Hoe heet het wanneer iemand steeds praat over zijn eigen goede daden?

Hoe heet een persoon die (soms hinderlijk) zijn eigen goede daden uit het verleden opsomt elke keer weer in gesprekken? Kan dat een stoornis/(psychische) ziekte zijn als dat overheerst?

3 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Z512099
3 jaar geleden
Een narcist.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Narcisme. Voorbeeld: Trump
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Het kan een psychische stoornis, zoals narcisme, zijn, maar wij kunnen hier geen diagnose stellen, daar heb je een psycholoog / psychiater bij nodig die de persoon ziet en spreekt.
SentWierda
3 jaar geleden
@Hanneke Janssen. Je hebt gelijk en daarom kan niemand hier een diagnose stellen Daarom gebruik ik in mijn antwoord de term 'kenmerken van'.
Tegelijkertijd en los van de diagnose van de psycholoog/psychiater, kun je iemand een narcist noemen vanwege diens gedrag - vanwege de vele kenmerken die bij narcisme horen. Terwijl de kans groot is dat hij (de veronderstelde narcist) zich verre houdt van een psycholoog/psychiater; zo verstandig is hij wel. Waarbij verstandig kan worden opgevat als : geraffineerd.
Over dit interessante verschijnsel kan ik twee boeken aanbevelen:
- Het monsterverbond door Caroline Roodvoets. Uitg. Aramith.
- Liefde door Markt Mieras. Uitg. Nieuw Amsterdam..
SentWierda
3 jaar geleden
De auteursnaam is: Mark Mieras.

Antwoorden (2)

Dit zou een narcist kunnen zijn.
Volgens de DSM IV heeft iemand een narcistische persoonlijkheidsstoornis wanneer deze aan vijf of meer van de volgende criteria voldoet.
1. Overdrijft eigen prestaties en talenten, vindt zichzelf geweldig
2. Verwacht dat anderen hem op een voetstuk plaatsen
3. Fantaseert over succes, macht, schoonheid en roem
4. Vindt zichzelf speciaal en uniek en denkt alleen begrepen te worden door gelijksoortige mensen of mensen met een hoge status
5. Eist buitensporige bewondering
6. Eist een voorkeursbehandeling, speciale voorrechten, gebruikt anderen voor zijn doel
7. Gebrek aan empathie, houdt geen rekening met anderen, respectloos
8. Afgunstig en jaloers, denkt dat anderen dat ook op hem zijn
9. Gedraagt zich arrogant en hooghartig
De belangrijkste kenmerken van narcisme zijn een gebrek aan inlevingsvermogen, grootheidswaanzin en behoefte aan bewondering van anderen. Narcisten zullen bijvoorbeeld opscheppen over wat ze allemaal goed kunnen en de ander klein maken in gezelschap.
SimonV
3 jaar geleden
Computoon
3 jaar geleden
Zou Hyacinth Bucket (van de tv-serie Schone Schijn) ook te classificeren zijn als narcist?
Combinatie snob/narcist?
Hij valt onder de overkoepelende benaming 'foute mannen'.
'Foute mannen' in deze categorie zijn narcistisch. Ze hebben applaus en bewondering nodig. Ze willen graag in het middelpunt van de belangstelling staan.
De man kan ook kenmerken hebben van de psychopatische man. Dit is vaak een goeroe-achtig type in het alternatieve circuit. Ook kan hij bijv. predikant of leraar zijn. In alle gevallen een man met charismatische uitstraling waarbij je niet verwacht dat hij psychopatisch is.
Opmerkelijk is dat narcistische en psychopatische mannen een grote aantrekkingskracht hebben op vrouwen.
Bron: boek Het monsterverbond, door Caroline Roodvoets. Uitg. Altamira-Becht en bij herdruk: uitg. Aramith. Dit boek gaat met name over de aantrekkingskracht van zeven typen foute mannen.
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Jouw beschrijving gaat voorbij aan het feit, dat Narcisten zowel vrouwen als mannen kunnen zijn. En wat is de beschrijving van een "foute" man?
SentWierda
3 jaar geleden
@Ivana. Er zijn zowel 'foute mannen' als 'foute vrouwen'. In het boek van Mark Mieras gaat het over beide groepen. (Zie reacties.)
'Foute mannen' zijn er evenveel en wellicht meer dan 'foute vrouwen'. Carolien Roodvoets heeft een boek geschreven over uitsluitend 'foute mannen'. Zij definieert 'foute mannen' als: mannen die een relatie aangaan maar die geen enkele verantwoordelijkheid nemen.
Ze onderscheidt tien typen 'foute mannen':
de man met bindingsangst; de eeuwige vrijgezel; de jaloerse en bezitterige man; de afstandelijke, stille man; de dwangmatige man; de gewelddadige man; de seksueel perverse man; de verslaafde man; de narcistische man; de psychopathische man.
Veel vrouwen blijken te 'vallen' op 'foute mannen'. Vrouwen die bereid blijken veel te investeren en hiervoor niets terugkrijgen.
.
SentWierda
3 jaar geleden
Tip voor de mingevers: de twee door mij genoemde boeken lezen.