Wat zijn de oorzaken van een seksverslaving?

Ali B heeft in zijn boek geschreven dat hij kennelijk lijdt aan een seksverslaving. In het gedoe rondom The Voice denken ze dat de andere mogelijke daders hier misschien ook aan lijden. Wat zijn de oorzaken van een seksverslaving? Waar komt het vandaan?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Castle
2 jaar geleden
Het kan ook zijn dat hij zich wil indekken. Er is een andere artiest (Amerikaans) geweest die zei een seksverslaving te hebben. Hierdoor werd er door de menigte meer op begrip gerekend want hij was immers ziek en gaf dit toe. Door aan te geven dat je een verslaving hebt zeg je eigenlijk dat je buiten je schuld om dingen doet en nu opeens hulp nodig hebt.

Antwoorden (1)

Er zijn geen specifieke oorzaken te noemen. Dit zouden oorzaken kunnen zijn:
• Gevoel van eenzaamheid
• Emotioneel trauma (bijvoorbeeld echtscheiding)
• Gebrek aan liefde en aandacht (tijdens je opvoeding)
• Minderwaardigheidsgevoel
• Onzekerheid
• Op jonge leeftijd voor het eerst in contact met seks/porno (vergroot risico)
Daarnaast geldt hoe gemakkelijker iemand in aanraking is gekomen met seks/porno des te gemakkelijker deze drang kan leiden tot een seksverslaving.
.
Lentis:
• Onstabiele kindertijd, wanneer er tijdens de jeugd één ouder weinig of niet betrokken is geweest bij de opvoeding of er veel onrust was in het gezin kan dit de oorzaak zijn van hyperseksualiteit
• Traumatische gebeurtenissen, zoals lichamelijk of seksueel geweld
• Blootstelling aan abnormaal seksueel gedrag via bijvoorbeeld pornografie
• Vroeger heerste er vaak een streng taboe rondom seksualiteit waardoor voorlichting niet of nauwelijks gedaan werd
• Ontsnappen van de werkelijkheid omdat je het gewone leven niet meer aan kan
.
Er is een verschil tussen het hebben van een hoog libido en een seksverslaving. Bij een seksverslaving heb je een probleem en bij een hoog libido niet. Een seksverslaving gaat meestal niet eens om de seks, maar om het ontsnappingsmoment tijdens de seks. Mensen met een seksverslaving hebben niet alleen veel zin in seks, maar hebben vaak ook last van een onderliggend probleem.
SimonV