Hoe help je jezelf om gelukkiger te worden?

Naast naar een psycholoog gaan?

13 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helpt een Psycholoog dan?
Snuffel
13 jaar geleden
Wel iets in mijn geval. Maar ik zou graag wat beter voor mijn eigen innerlijk willen zorgen, rustiger worden vanbinnen, blijer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk niet voor iedereen en bij elk probleem, maar ik denk dat psychologen vaak kunnen helpen om gelukkiger te worden.

Antwoorden (24)

Heel heel heel veel leuke muziek luisteren. En bijvoorbeeld dingen doen die je leuk vind zoals naar een pretpark gaan of naar een kerstmarkt iets met je vrienden/vriendinnen doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een +
Bij mij helpt. Genieten van het leven. Elke ochtend denken. Fijn dat ik leef. Muziek luisteren werkt ook echt! En wandelen in de natuur ook. Aan stressen heb je niks (Ookal mag je best eens stressen) Maar blijf rustig

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook kun je vrienden maken of een teamsport gaan spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, inderdaad lekker genieten van kleine dingen en buiten zijn is altijd goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je :)
Als je veel binnen zit, maakt naar buiten gaan en in beweging komen gelukkiger.
Maak een lijstje van leuke dingen (om te doen). Plan deze activiteiten en voer ze uit.
Beloon jezelf, elke keer als je iets gedaan hebt wat moet, maar niet leuk is.
Groet mensen op straat met een glimlach.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze kwam ik laatst tegen op internet en vond ik zo goed.
Niet verkeerd bedoelt verder, want ik snap je vraag heel goed.

-People get lost when they think of happiness as a destination.

Happiness is a mood and it’s a condition, not a destination.
It’s like being tired or hungry.
It’s not permanent.
It comes and goes and that’s ok.
And I feel like if people thought of it that way, they’d find happiness a lot more often.

Vertaald voor wie geen engels spreekt:
- Mensen raken verdwaald als ze aan geluk denken als zijnde een bestemming.

Gelukkig zijn is een emotie, een humeur, geen bestemming.
Het is net zoiets als honger hebben of moe zijn.
Het is niet blijvend.
Het komt en het gaat en dat is prima.
En ik denk dat als mensen er meer, op die manier, over dachten. Ze het geluk veel vaker zouden vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door in het NU te leven. Dat klink heel cliché, maar het is wel waar.

Omdat mensen steeds maar bezig zijn met de toekomst of het verleden missen ze telkens de gelukkige momenten in het heden. En alleen wat je NU beleeft kan je echt voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De psycholoog zal je niet gelukkiger maken, maar je helpen je leven zo in te richten dat je zelf in staat bent om het geluk naar je toe te trekken. Ga sporten, muziek maken, naar buiten, wandelen, fietsen, ga een cursus of een opleiding volgen, geniet van de zon, maak een strandwandeling, help andere mensen die het minder hebben dan jou, doe werk wat je echt leuk vindt, zonder je druk te maken over een hoog salaris of status. Praat met een familielid of vriend of vriendin over je problemen, bedenk eens hoeveel geluk je hebt dat je in een rijk en welvarend land woont en geen honger hebt, dat je een dak boven je hoofd hebt, dat je naar de dokter kunt, dat er schoon drinkwater uit de kraan komt,dat je op vakantie kunt gaan. Probeer je aan te leren om verlammende gedachten (het gaat niet, ik kan het niet, het wordt niets) te vervangen door positieve gedachten. (ik ga het proberen, ik wil het graag, ik vind het leuk). Raak niet in paniek als je zo nu en dan weer in je oude getob vervalt, je kunt veel meer aan dan je zelf denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Ontwikkel een geestelijke kijk op het leven. — Mattheüs 5:3.
2. Wees tevreden en vermijd „de liefde voor geld”. — 1 Timotheüs 6:6-10.
3. Houd genoegens op de juiste plaats. — 2 Timotheüs 3:1, 4.
4. Wees vrijgevig en probeer anderen gelukkig te maken. — Handelingen 20:35.
5. Wees dankbaar en tel uw zegeningen. — Kolossenzen 3:15.
6. Wees vergevensgezind. — Mattheüs 6:14.
7. Zoek verstandige omgang. — Spreuken 13:20.
8. Zorg goed voor uw lichaam en vermijd slechte gewoonten. — 2 Korinthiërs 7:1.
9. ’Verheug u in de hoop’ die de bijbel geeft. — Romeinen 12:12.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve die laatste vindt ik de rest wel erg leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nmr 8 is lastig blijkbaar,die is veel in opspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en dan waarschijnlijk niet het eerste deel van die uitspraak.
een psycholoog helpt je wel in de zin van naar je luisteren en tips geven, maar als je er verder niets mee doet, zul je ook niet gelukkiger worden. De enige die kan zorgen dat je gelukkig word, ben je zelf en dat is hard werken. Anderen kunnen je daarbij wel helpen, maar geluk komt niet van buiten, maar van binnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je zelf een zielespiegel voor te houden en oprecht te zeggen: ik ben wie ik ben en ik hou van mezelf, vanaf vandaag ga ik nog beter mijn best doen om gelukkiger te worden/zijn, en denk ik alleen maar aan leuke dingen, en behulpzaam zijn voor mijn mede mens.

Door alle negativiteit overboord te gooien en alleen positiviteit in huis te halen.

Door me zelf af te vragen wat ik ermee bereik als ik niet gelukkig ben.
Door te glimlachen tegen een wild vreemde...
Door je buurvrouw te helpen met boodschappen
Doo ....vul zelf maar verder in....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het boek "Happy for no reason" van Marci Shimoff te lezen en ook toe te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit Amerika zijn hele series van dit soort boeken tot ons gekomen. Ze hebben vast wel mensen geholpen. Lezen helpt wel hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is toevallig echt een goed boek, en niet zomaar het zoveelste zelfhulpboek die alleen maar geschreven is om wat geld te verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het boek niet, maar het heeft wel een heel leuke titel! Alleen van die titel word ik al blij :)
Luister het liedje "mijn dag" van Jochem meijer en ga ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Door tevreden te zijn met de kleine dingen om je heen.
-Door niet steeds naar iets groots en duurs op materieel gebied te streven.
-Door af en toe belangeloos iets voor een ander te doen.
-Door van jezelf en andere mensen te houden.
-Door een zwerfdier een dak boven zijn kop te geven en met liefde voor hem te zorgen.
13 jaar geleden
Ook dit is een vraag die voor ieder persoonlijk anders kan zijn. Ieder vind zijn geluk op zijn/haar manier. Zo worden vele mensen zoals ik in vorige reacties las gelukkig van muziek! Wat zijn de dingen in jouw leven waar je van geniet? Probeer je leven in die dingen te leiden.

Gelukkig worden kan pas als je je gelukkig voelt.
Ik denk dat de basis van gelukkig voelen vooral ligt bij de waardering van het leven, zoals het is.

Ik probeer iedere dag tegen mezelf te zeggen.. wat ben ik gelukkig. Weet je hoe? Door te denken dat er ook mensen zijn die datgene wat je zelf hebt (hoe klein het ook is) niet hebben. Dan mag je al van geluk spreken niet?

Zoals ik al eerder vermeldde. Wat zijn de dingen in jouw leven waar je van houdt? Richt je vooral op die dingen en probeer geluk te voelen voor alles wat je hebt. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel boeken verschenen die Feel Good als onderwerp hebben. Als je eens zou gaan snuffelen in de bibliotheek of een goede boekhandel, zou je ze wel vinden.
Persoonlijk heb ik ze nooit zo nodig gehad, dus ik herinner me geen titel.
Maar ze helpen om het positieve uit het leven naar boven te halen.

Zelfhulp door middel van lezen, echt waar, het helpt.
Er is geen probleem of er is wel ooit over geschreven.
Ze noemen dat ook wel bibliotherapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je deze regel een aantal keren op een dag zegt, word je zelfverzekerder, dus gelukkiger:

Het is goed te weten, dat ik goed ben, zo als ik ben.

Dat helpt echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hier een vast antwoord op was, was niemand meer ongelukkig. En dan zou ik hem ook meteen toepassen in mijn leven. En als er een boek was waarvan je gelijk gelukkig werd dan zou ik dat boek gelijk lezen.

Helaas denk ik dat het niet zo gemakkelijk is.
Ik denk dat je eerst moet nagaan of er een reden is waarom jij je zo voelt. Die zou je kunnen bespreken, en je kan kijken of je daar wat aan kan veranderen (bv therapie), en als je daar niets aan kan veranderen moet je er leren mee om te gaan.
Zoek geluk niet te ver en groot. Het kan zijn dat je een vaste definitie van 'geluk' hebt, maar geluk is bij iedereen anders. Voor mij is geluk het waarderen van wat je in je leven hebt en misschien nog wel het belangrijkste, jezelf waarderen.

Wat ik een hele mooie spreuk vind:
God geef mij kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en wijsheid om hier tussen onderscheid te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je jezelf gelukkig wilt zien kan je wel een psycholoog raadplegen maar dat hoeft niet noodzakelijk...
jezelf aanvaarden is belangrijk.
Wie zichzelf niet aanvaardt,voelt zich minderwaardig en kan zich daardoor niet gelukkig voelen.

Hou dus op met vergelijken. Er zijn toch altijd mensen
die beter,mooier,slimmer of rijker zijn.

Geloof in jezelf en weet dat niemand perfect is.
Misschien ben je zeer verstandig of ben je enorm sportief.
Een kei in je vak? Zoek iets waarin je goed bent en probeer met die eigenschap naar anderen toe te stappen.
Weet dat je dikwijls veel te streng bent voor jezelf.
Anderen bekijken je doorgaans veel positiever dan je denkt.

Geniet van wat je hebt.
Tenslotte,geniet van jezelf,je passies en je relaties met
anderen.

Herstel de Balans
Naast een goede relatie met jezelf,ligt geluk ook in goede
relaties met anderen.

Suc6

Toegevoegd na 15 minuten:
Een gelukkiger leven in 10 stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet balans zijn tussen inspanning en ontspanning, en tussen alleen zijn en samen zijn. Pak pen en papier en schrijf op waar je naar verlangt, waar je behoefte aan hebt. En maak een plannetje met concrete stappen hoe je daar kunt komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe een week lang elke dag minstens één keer iets waar je gewoonweg blij van wordt. Dat kunnen alledaagse dingen zijn: een brood bakken, een tekening maken, sneeuw opruimen, knopen aan je kleding zetten, je bed een keer extra verschonen.

Doe de week daarna elke dag óók minstens één ding waardoor je trots op jezelf bent. Een klusje wat je al een tijd uitstelt bijvoorbeeld.

De derde week doe je elke dag minstens één ding waar je blij van wordt, één ding waardoor je trots op jezelf wordt, en één ding voor iemand anders: deur openhouden, voorrang geven, glimlachen, hond uitlaten, je buren persoonlijk een gelukkig nieuwjaar wensen, vuurwerkresten helpen opvegen, praatje maken met de Straatkrant verkoper.

Volgens mij kom je dan al een eind in de goeie richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Live 'simple'...
Love 'somebody'....
Have friends....
Spare every week some free time 'to think'...
About 50 minutes or one hour... in your auto alone... near the beach... or in a cafe at somewhere with a nice wiew...
drink your drink and just think.... no read... no speak... just 'think'.... your mind will relax.... and you will have some small 'good decisions' while you 'think'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om gelukkig te kunnen zijn, zou je eerst bij jezelf moeten nagaan wat geluk voor jou betekend; dus jouw definitie van geluk. Ik vind geluk een zwaar woord. Net of je dagelijks iets mist omdat je niet gelukkig bent. Net of jij niet DAT hebt dat andere wel hebben die er zo gelukkig uit zien. Zou geluk zoals wij het zien misschien een verlangen kunnen zijn ook dat te ervaren dat een ander er zo "gelukkig" uit doet zien?

Wanneer ik naar mezelf kijk, ben ik niet gelukkig in die zin. Maar ik leef het leven dat ik wil. Een leven zoals ik dat graag wil leven. Niet te veel contacten zodat het haalbaar blijft voor me. Mensen om me heen die me een warm hard toedragen. Van alles in huis waar ik van geniet. Ik denk dat tevredenheid, mijn een gevoel van gelukzaligheid kan geven. Maar ik houd het gewoon op tevredenheid.

Geluk lijkt me te ver weg en bovendien lijkt geluk afhankelijk van derde en omstandigheden en dat is tevredenheid niet. Ik wens je een tevreden 2011
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet alleen maar de verkeerde dingen onthouden, maar vooral positief denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk ook eens aan andere mensen die het minder hebben dan jij. Je geluk kan in kleine dingen zitten zoals een jong lammetje in de wei. Maar ook in een heerlijk kopje koffie. Geluk hoeft niet ver te zijn je moet vaak alleen maar om je heen kijken. De stofjes die dwarrelen door een zonnestraal kunnen prachtig zijn en een mens gelukkig laten voelen. Een mooie sterrenhemel of een winterkoninkje tussen de struiken voor je. Zoek dicht bij je en je zal het zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet naar beneden kijken