Is dit depressie of aparte stoornis?

Ik ben 16 en heb al ruim 3 jaar lang depressie. Mijn depressie komt door een verschrikkelijke gebeurtenissen in me leven waaronder ik zelfs naar een ander land moest verhuizen. Ik denk hierom vaak terug aan tijden waarin alles normaal was en als ik er aan denk krijg ik zelfs een beetje pijn aan me hart en begin ik helemaal uit het niets te huilen. Is dit een onderdeel van depressie of een andere stoornis?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Ritsuka
2 jaar geleden
Sta je onder behandeling? Je psycholoog kan je hier het beste mee helpen.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik ziu ook met een psycholoog of therapeut gaan praten over vastgelopen rouw.

Antwoorden (1)

Als dit alleen je symptomen zijn:
“Ik denk hierom vaak terug aan tijden waarin alles normaal was en als ik er aan denk krijg ik zelfs een beetje pijn aan me hart en begin ik helemaal uit het niets te huilen.”
Dan zit je in een rouwproces.

Dat wil niet zeggen dat je door je nare ervaringen niet ook in een depressie zit. Een depressieve episode moet volgens de DSM-IV-TR aan de volgende criteria voldoen:

A. Vijf (of meer) van de volgende symptomen zijn binnen dezelfde periode van twee weken aanwezig geweest en wijken af van het eerdere functioneren; minstens een van de symptomen is ofwel (1) een sombere stemming, ofwel (2) verlies van interesse of plezier.
1. Sombere stemming. (Bij kinderen en adolescenten kan de stemming prikkelbaar zijn.)
2. Duidelijk verminderd(e) interesse of plezier in (bijna) alle activiteiten.
3. Onbedoeld gewichtsverlies of gewichtstoename of veranderde eetlust. (Bij kinderen moet gedacht worden aan het niet bereiken van de te verwachten gewichtstoename.)
4. Niet kunnen slapen of te veel slapen.
5. Psychomotorische agitatie (fysieke onrust) of vertraging.
6. Vermoeidheid of verlies van energie.
7. Gevoelens van waardeloosheid of buitensporige of onterechte schuldgevoelens.
8. Verminderd vermogen tot nadenken of concentreren, of besluiteloosheid.
9. Terugkerende gedachten aan de dood (niet alleen de vrees om dood te gaan), terugkerende suïcidegedachten zonder een specifiek of een suïcidepoging, of een specifiek plan om suïcide te plegen.

B. De symptomen voldoen niet aan de criteria voor een gemengde episode (dus geen tot weinig manische kenmerken).
C. De symptomen veroorzaken klinisch significant lijden of belemmering in sociale, beroepsmatige of andere belangrijke omstandigheden.
D. De symptomen zijn niet het gevolg van directe fysiologische effecten van middelengebruik (bijvoorbeeld drugs of medicatie) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld hypothyreoïdie).
E. De symptomen kunnen niet beter worden verklaard door rouw, bv. na het verlies van een geliefde persoon, de symptomen duren langer dan twee maanden of worden gekenmerkt door belemmering in het functioneren, preoccupatie met waardeloosheid, suïcidale gedachten, psychotische symptomen of psychomotorische retardatie.
Alleen iemand die hiertoe opgeleid is, kan na een anamnese een diagnose vaststellen.

Als je het gevoel hebt dat je steun nodig hebt, kun je de huisarts raadplegen.
Toegevoegd op 17 oktober 2021 11:04: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Alle symptomen die u heeft opgenoemd heb ik wel maar dit is dan juist iets anders inderdaad