Waarom doen schokkende beelden niks met mij?

ik ben een jongen van 14 jaar. 2 jaar geleden heb ik beelden gezien op het internet die veel mensen als schokkend ervaren (zelfmoorden, moorden, onthoofdingen en extreme ongelukken). eerst vond ik het naar om dat soort beelden te zien maar ik kwam toch steeds terug op dat soort videos. nu ik 14 ben doen camerabeelden van zelfmoorden, moorden, onthoofdingen en extreme ongelukken mij niks meer en voel ik er geen emoties bij. ik ben bang dat er iets mis is met mij. weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het goed begrijp heb je 2 jaar lang regelmatig dit soort beelden bekeken?
Je hebt jezelf mogelijk ongevoelig gemaakt.
Ritsuka
7 jaar geleden
begin in elk geval met het niet meer kijken van dit soort beelden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt er ook ongevoelig voor zijn, omdat het jou zelf niet treft, als je deze beelden zou zien terwijl het gaat over een bekende, zou het je waarschijnlijk zeker wel wat doen.
In het begin vond je het wel naar om te zien, dit omdat je er misschien mee overvallen was en deze beelden niet verwachtte, nu kijk je er bewust naar en weet je wat er gebeuren gaat, waardoor je er niet meer van schrikt.
Je moet er wel aan werken, deze beelden niet als normaal te gaan zien, stoppen met ernaar kijken is dan de beste manier, maar er is, denk ik, nog niets mis met je.
TurfGraver
7 jaar geleden
Wordt geen narcist a.u.b.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb het filmpje gezien van Sadam die werd opgehangen. Moest er van kotsen. Werd er mee geconfronteerd door iemand niet wetend wat er zou komen. Bij bepaalde beelden heb ik ook geen gevoel. Ook al zijn deze erg. En bij andere beelden wel. Maar ik ga er niet bewust naar zoeken.

Het beste antwoord

Dat heet desensibilisatie ; je hebt er ZO veel naar gekeken, dat het je weinig tot niets meer doet. Dat weer terugdraaien is eigenlijk zo goed als onmogelijk. Zelfs als je er nooit meer naar zou kijken, en ineens weer iets te zien krijgt. Het "pad" in je hersenen om niet meteen alle alarmbellen te laten rinkelen, is stevig aangelegd en ingesleten.
Hetzelfde gebeurt ook bij mensen die bijvoorbeeld veel horrorfilms kijken, of, kwalijker, veel porno.

Je hebt dan op de lange duur meer en heftiger beeldmateriaal nodig om de zelfde reactie "uit te lokken" in je lichaam. Bij hele heftige bloederige beelden is het niet per definitie een ramp als je daar wat minder van schrikt en je minder slapeloze nachten hebt van een onverwachte "input", bij porno is het natuurlijk kwalijker als je niet meer opgewonden kunt raken van normale seks. Dat kun je dus beter vermijden ;-)

Er is dus niks mis met je, je hebt alleen een nogal heftige "therapie" gehad voor een kwaal die je niet had. Extreme angst of walging bijvoorbeeld, Maar het effect is wel dat dingen die een NORMALE angst of afkeer of walging moeten oproepen, dat niet meer doen. Dan betekent dat je bijvoorbeeld bij griezelfilms meer een verhaal nodig hebt dan iemand die (nog) kan "genieten" van een bloederige B-film. En dat je je bij beelden van bijvoorbeeld oorlogssituaties bewuster zult moeten inleven, omdat het beeld ZELF geen schokeffect meer teweeg brengt. Maar je realiseren welke verhalen er achter zitten, kunnen je echt nog wel een rotgevoel geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
En om terug te komen op mijn waarschuwing uit de tweede alinea : dat meen ik. Als je NU al merkt dat je met je extreme fascinatie voor bepaalde beelden ZO snel desensibiliseert, probeer je porno-consumptie (waarvoor inmiddels ook de interesse begonnen zal zijn) zo minimaal en vooral zo NORMAAL mogelijk te houden, wil je een goede kans maken op een bevredigend seksleven later.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankjewel voor al het advies, en ik ben in elk geval opgelucht dat er niet echt iets mis is met me.
Ivana
7 jaar geleden
Marleen. Echt een waardevol antwoord! PLUS
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik merkte zelf hoe "afgestompt" ik was (fervent horror-liefhebber) toen mijn dochter serieuze interesse kreeg in de tweede wereldoorlog en ik niet warm of koud werd van foto's waar zij soms weken niet van sliep...... Zij heeft echt een beetje MOETEN desensibiliseren -met mate - om überhaupt geschiedenisboeken te kunnen lezen, films te kunnen kijken en tentoonstellingen te bezoeken, waar ik mezelf heb moeten aanleren echt stil te staan en na te denken over de gruwelijkheid van sommige van die beelden (bergen uitgemergelde lijken enzo). Ze maken nu (weer) indruk, maar via een andere "weg". Ik herken dit probleem dus HEEL goed.