Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand tips om rustig te blijven tijdens spreken op een begrafenis?

Mijn opa is overleden en ik ga nog wat zeggen op zijn begrafenis, ik weet dat ik vrij emotioneel zal zijn, heeft iemand tips hoe je je kan beheersen tijdens het spreken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8.9K
Kimath
12 jaar geleden
Gecondoleerd, en mensen begrijpen het wel als je wat emotioneel bent hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd WeirdAli!
Wat moedig van je joh, super.
Je hebt al hele mooie en bruikbare antwoorden gekregen vind ik.
Heel veel sterkte en als je emotioneel wordt, dan snapt iedereen dat hoor. Je bent echt niet de enige.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

ten eerste gecondoleerd, je kunt de Bach rescue spray gebruiken, daar wordt je niet slaperig van, maar wel rustig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kan helpen, is met iemand afspreken dat diegene het van je overneemt als het niet meer gaat. Het idee alleen dat je die mogelijkheid hebt, kan veel rust geven.
Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte! dat is sowieso het eerste mensen kunnen vast begrijpen dat je emotioneel bent ik ben 13 heb ook gesproken op een begrafenis van een belangrijk iemand. Wat bij mij hielp is je ogen op een punt richten vooral niet naar de mensen kijken. Dat hielp bij mij heel erg maar hoop voor jou dat het ook lukt sterkte joh!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knap van je Rowan!
En een super advies vind ik +!
Gecondoleerd en wat goed van je dat je het woord neemt bij de begrafenis. Ik heb het ook gedaan en het geeft een mooi gevoel achteraf om je gevoelens te hebben kunnen delen met de naasten. Ik ben ook vrij emotioneel, maar de spanning zal je emoties redelijk onder controle houden. Probeer je te concentreren op je verhaal, je zult zien dat je je dan best in de hand hebt. Je kunt ook beginnen met een zin als: "Het overlijden van ... maakt me erg verdrietig, maar toch wil ik graag mijn herinneringen/iets/een anekdote met jullie delen." En als je toch een beetje emotioneel wordt, bedenk dan dat dat zeker geen schande is. Je bent een mens en er zullen meer verdrietige mensen zijn. Heel veel sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Ademen, rustig en gecontroleerd. Er is geen haast en de mensen om je heen maakt het echt niet uit als jij even een paar keer diep in en uit ademt om aan de volgende zin te beginnen. Gecondoleerd met dit groot verlies.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel: Gecondoleerd en sterkte met dit grote verlies
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding