wanneer ben je een alcoholist (vrouw)?

wanneer ben je een alcoholist (vrouw)? is dat bij een aantal liter, of een aantal symptomen??
en moet je elke dag alcohol drinken om een alcoholist te zijn?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
crispy
2 jaar geleden
Het sleutelbegrip is 'afhankelijk van alcohol'.
Ritsuka
2 jaar geleden
Kun je nu 2 weken stoppen met alcohol zonder problemen? Zo nee, dan ben je verslaafd.

Antwoorden (3)

Signalen van alcoholisme zijn:

overmatig drinken - je drinkt meer dan 7 (vrouw) of 14 (man) standaardglazen alcohol per week
binge-drinken - je drinkt veel in korte tijd; binnen twee uur drink je 4 (vrouw) of 6 (man) standaardglazen alcohol.
Een alcoholverslaving ontstaat als je doorgaat met drinken terwijl het voor problemen zorgt.
fremar
2 jaar geleden
Er is geen vaste definitie van ‘alcoholist’ of alcoholisme. Meer dan 15 glazen per week (enof elke dag drinken) geldt voor veel bronnen als ‘teveel’ voor vrouwen.
2 jaar geleden
Een alcoholist is iemand die sterk verlangt naar alcohol, wel wil maar niet kan minderen en het blijft drinken ondanks de problemen die daar het gevolg van zijn. Die problemen kunnen zich bevinden op het gebied van gezondheid, werk of relaties.

De DSM-V (Diagnostical Statistical Manual versie V) spreekt niet van alcoholisme maar van “stoornissen in het gebruik van middelen”. Die stoornissen omvatten zowel afhankelijkheid van als misbruik van de middelen. Er zijn 11 criteria aan de hand waarvan de ernst van de stoornis vastgesteld kan worden:

Vaker en in grotere hoeveelheden drinken dan het plan was;
Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen;
Gebruik en herstel daarvan kosten veel tijd;
Sterk verlangen om te drinken;
Door dit gebruik tekortschieten op werk, school of thuis;
Blijven drinken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak;
Hierdoor hobby’s, sociale activiteiten of werk opgeven;
Voortdurend drinken, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt;
Doorgaan ook al weet je dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich meebrengt of verergert;
Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie;
Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door toch weer te gaan drinken.

Een alcoholist is iemand (het maakt niet uit of dat een man of een vrouw betreft) die ondanks de beste voornemens om matig te drinken, toch telkens weer doorgaat. De persoon heeft een verminderde controle. Hoe ernstiger dat is, hoe meer hij of zij afhankelijk is van alcohol.
Amadea
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
+In mijn optiek heeft het idd veel meer te maken met allerlei symptomen dan bepaalde hoeveelheden, hoewel bepaalde hoeveelheden in een constant patroon natuurlijk wel een aanwijzing kunnen zijn dat het problematisch/overmatig is.