Opdringerige vriendin.

Ik heb een hele goede vriendin.
Ze is een hele grote steun voor me geweest na de dood van mijn moeder en zusje.En nog:als er iets is kan ik altijd op haar rekenen.
Maar er is ook een probleem:ze claimt me enorm!Ze komt elke dag naar me toe(onaangekondigd).En blijft dan meestal tot een uur of 12.
Ze wil echt de hele tijd mijn constante aandacht en wil ook liever niet dat er andere mensen bij zijn.
Ik krijg het soms letterlijk benauwd van haar nadrukkelijke aanwezigheid en ben gewoon uitgeput als ze (eindelijk)vertrekt.Ik heb haar ook gezegd dat ik het niet nodig vindt dat we elkaar dagelijks zien maar dan reageert ze gekwetst en verdrietig..
Ik moet nog wel vermelden:ze is een Borderliner.
Ikzelf ben Anorexia -patiënt,we hebben elkaar in het ziekenhuis leren kennen.
Er zijn mensen in mijn omgeving die vinden dat ik voormezelf moet kiezen en de vriendschap moet verbreken.Maar dat vindt ik harteloos!
Ik weet nu niet wat ik WEL moet doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat 1foutje zag ik net:het moet zijn dat ik het NIET nodig vind dat we elkaar elke dag zien!

Het beste antwoord

Je wil het niet horen, maar ik denk dat je voor jezelf moet kiezen. Ik zat tot 2 weken terug in eenzelfde situatie. Ik ptss, zij borderline, dwang en afhankelijkheids pers stoornis. We kenden elkaar uit de angstkliniek. Ik kreeg daarna een ibs waarbij zij me gesteund heeft, echt superlief. Maar zd was erg claimend. Hh smssen, uitnodigen, gepikeerd aks ik niet snel genoeg terug reageerde. Ik had t al eens proberen uit te leggen dat ik ook nog andere prioriteiten had, maar ze bleef maar door gaan. Ging t eenvweek gied, gaf ik daarna een vinger nam ze mn hele hand.
Toen heb ik t officieel verbroken. Gezegd dat ik haar heel puur oprrcht en lief vind, maar sat ik niet kan voldoen aan haar verwachtingen en dat ik t zelf ook moeilijk heb.
Ze reageerde een beetje gepikeerd waardoor ik t gevoel kreeg meer uit te moeten leggen maar dat zou t in stand houden.
Nu is t 2 weken rustig. Ik voel me er stukken beter onder. Mijn advies is dan ook om voor jezelf te kiezen. Grenzen aangeven. Zij zal dat niet begrijpen. Dat maakt jou niet harteloos, maar jullie zijn beiden ziek. Misschuen leert zij er ook van.
Echt, kies voor jezelf!!! You go girl!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Heftig allemaal!
Het is moeilijk om met Borderliners om te gaan vooral als je zelf ziek bent zoals jij en ik.
Toch weet ik het nog niet...
Ze is me wel heel dierbaar.
Het moeilijkste momenteel de emotionele chantage die ze gebruikt:
"Als jij mij laat vallen maak ik er een eind aan"
En:"Als je me nu niet wil zien snij ik mezelf open"(dat heeft ze ook echt al diverse keren gedaan)
Wel een teken hoe ziek ze is.
Ik denk wel dat ik voor mezelf moet kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I know, het is echt een beroerde situatie. Als ik nu aan haar denk voel ik me er nog wel rottig onder, want ondanks haar ziekte is ze echt puur en oprecht. Maar als ik aan mezelf denk dan ervaar ik zo'n rust. Geen schuldgevoel meer omdat ik haar 3x daags teleur moest stellen, geen irritatie omdat er wéér een sms van haar is, en geen gewring en geworstel met mijn gedachten over hoe ik haar en mij happy kan houden.
Mijn vriendin was een zuiger en erg negatief over alles. Dat past niet in mijn recept om beter te worden.
Ik hoop dat jij ook een goede keuze kan maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is voor mij, denk ik, het beste advies.Nu moet ik er alleen nog iets mee doen....

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat vriendschap verbreken wel een beetje ver gaat en al helemaal voor een bordeliner. Alhoewel ze opdringerig is kun je zeggen dat je ook tijd wilt vrijmaken voor anderen en je rust nemen. Vertel dit op een manier dat ze het begrijpt en laat haar reactie en gevoelens achterwege. Zeg ook tegen haar dat je niet de enigste bent maar dat er veel meer leuke mensen zijn. Vertel haar dat er meer dingen zijn dan steeds eentonig bij jou deur aankloppen zoals een hobby en een baantje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze vertoont typisch borderline-gedrag naar jou toe, dat claimen, dat verdrietig doen als jij afstand wil scheppen. Je zult echt meer afstand moeten nemen, want zij zal het uit zichzelf nooit doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar:typisch Borderline gedrag en zij zal zeker geen afstand (willen)nemen.Dat moet ik doen.
Maar hoe?Ik weet het niet!
Maar daar zal niemand echt antwoord op kunnen geven..
Een vriendin is er inderdaad wanneer je haar nodig hebt. Maar een echte vriendin weet ook wanneer ze zich terug moet trekken. Een echte vriendin geeft je energie.

Het klinkt alsof zij het nodig heeft dat jij haar nodig hebt. En dat jij daar heel anders over denkt. Misschien ben jij ook verder, sneller gegroeid dan zij.
Het klinkt misschien harteloos, maar sommige mensen gedragen zich als mentale vampiers, die zuigen je leeg, die putten je uit.

Als zij niet in staat lijkt haar gedrag aan te passen, dan zal het zo doorgaan.
Dan kun je twee dingen doen: je laat haar haar gang gaan omdat ze anders verdrietig wordt, met als gevolg dat jij verdrietig en uitgeput wordt, of je kiest inderdaad voor jezelf en zegt haar dat ze best welkom is maar dan bijvoorbeeld 1 keer per week 2 uur en niet langer - als dat ook niet gaat of als ze daar heel slecht op reageert, dan kun je maar beter helemaal kappen met haar, hoe moeilijk dat ook is.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,iedereen zegt zo'n beetje hetzelfde,dat ik toch voor mezelf moet kiezen.
Dit is zo ongelofelijk moeilijk omdat ik haar vriendschap ondanks alles niet wil missen..
Bedankt voor je advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is logisch dat je haar vriendschap niet wilt missen - maar is het nog wel vriendschap?
Ik hoop dat het toch lukt om grenzen aan te geven, en dat zij op tijd begrijpt dat ze zich daar toch aan moet houden.
vriendschap verbreken is niet nodig en grenzen stellen voor jouzelf wel. De kunst is om het er met haar op respectbolle wijze over hebben. Maar hoe? Kijk eens of je iets kunt met het principe van "geweldloze communicatie" volgens Marshall Rosenberg. Er is ook een boek van die titel van en via Google zijn ook artikelen vindbaar. Succes