Welke stof in chocolade maakt een gelukkig gevoel los?

Men zegt dat je high zou kunnen worden van het eten van veel chocolade. Omdat het een bepaalde stof losmaakt in de hersenen. Wie weet hier meer over?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
8.6K

Antwoorden (3)

Dat schijnt op een misverstand te berusten. Wikipedia zegt:
"Chocolade is een product dat diverse stoffen bevat die een bewezen effect op de hersenen hebben zoals de neurotransmitters β-fenylethylamine, dopamine, serotonine en endorfine[2], de stoffen cafeïne, theobromine en anandamide, een stof die verwant is aan THC (de werkzame component van cannabis). Vanwege de aanwezigheid van deze stoffen is het populaire misverstand ontstaan dat chocolade een stimulerend effect op de hersenen zou hebben en bovendien verslavend zou zijn. Dit is echter niet het geval, omdat de genoemde stoffen in een dusdanig kleine concentratie voorkomen in chocolade, dat een gemiddeld mens vele tientallen kilo's pure chocolade zou moeten eten om ook maar het geringste effect te ervaren."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit een stofje in dat een gelukzalig gevoel kan geven. Echter de concentratie hiervan, in bijvoorbeeld melk chocolade is zo klein dat je het pas zal merken na het eten van 750 Gr. Of meer. Vooral samenspel schijnen er gevoelig voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chocolade bevat fenethylamine, een bestanddeel dat je een gelukkig gevoel geeft. Onze hersenen produceren dit stofje ook als we verliefd worden.
Maar dat je er high van zou kunnen raken klopt niet. Je zou zoveel chocolade moeten eten dat je daar erg misselijk van wordt en je dus steeds beroerder voelt.
Amadea