Is CPTSS iets waar je de rest van je leven last van hebt?

Ik weet dat ptss te behandelen is en dat je er dan geen last meer van hoeft te hebben, maar geldt dit ook voor cptss?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Vraag aan je therapeut naar een inschatting mbt jouw persoonlijke situatie/prognose.
Griffin
2 jaar geleden
Neem de moeite om de link te volgen en te lezen: https://decreased-innocence.nl/over-cptss-complex-post-traumatische-stress-stoornis/
Je antwoord staat ergens onderaan het artikel.

Antwoorden (1)

Het is mogelijk, maar het hangt ook van de ernst van de CPTSS en de persoonlijkheid van iemand af.

Na een goede behandeling kan het zijn dat je er de rest van je leven geen last meer van hebt, althans het zal je leven niet meer beheersen. Je zult natuurlijk altijd gevoelig blijven voor bepaalde triggers, maar daar heb je mee om leren gaan.
Wat ‘gewone’ PTSS betreft wordt gedacht dat bij ongeveer 30% van de patiënten een behandeling geen effect heeft.
Bij Complexe PTSS zal dit percentage hoger liggen: er kan naast de PTSS-klachten ook sprake zijn van andere psychische problemen. Het kan dan gaan om een persoonlijkheidsstoornis zoals een borderline persoonlijkheidsstoornis, dissociatieve stoornis of psychotische stoornis.
SimonV