Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe werkt de confrontatie methote met angst voor ambulancepersoneel?

Ik heb als jaren angst voor ambulance(personeel). Dit komt door dromen in mijn kindertijd. Lees de vraag: ik ben bang voor de ambulance wat moet ik doen?.

Dus ik ben sinds kort naar een psycholoog gegaan, en ben nu met EMDR bezig maar uiteindelijk wil zij naar de confrontatie methode gaan.

Maar hoe werkt dat als je een angst hebt voor ambulance(personeel)?

Je kan ze toch niet zomaar laten komen als ze aan het werk zijn?
En wat kan het ambulance personeel doen om mij rustig te krijgen?
Letten ze niet op mijn houding, ademhalen enz. als ik op dat moment angstig ben?

Hoe gaat dit in zijn werk? ik wil namelijk goed voorbereid zijn, wat ik kan verwachten.

Help mij!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoe jouw psycholoog het in JOUW geval wil aanpakken, zal je toch echt aan je psycholoog moeten vragen. Ook hoe ze het regelt met het ambulancepersoneel, dat kan alleen jouw psycholoog je vertellen. Ik kan je hier slechts vertellen hoe confrontatietherapie in z'n algemeenheid in het werk gaat. Het komt er, eenvoudig gezegd, op neer dat je wordt blootgesteld aan datgene waar je bang van bent. In jouw geval word je "gedwongen" om in de buurt van een ambulance en het ambulancepersoneel te zijn. Jij zult dan angstig worden. Je wilt weg, weg, weg. Je hartslag gaat omhoog, je gaat zweten, je begint misschien te huilen. Maakt allemaal niet uit: je gaat zo ver dat je het nog nét aankunt, ondanks al die verschijnselen. Vervolgens, terwijl jij nog volop in je angst zit, gaat je psycholoog samen met jou kijken wat er nu gebeurt. Zodat jij niet alleen maar angstig BENT, maar als het ware "naar jezelf kunt kijken" en zelf kunt constateren: "goh, ik ben enorm angstig!". Dat helpt al. Vervolgens ga JIJ ervaren dat je weliswaar angstig bent, maar dat je dus ook "naar je gedrag kunt kijken", en ga je je afvragen: *waarvoor* ben ik nu zo bang? En: is mijn angst eigenlijk wel nodig? Je leert op die manier om afstand te nemen van jezelf, en van je angst. En, heel belangrijk: jij laat je niet meer leiden door die angst, maar je neemt zelf de leiding terug in handen. Juist dóór naar jezelf te kijken. Juist dóór jezelf af te vragen waar die angst nu eigenlijk voor nodig is. De situatie overmeestert jou nu niet meer. En dat is het begin van het overwinnen van de angst.   Toegevoegd na 9 minuten:   Ik heb een video toegevoegd. Het is weliswaar een Amerikaans filmpje, dus het is naar onze smaak wat overdreven theatraal opgezet. Als je daar doorheen kijkt, krijg je een indruk van hoe confrontatietherapie (exposure therapy) in z'n werk gaat. Het filmpje toont een stoere kerel die zó bang is voor pitbulls dat hij geen wandelingetje in het park durft te maken. Dat angst komt van een aanval door een pitbull die hij heeft meegemaakt toen hij een jochie was. Nu helpt zijn psycholoog hem over die angst heen te komen. Eerst met een pitbull-puppie. Hij *moet* de pup aaien, maar hij mag zelf het tempo aangeven waarin de pup dichterbij wordt gebracht. Uiteindelijk moet hij in de buurt zien te komen van een volwassen pitbull.  

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_therapy
http://www.youtube.com/watch?v=JDvDCqLCdEE

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100