Kun je zelf een dwangstoornis oplossen?

Ik heb al een tijdje last van dwanggedachtes en handelingen. Ik heb hiervan best veel last in mijn dagelijks leven. Is er iets wat ik er zelf aan kan doen om het te verminderen/over te laten gaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Antwoorden (1)

Een milde dwangstoornis kun je soms zelf oplossen. Als dat lukt, is het heel knap. Als het niet lukt, behoor je tot een meerderheid.
Er is al veel gewonnen als je inziet en ervan overtuigd bent dat je dwanggedachten niet kloppen en echt geen zin hebben. Probeer als je een handeling of gedachte voelt opkomen, deze te negeren als zijnde ‘onschuldig’ en zinloos. Net zoals je een onschuldige hoofdpijn beter kunt negeren door je er niet op te richten maar door afleiding te zoeken.
Hoe vaker je ervaart dat het niet uitvoeren van je dwang alleen maar een positief effect heeft, hoe meer de angst zal zakken.
Angst kan je gedachten kleuren, maar uiteindelijk ben jij de baas over je gedachten.
Sterkte en succes!
.
Als het niet zonder hulp lukt: recent werd aangetoond dat naast gedragstherapie ook ‘acceptance and commitment therapy’ helpt bij dwangstoornissen. Deze behandeling vindt plaats aan de hand van zes kernprocessen:
• cognitieve defusie: het leren scheiden van cognities (kennis, ideeën of overtuigingen) en gedrag. Je kunt iets anders doen dan je gedachten je ingeven, wat je dus de keuzevrijheid geeft om het advies dat je brein je geeft op te volgen, of niet.
• mindfulness: de vaardigheid om oordeelsvrij in het hier-en-nu je ervaringen te observeren en te ondergaan zonder actie te ondernemen om ervaringen te vermijden, te controleren of vast te houden.
• acceptatie: leren te stoppen met vechten tegen onvermijdelijke zaken in het leven, waaronder ook menselijk leed.
• zelf-als-context: het jezelf leren zien in context (samenhang) met je omgeving, je problemen zijn niet wie je bent.
• verhelderen van waarden: bepalen wat echt waardevol is in het leven, zoals gezondheid, relaties, vriendschap, ontwikkeling, spiritualiteit, creativiteit.
.
Nog wat tips die ik vond:
• Zo veel mogelijk alles blijven doen. Het is goed om te weten dat angst meestal na 60 tot 90 minuten vanzelf minder wordt. Het geeft u misschien de moed om toch de dingen te doen die u eng vindt.
• Uw gedachten proberen te veranderen. Op angstige momenten denkt u waarschijnlijk automatisch aan dingen die de angst erger maken. Het is belangrijk dat u die gedachten leert te veranderen. Wat kunt u bijvoorbeeld doen?
• Geruststellende gedachten oproepen. Kijk eens kritisch of er wel een reden is om zo bang te zijn. Bedenk vervolgens welke geruststellende gedachten u kunnen helpen. Schrijf deze gedachten op zodat u ze op moeilijke momenten kunt nalezen.
SimonV