's een invloed heeft op onze sociale omgang?
Meer bepaald op ons vermogen om mentaal aanwezig te blijven in een gesprek/situatie waarvan de inhoud minder interessant is.
Zijn advertenties schadelijk voor ons mentaal welzijn op lange termijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Amadea
3 jaar geleden
Naar mijn idee heeft reclame hier niets mee te maken. Maar is het de smartphone die het sociale gedrag van steeds meer mensen bepaalt. Meer dan de helft van alle mensen die buiten zijn is bezig met dat ding in plaats van met andere personen.

Antwoorden (1)

De reclame heeft wel degelijk invloed op ons sociale gedrag, de manier waarop we met elkaar omgaan, de wijze waarop we met elkaar praten en natuurlijk de wijze waarop we inkopen doen. Reclame is puur PSYCHOLOGIE.
Heb je ooit een reclameboodschap op televisie gezien die je op een of andere manier ontroerde en raakte? Krijg je tranen in de ogen als je aan een bepaalde reclame denkt? Het antwoord is bijna zeker ja. Het effect dat de reclame op je had, kan toegeschreven worden aan de psychologie van reclame.
Wanneer we iets kopen of consumeren dan proberen we ons allemaal van andere mensen te onderscheiden. Dit is een verlangen dat opvalt. We willen anders en uniek zijn en heel veel mensen willen daarmee ook vooral opvallen. HEEL vaak is dat ook onderdeel van veel gesprekken. De psychologie van reclame profiteert van deze wens. Wanneer deze individuele verschillen ingesteld zijn, komen ook andere begrippen zoals motivatie, voorkeuren of persoonlijke beoordelingen in het spel.
Een heel duidelijk en bijzonder artikel vind je onder de link over de psychologie in de reclame.
Toegevoegd op 23 september 2020 19:01: afbeelding