Waar kunnen daders -die vroeger zelf slachtoffer waren- van kindermishandeling terecht voor hulp?

Dus echt een plek die gespecialiseerd is in zulke problematiek. Een aantal jaar terug had je zoiets als ‘No Kidding stop kindermishandeling’, maar dat bestaat niet meer.

2 jaar geleden
in: Psyche
1K

Antwoorden (2)

In eerste instantie bij de huisarts. Die kan doorverwijzen naar een geschikte instantie of hulpverlener in de regio. Per regio kunnen de mogelijkheden (ook m.b.t. wachttijd) verschillend zijn.
De huisarts, of de ggz praktijkondersteuner van de huisartsenpraktijk, kan (eventueel na een paar korte gesprekken) inschatten welk soort hulp voor de betreffende persoon het beste ingezet kan worden en of er sprake is van een situatie waarbij acute hulp (zonder ellenlange wachttijden) noodzakelijk is. Daarbij speelt o.a. mee of de persoon baat heeft bij groepstherapie of juist individuele gesprekken, of de persoon een acuut gevaar is voor zichzelf en/of anderen, of er sprake is van drank- of drugsgebruik / verslaving en eventuele persoonlijkheidsproblemen.
2 jaar geleden
Beau1908
2 jaar geleden
Dank voor uw reactie. Is er niet zoiets waarbij men zelf contact kan leggen met een instantie voor hulp? (Dus zoiets als No Kidding) Hierdoor sla je al die gesprekken met tussenpersonen en wachttijden over die je elders inderdaad wel hebt.
Inekez1
2 jaar geleden
Juist bij de huisarts heb je geen wachttijd en wordt je - in elk geval voor de eerste gesprekken - snel geholpen. Is doorverwijzing nodig naar een specialist die wel een wachttijd heeft, dan omzeil je die wachttijd niet door via een stichting of zelf rechtstreeks contact op te nemen. No Kidding was een stichting, geen specialistische instelling. Reden dat het niet meer bestaat is dat de zorg geregeld ver onder de maat was, of zelfs negatieve effecten had. Geen goed alternatief voor de professionele hulpverlening.
Mij lijkt het verstandigste als je contact op neemt met een psycholoog, misschien kunnen zij jou niet helpen met je vraag maar kunnen je doorverwijzen.