Hoe kan ik mijzelf het diepste relaxen?

Ik wil voor dat ik naar bed ga, mijzelf tot het diepste relaxen, maar hoe moet dat?? Ik heb hier genoeg wierook liggen en ook nog 2 yogamatjes. Yoga en mediteren lijkt me wel wat, hoe doe ik dat dan? Ook heeft mijn moeder een still point inducer (foto), ik weet hoe ik deze moet gebruiken maar helpt het om mij diep te relaxen? Mij lijkt het dan goed om het op deze volgorde te doen; still point inducer, yoga en dan mediteren. Kan iemand dan uitleggen hoe ik yoga en mediteren doe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

In de eerste plaats goed voor jezelf zorgen. Moeite doen om in slaap te komen heeft een averechts effect. Hoe actiever je bezig bent om in slaap te komen, des te groter het risico dat je juist niet slaapt. Slapen is iets dat je min of meer vanzelf moet overkomen en wel op het moment dat je die slaap nodig hebt.

Voeding, de tijd die je ervoor neemt en een zekere regelmaat hebben een uitermate groot effect op je stemming. Er wordt zelfs beweerd dat het dagelijks in snel tempo naar binnen stouwen van je eten, en dat hoeft dan nog niet eens junkfood te zijn, hartinfarcten in de hand werkt door de stress. Daarbij houden oorzaak en gevolg elkaar in stand.

Natuurlijk zijn ook andere aspecten van je leefstijl van belang. De godganse dag voor tv- en computerbeeldscherm is niet gezond, evenals een gebrek aan beweging en frisse lucht. Maar onderschat vooral niet de invloed die tekorten in je voeding kunnen betekenen voor je gezondheid. Als je er gevoelig voor bent kunnen tekorten aan vitamines en bepaalde mineralen, zoals zink, een flinke depressie veroorzaken of mede in de hand werken.

Als je denkt dat tekorten in je voeding een rol kunnen spelen, en de kans is heel groot dat dit bij veel mensen het geval is, dan is het aan te raden om eerst je voedingsgewoontes te optimaliseren door alle junkfood te vermijden, in de eerste plaats energy drinks en andere frisdranken die je alleen maar enorm opjutten. Ze geven geen energie maar werken als een soort speed. Ze maken je onrustig. Eet fruit, verse groente, noten, vis, volkorenbrood, boter, kaas, kortom, die gezonde dingen waarvan we eigenlijk allemaal wel weten dat ze goed voor je zijn. Maar aarzel niet om daarnaast een goeie kwaliteit multivitamine- en mineralenpreparaat te gebruiken als je denkt dat je tekorten een rol zouden kunnen spelen.

Dit is natuurlijk geen oplossing voor vandaag maar voor de wat langere termijn. Maar als je zoveel last van stress hebt kan het geen kwaad om eerst eens een basis te leggen in de vorm van een betere fysieke gezondheid. Alleen het ermee bezig zijn kan een vorm van afleiding zijn die heilzaam werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel. Ik gok natuurlijk een beetje maar stress- en depressieve klachten lokken doorgaans geen al te gezond gedrag uit, terwijl het vaak wel een goed deel van de oorzaak is, oftewel de boel in stand houdt. Kip en ei. Matteo wil een wondermiddel dat in één klap een einde aan zijn lijden maakt. Begrijpelijk, maar zo werkt het natuurlijk niet. Wat meer grip op zijn gezondheid kan net het beetje verschil maken.

Andere antwoorden (2)

Je kan je het beste relaxen als je lichaam ook echt moe is. Ik slaap altijd heerlijk als ik gesport heb. Vooral als ik op het einde van de training echt alles eruit gooi.
Wat ook kan helpen is tel-slapen. Ga op je rug liggen, en beweeg je niet, zelfs niet bij jeuk. Bij het inademen tel je langzaam tot 1, bij het uitademen tel je langzaam tot 2. Na een paar dagen/weken val je zo meteen inslaap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik gebruik zelf op een mp3 speler een relax progamma van Roy Martina......prachtige c.d's met lessen in ontspannen
De muziek en zijn stem.maken je heel rustig.......en leren je na verloop van tijd........echt waar goed te slapen.
Echt een aanrader.het is yoga en je brein anders leren denken tegelijk