Hoe kom ik van dat schrikkerige af?

Ik heb de laatste tijd dat ik echt overal van schrik. Vooral 's nachts in mijn bed is erg. Dat is behoorlijk irritant. Ik ben het ook zat om de hele tijd zo bang te zijn. Ik heb alleen geen idee hoe het komt, dus laat staan hoe ik er van af kan komen.. Voor zover ik weet heb ik ook geen slecht geweten of zo, zie daar ook geen reden toe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.3K

Het beste antwoord

door je angst sta je al op scherp dus zal je eerder schrikken. (vergelijk het met een zien van een horrorfilm en hoor een vallende vaas, of het zien van sesamstraat een hoor een vallede vaas. bij het eerste voorbeeld zal je veel harder schrikken dan bij het 2e voorbeeld)

als je hier vanaf wil komen moet je de angst zélf onder controle hebben, maar dit kan alleen als je weet waar die angst door gevormd wordt. feit is dat jij je angst nu zelf blijft voeden (je weet dat je schrikt, dus je zal ook schrikken want je staat op scherp)

het kan moeilijk zijn om dit zelf te achterhalen en hieraan te werken.
angst heeft altijd een oorzaak, en het kan door die angst en het schrikken zichzelf versterken (voeden) het is dus van belang om deze vicieuze cirkel te doorbreken door de oorzaak weg te menen en zelf de regie weer te krijgen over je gevoel/emotie.

misschien dat een nachtlampje kan helpen, of een telefoon bij je bed. het maakt niet uit, als het jou maar meer zekerheid geeft en je gemoedstoestand kan ombuigen. misschien dat de angst voorkomt omdat je de laatste tijd veel stress hebt, druk bent, er veel dingen zijn gebeurd waar je in eerste instantie niet van verwacht dat dit een reden kan zijn.

ga dus bij jezelf na wat er is veranderd voor je die angst kreeg. er zijn gewoon ergens aanknopingspunten en oorzaken.

is het echt een diepgewortelde angst, heb je er heel vaal last van, en kom je er zelf niet verder mee dan zou ik zeker aan de bel trekken bij de huisarts en je door laten verwijzen naar professionele hulp hiervoor.

succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meestal is er een reden waardoor je exstra angstig bent geworden
Probeer te achterhalen of er iets gebeurd is waardoor het snel schrikken begonnen is
Kan zijn dat iemand jou erg heeft laten schrikken in het donker waardoor je nu zo angstig bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig, zeker omdat je niet weet waar het vandaan komt, die angst.
Toch is er een oorzaak, dat kan niet anders.
Het enige wat ik kan bedenken is te proberen na te gaan wanneer dit is begonnen.
Dus grafen in je nabije of verre verleden.
Misschien weten anderen iets meer?
Is je recentelijk iets naars overkomen?
Waar precies ben je bang voor?
Misschien is het een idee om dat heel nauwkeurig op te schrijven voor jezelf.
Wat is het allerallerallerergste wat je zou kunnen overkomen en is dat reëel?
Het zijn maar een paar vragen, die je jezelf kunt stellen in de hoop, dat je de oorzaak kunt achterhalen.
Als die je duidelijk is, kan je gerichte actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt wel of je extra allert geworden ben.
Is er iets gebeurt waar je echt van schrok.
Ga die situatie relativeren.
's Nacht is het natuurlijk erg stil in huis, zet eens heel zacht een rustgevend muziekje op (vele cd's verkrijgbaar)
De grootste stilte is dan doorbroken.
Misschien als je overdag ook schrikkerig ben, moet je proberen je gedachten bij datgene wat je aan het doen bent te houden.
Als je gedachten wegdwalen schrik je namelijk ook als je weer in 'het hier en nu' geroepen wordt door een geluid.