Speelt stress een grote rol in een onregelmatige menstruatie?

Mijn vriendin heeft de laatste jaren heel veel stress en heel intens, vooral de laatste maanden heeft zij het nog zwaarder. Zij menstrueerde een lange poos niet meer, maar sinds deze zomer is het op en af. Zij verloor vorige week een beetje bloed, heel miniem, stelde niets voor, 2 dagen af en toe en sinds gisteren terug bloedverlies maar iets meer, wel lichtroze kleur, dus niet hevig.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Ritsuka
5 jaar geleden
Kan zeker een rol spelen.
Voor de sekerheid kan ze het beste de huisarts bellen.
Laat haar ook werken aan haar stress, lange tijd stress is zeer ongezond voor je lijf.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Stress heeft enorm veel invloed op je lichaam en geest. Hierdoor kunnen veel processen verstoord raken. Dus ook hormonaal. Vaak val je ook veel af of kom je veel blij en dat werkt ook weer op de hormonen. Zo kom je terecht in een vicieuze cirkel.
Ik weet niet of jouw vriendin al bij de huisarts is geweest. Anders zeker doen om de patronen te doorbreken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank jullie wel voor de reacties. Ze heeft al de huisarts gezien, ook voor haar stress. Ze is ook in behandeling bij psycholoog, maar haar stress neemt alleen maar toe... het is echt heftig :( Ze voelt haar ook niet serieus genomen op de manier waarop zij haar voelt en ze voelt zich veel alleen , ook al ben ik bij haar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zij heeft voornamelijk dissociatie ( depersonalisatie / derealisatie ), eigenlijk hoofdprobleem en ze voelt haar nergens begrepen met deze klachten. Elke dag raakt ze er meer verdwaald in ze slaapt nu ook slecht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat erg voor jullie.
Als partner kun je er wel zijn voor haar en dat doe je waarschijnlijk met liefde. Neemt niet weg dat het voor jou ook zwaar is.
Jouw partner heeft inderdaad professionele hulp nodig.
Als je ook nog slecht slaapt, worden klachten alleen maar erger, omdat je lichamelijk uitgeput raakt en dat weer de geestelijke gezondheid verslechtert.
Terug (samen) naar huisarts, andere psycholoog, samen naar huidige psycholoog, medicatie? Onderneem iets waar jullie je het beste gehoord voelen.
Het enige dat je zelf kunt doen, is situaties creëeren waarin jouw partner zich het meest veilig voelt. Laat haar ook niet alleen.
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de mooie reactie.
De psycholoog waar ze nu bij loopt, gaat ze al sinds 2010 bij. Ze heeft een heel complex probleem, dat niet door velen begrepen wordt. De huisarts is al vele malen ingeschakeld, met weinig resultaat tot gevolg. We zijn trouwens van België. Ze is al overal heen geweest. Ook heeft een neuropsychiater zéér hoge hersenactiviteit geconstanteerd jaren geleden. Het is een chaos.
Ik zal er altijd zijn voor haar. Maar inderdaad niet makkelijk.
Groetjes
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat lief van jou.
Nogmaals heel veel sterkte voor jullie allebei.
Ik hoop oprecht dat er een dag komt, dat ze de juiste hulp, medicatie krijgt, waardoor de klachten "leefbaar" worden.
Waarschijnlijk zal ze wel altijd een gestructureerd leven moeten leiden, met weinig prikkels. Who cares?

Antwoorden (1)

Door stress en spanning jazeker, dat kan.
-----
Ook kan invloed hebben:
- bepaald medicijngebruik.
- stoppen met de pil
- aankomen of afvallen
- overmatig sporten
Deze fysieke veranderingen kunnen ook invloed hebben op je hormoonhuishouding en op je menstruatiecyclus.
Medicijngebruik Het zou kunnen dat medicijngebruik een onregelmatige menstruatie veroorzaakt. ... Denk daarbij bijvoorbeeld aan stress en depressie. ... Ook dit wordt veroorzaakt door een disbalans in de hormoonniveaus.
Daarnaast leiden sommige aandoeningen tot een onregelmatige menstruatie. Voorbeelden hiervan zijn ontstekingen, vleesbomen, PCOS (polycysteus-ovariumsyndroom) en endometriose.

Maakt je vriendin zich ongerust, advies: ga naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Heel duidelijk.