Inderdaad een orale fixatie zoals het al geantwoord werd.
Maar vaak blijft het niet beperkt tot de nagels zelf maar ook tot de velletjes rondom de nagels e.d.m. Nagelbijters vreten zichzelf als het ware op. Het is ook een onweerstaanbare dwang, je MOET op je nagels bijten of je krijgt afkickverschijnselen (kregeligheid, zenuwachtigheid...).
Een onweerstaanbare dwang om jezelf op te eten valt m.i. zeker onder zelfverminking!
liveisgreat
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, je doet jezelf er geen pijn mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je doet het niet om jezelf schade toe te brengen. Het is een gewoonte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je tot bloedens toe doorgaat met kluiven, dan wel. Als op tijd stopt, dan niet.
12 jaar geleden
Waarschijnlijk doe je het om stress te reduceren. Andere mensen steken een cigaret op. Het bijten is natuurlijk maar een oplossing voor korte termijn; je kunt nu je stress weg knagen. Voor de lange termijn doet het niet veel, daarvoor zou je eigenlijk de oorzaak van je stress aan moeten pakken.
Het bijten is 'je overleving' geworden. Ook al doe je het tot bloedens toe dan valt het niet onder bewuste zelfverminking. Stress-reductie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige mensen, waar psychische problemen de oorzaak van het nagelbijten zijn, leidt dat uiteindelijk wel degelijk tot zelfverminking. Hun nagels raken zodanig misvormd dat ze nooit meer een normale afmeting kunnen krijgen. En als ze er al jong mee begonnen zijn kan hun gebit er zelfs een afwijkende vorm door hebben gekregen. Heel triest is dat...
Plaatje bij antwoord
Amadea
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Lekker smakelijk plaatje! Als ze die op pakjes sigaretten zetten, stopt iedereen spontaan met roken...
Het is meer een orale fixatie, een soort dwangmatig gedrag.
Met zelfverminking wordt doorgaans gedrag als 'krassen' en dergelijke bedoeld, automutilatie waarbij je wonden toebrengt aan jezelf. Dat kan uiteraard met nagelbijten ook gebeuren, en kijkend naar mijn eigen nagels geef ik direct toe dat het er erg lelijk uitziet, maar ik doe mezelf geen pijn met dat nagelbijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is alleen een vorm van verminking als de aanblik ervan je handen als lichaamsdeel ontsiert.

Onder echte verminking wordt verstaan ;
een amputatie,
een lichaamsdeel ernstig beschadigen,
ernstig toetakelen,
dermate mishandelen zodat er ontsierende littekens zichtbaar blijven.
amc
12 jaar geleden
Nee, want dan zou nagels knippen daar ook onder vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bij zelfverminking (oftewel automuleren) gaat het een persoon erom pijn te voelen om maar iets te voelen, of om zichzelf te straffen met pijn, bij nagelbijten is er geen pijn, mensen doen dit enkel tegen nervositeit, dat is een karaktereigenschap en nagels groeien weer aan, ik bijt er wel eens eentje af als die afgescheurd is, maar daarom automuleer ik mezelf nog niet. Het aan laten brengen van tatoeages kan er wel onder vallen, je brengt jezelf onherstelbare schade aan, nagels groeien weer aan en er is niets meer van te zien, pijn heb je er ook niet aan. Dus om jezelf te verminken door nagels af te bijten heeft geen enkele zin, vinden dat je jezelf verminkt omdat je je nagels af bijt hoeft in dat geval dus ook niet.