Hoe kan ik weten of ik HSP heb, en bij wat voor soort psycholoog kan ik dit laten testen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
13K

Antwoorden (6)

HSP is een afkorting die vaak wordt gebruikt voor mensen die hooggevoelig zijn ("highly sensitive person"). Hooggevoeligheid is geen aandoening. Het is dus niet iets dat je kunt vaststellen of kunt diagnosticeren, al heb ik ooit begrepen dat er psychologen zijn die het wel gebruiken als soort diagnose.

Zo'n 'diagnose' is echter totaal onzinnig, omdat het geen aandoening is, en er geen heldere, wetenschappelijke definitie van bestaat.

Sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen. Een hogere emotionaliteit gaat vaak samen met sneller prikkelgevoelig zijn, en veel mensen die zichzelf deze eigenschappen toedichten, stellen ook hoge eisen aan zichzelf en zijn weinig assertief. Erg gevoelig zijn kan echter ook heel mooi zijn, omdat je mensen goed aanvoelt en je vaak intens kunt genieten van kunst, zoals muziek of andere kunstvormen.

Als je problemen ervaart zoals weinig assertief zijn, hoge eisen stellen aan jezelf, of gauw van je stuk zijn (snel emotioneel) dan kun je daar hulp voor zoeken. Mogelijk kom je dan samen met je hulpverlener tot de conclusie dat je over de hele linie wat gevoeliger bent, en mogelijk zijn er ook andere factoren die dit veroorzaken en waar je aan kunt werken. Ik zie persoonlijk geen waarde in het behandelen van een bepaalde gevoeligheid alsof het een psychische stoornis is. Het enige wat je er wél aan kunt hebben, is dat je mogelijk met het lezen van bepaalde (persoonlijkheids)beschrijvingen waarin je jezelf herkent, bepaalde gedragingen en gevoelens van jezelf beter kunt gaan begrijpen. Het kan dus zeker wel helpen om erachter te komen dat jouw gevoelens passen binnen een bepaalde beschrijving, en dat je van daaruit gaat ontdekken wat werkt en wat niet werkt, en welke positieve kanten er zitten aan bepaalde karaktereigenschappen. Daarna moet je er denk ik vooral niet al te veel aan vasthouden, maar gewoon je weg zoeken met de wijsheid die je onderweg hebt opgedaan. En zoals gezegd: als je psychische of psychosociale problemen ervaart door bepaalde karaktereigenschappen, kun je altijd hulp zoeken bij een psycholoog, maatschappelijk werker, of een andere hulpverlener.

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik vind HS trouwens geen onzin ofzo. Ik beschouw mezelf als HS: het heeft mij echt geholpen om erover te lezen, en ik heb minder last van bijv. prikkelgevoeligheid nu ik ermee om kan gaan. Maar je kunt je niet op HS laten testen, omdat er geen heldere definitie is, en je het niet moet zien als stoornis. Daarbij is HS enorm gehypt, dus mijd ik de term liever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een top-antwoord +++
Bij een antroposoof kan je hier hulp en informatie over krijgen. Zeker niet in de gewone psychiatrie, daar word het niet eens erkent. Je kan tests doen op internet en dan raad ik je de site van Elaine n Aron aan. Er zijn zoveel meningen over HSP dus laat je vooral niet gek maken en blijf trouw aan jouw eigen gevoel.Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te weten, of je een HSP bent, kan je boeken lezen hierover, bijvoorbeeld:

Aron, Elaine N., Hoog sensitieve personen: Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt.

Onderstaand nog wat info over HSP:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon

Via je huisarts kan je een doorverwijzing krijgen naar een psycholoog, als je huisarts daar achter staat natuurlijk.
HSP is niet opgenomen in het DSM-IV, maar je kunt wel testen laten doen om te kijken of je hooggevoelig bent. Er wordt nog veel onderzoek naar gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HPS is (vooralsnog) geen officiële diagnose. Als je last van hebt is het verstandig om op een voor jou passende manier leren hiermee om te gaan.

Toegevoegd na 45 seconden:
Verder sluit ik me aan bij Lies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HSP is geen ziekte. Het is een karaktereigenschap, maar dan wel een gevaarlijke. Het maakt je vatbaarder voor psychische aandoeningen.
Wat je moet leren, met of zonder psycholoog, is een leven opbouwen met beperkte stress. Er zijn bekende situaties die tot stress leiden. Ik geef een voorbeeld. In een alleenstaand huis wonen geeft minder kans op conflicten dan in flat wonen.
Verkeer kan ook stress geven. Zoek een job kort bij huis. Enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op internet zijn heel testen te vinden over hsp.
Toets gewoon HSP test in bijvoorbeeld.
Als je de meeste vragen met Ja kan beantwoorden ben je waarschijnlijk een hsp-er. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Veel mensen zijn chronisch vermoeid en worden daardoor gevoeliger, maar dan ben je nog geen hsp persoon. Je kan ook een ziekte hebben en daardoor de verschijnselen hebben.
Om te weten wat je echt mankeert, kan je drie dingen doen:
1. Uitsluiten dat je een ziekte hebt. Dus go see the dokter en laat je bloed nakijken.
2. Uitsluiten dat je een psychische stoornis hebt, ik denk het niet, want dan stelde je deze vraag waarschijnlijk niet. Maar, het kan. Als je drugs gebruikt hebt is er een kans op. Dan kan bvb de psycholoog eens bezoeken. Dan weet je vrij snel, of er iets echt mis is. Maar ben je alleen maar HSP of ze weten het niet, de dokter en de psycholoog....
3. Dan kan je eens op consult gaan bij een expert. Ik zie er genoeg in de praktijk en de meesten hebben gewoon geen idee wat gevoel is of wat energie is en/of wat moet ik doen om er van los te komen. Geen muur of spiegel houdt het tegen. Er is een beter systeem dat je te allen tijde beschermd tegen elke invloed die er maar bestaat. Je moet er wel iets voor doen.

Dus kijk maar...