Hebben autistische mensen last met het opslaan van herinneringen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
11.1K
MasterSword
4 jaar geleden
Elk mens is anders, en dat is ook met autisten.
Bij de meeste autisten zijn de hersenen veel meer bezig dan bij andere.
( informatie kan ook in de hersenen herschreven worden. )
Dus zullen ze dingen die hun niet belangrijk vinden niet opslaan of snel vergeten zijn. Maar hun talent/interesse zullen ze meteen alles kunnen vertellen.
( en niks vergeten ) Ik heb PDD-NOS dus een vorm van autisme

Antwoorden (1)

Vanuit wiki (een Google translate vertaling, website is er alleen in het Engels):
De kenmerken van de geheugenfunctie bij autisme zijn al tientallen jaren bestudeerd. Personen met autisme hebben beide specifieke problemen met geheugen en geheugensterktes.
Geheugenmoeilijkheden maken geen deel uit van de diagnostische criteria voor autismespectrumstoornis (ASS); maar het is een veel voorkomende moeilijkheid die door veel mensen met deze diagnose wordt ervaren. Dit artikel benadrukt declaratieve en niet-declaratieve geheugenfuncties en hun verband met autisme, maar niet de relatie tussen autisme en werkgeheugen.
Krachtgebieden zijn onder meer bepaalde soorten visueel geheugen en intact automatiseringgeheugen, waarbij sommige individuen een zeer goed automatiseringgeheugen vertonen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Autism_and_memory
https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatiseren_(didactiek)

Waar het dus op neer komt, is dat de hersenen van mensen met ASS (autisme spectrum stoornis, hierna noem ik deze even politiek incorrect "autisten) anders werken dan "normale mensen" (ook weer geen waarde oordeel). Autisten lopen daardoor tegen andere dingen aan dan normale mensen. Wat ook logisch is.

Wat je ziet is dat sommige autisten een zéér goed geheugen hebben. Dat kan visueel zijn, maar ook auditief of op welke andere manier dan ook. Waar normale mensen (vaak) de hoofdzaken onthouden (informatie filteren), onthouden autisten vaak alles van een bepaald iets (juist omdat het filter voor hoofdzaken er niet is, alles is "belangrijk").

Om een lang verhaal kort te maken, sommige autisten hebben moeite met het opslaan van herinneringen, anderen weer niet. Feit is wel dat het geheugen van autisten anders werkt dan bij normale mensen. Daarbij lopen ze tegen andere problemen aan dan andere mensen. Er is veel onderzoek naar gedaan (zie link autism and memory).
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis
Met mijn vorm van autisme ben ik bijzonder blij met mijn geweldige beeldgeheugen en audiogeheugen, met mijn geweldige concentratievermogen en mijn door zeer velen gewaardeerde creativiteit. Al deze afwijkingen hebben mij in ieder geval gesteund in mijn exacte studies in de organische chemie en de biochemie (specialisaties waarbij het denken in beelden, formules en schema's erg belangrijk zijn). Anderen mogen het van mij niet normaal noemen of hij-is-erg-op-zich-zelf of autisttje. Doen ze dat maar. In mijn wereld is het wel normaal.