Wat is mindfulness en kun je dat eenvoudig zelf toepassen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1K

Het beste antwoord

Mindfulness is een uitdrukking die afkomstig is uit het angelsaksisch taalgebruik. De oorsprong ligt in het Boeddhisme. Het is een onderdeel van het zogenaamde achtvoudige pad (in Pali en Sanskriet: samādhi). Het werd oorspronkelijk aangeduid met sati in Pali of als smṛti in Sanskriet. Het wordt al duizenden jaren toegepast door aanhangers van allerlei vormen van Boeddhisme. Voornamelijk in het Verre Oosten. Het bestaat uit meditatie en yoga.

In het Westen is het bekend geworden door het werk van onder anderen Thich Nhat Hanh[1], een Vietnamese monnik die verbannen is en nu in Frankrijk woont en daar onder andere les geeft. Mindfulness wordt toegepast in, onder andere, MBSR en MBCT (verderop in dit artikel).

Mindfulness verwijst naar:

een vorm van meditatie waarin men zich op een niet-reactieve manier bewust is van de fysieke en geestelijke sensaties en situaties van het moment ("Een zachtmoedige relatie aangaan met wat er zich nu aanbiedt"): bewuste aandacht.
een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: aanvaarding.
juiste indachtigheid of bewustzijn in de Boeddhistische leer.

Door mindfulness te beoefenen wordt het mogelijk de werkelijkheid te aanvaarden en bewust aandacht te geven aan jezelf en alles om je heen.[bron?] Leven in het moment. Door het bewustworden en loslaten van automatismen en oordelen, is het mogelijk innerlijke kalmte en rust te bereiken. Het is niet de bedoeling dat je in jezelf keert of transcendeert. Hoewel de term mindfulness verbonden is aan het Boeddhisme, zijn er zeer oude Christelijke mystieke tradities die vergelijkbare (meditatie-)technieken hanteren en ook vergelijkbare ervaringen beschrijven[2].
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie op mijn vraag.

Andere antwoorden (5)

Mindfulness houdt in dat je je altijd bewust bent van wat je aan het doen bent.

Dat kun je heel eenvoudig zelf toepassen door gewoon je volle aandacht bij iedere bezigheid te houden.

Dat houd niet in dat je veel gaat nadenken over (bijvoorbeeld) hoe je de was het beste op kunt vouwen, maar meer dat je je bewust wordt van de aanraking van de handdoek op je vingers.

Het is dus een manier om de storm van gedachten en emoties te minderen door ze gewoon te bekijken. Om het stille oog in de storm te vinden.

Mindfulness komt oorspronkelijk uit het oosten, maar begint een intrede te maken in de westerse wereld. Er zijn tegenwoordig ook veel therapeuten en psychologen die deze technieken toepassen om mensen tot rust te brengen.
Mindfulness kan levensveranderende gevolgen hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatste zin: zeker te weten!!! Mooi uitgelegd ook. + Ik vind het niet eenvoudig zelf toe te passen. Ik raad je echt een cursus aan, liefst bij een psycholoog/goeie therapeut, omdat het veel bij je los kan maken. Het is een vrij beroep, dus in principe mag iedereen cursussen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psycholoog is inderdaad geen beschermde titel. Let er wel even op dat als je behandeld wordt door een psycholoog die geen andere titel heeft als bijvoorbeeld GZ-psycholoog of klinisch psycholoog (dat zijn namelijk wel beschermde titels), je zorgverzekeraar de behandeling niet zal vergoeden. Voor de zekerheid kan je het beste van tevoren even informeren bij je zorgverzekeraar aan welke voorwaarden een behandelaar moet voldoen, wil je voor vergoeding in aanmerking komen.
Mindfulness is als het ware het tegenovergestelde van 'op de automatische piloot leven'. Je bent je bewust van wat je doet, ziet, voelt en ervaart -zonder erover te oordelen. Mindful door het leven gaan ervoor zorgen dat je minder het idee hebt dat je 'geleefd wordt'.
Een cursus in Mindfulness wordt ook wel Aandachttraining genoemd.
Overigens wordt Mindfulness vaak onterecht geschreven als 'mindfullness' (dus met twee ll's, refererend aan full = vol): Mindfulness gaat echter niet over het hebben van een vol hoofd, maar over het op een oplettende manier leven. Hierdoor krijg je als het goed is juist een leger hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Mindfulness is leven met aandacht. Mindfulness zorgt ervoor dat je stopt met piekeren, minder stress ervaart, effectiever werkt en lekkerder in je vel zit.
In deze tijd zijn veel mensen druk met van alles en nog wat. Al deze gedachten vliegen constant door ons hoofd. Het overgrote gedeelte van deze gedachten gaat over de toekomst: “Ik moet morgen even langs m’n moeder”, “Morgen moet dat rapport af”, “Straks ga ik schoonmaken, en daarna die telefoontjes plegen”.

Met mindfulness ga je juist je aandacht richten op het heden. Je laat even alle gedachten voor ‘straks’ of ‘morgen’ varen, en houdt je bezig met wat je nu aan het doen bent. Je luistert bijvoorbeeld naar het gebrom van de auto, de klanken van de radio. Je voelt de warmte van de autokachel langs je gezicht en handen stromen. Je ziet wat er gebeurt op de weg: de andere auto’s, de omgeving, de weg. Je bent je bewust van de hobbels in de weg, de weerstand van het pedaal en ga zo maar door. Je bent je volledig in de beleving van het ‘nu’, dat is mindfulness. Mindfulness zorgt voor meer focus en betere prestaties.

Mindfulness is iets wat iedereen gewoon kan leren. Het is eigenlijk een hele toegankelijke vorm van meditatie. Door je regelmatig bewust te zijn van het ‘nu’ kun je mindfulness aanleren. Steek bijvoorbeeld een mindfulness-steentje in je broekzak. Telkens als je dit steentje voelt herinner je jezelf eraan dat je moet genieten van het moment. Lees meer over mindfulness in het boek 'Beter nu' van Rob Brandsma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor wat het is en dat met name ook ervaren wat het is zou je kunnen kijken op de eerste link, staan wat filmjes en links naar complete geleide meditaties.

Wanneer zelf doen wat minder geslaagd is, de tweede link verwijst naar de VMBN, de beroepsvereniging van mindfulness trainers. Met adressen van trainers en trainingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort gezegd je leert te leven in het hier en nu, en niet meer in het heden en de toekomst.(vooral door ontspanningsoefeningen)
ik heb zelf de cursus gedaan,en ik moet toegeven het was voor mij een prima therapie. en je leert er ook van om bewustere keuzes (Je hebt altijd een keuze)te maken en meer (zonder egoistisch te zijn)aan jezelf te denken.

Toegevoegd na 1 minuut:
tip doe eerst een cursus en dan kun je het zelf blijven toepassen

Toegevoegd na 4 minuten:
kijk in je polis of je het vergoed krijgt van de zorgverzekering via huisarts of psycholoog.